Verlichting Zwarte Zee

Hallo,

Ik heb sinds een tijdje terug een Zwarte Zee gekocht bij een hobbie zaak, deze was al gebouwd met van alles en nogwat. Nu heb ik hem weer varende, alleen de verlichting moet met de hand aangesloten worden.

Nog een struikelblok is het aanvoeren van de stroom.
Ik heb geen enkel idee waar ik het op zou kunnen aansluiten apart van de loodaccu of ontvanger accu. Ik ben niet zo'n voorstander om dit aan te sluiten op de ontvanger accu, ivm kortere duur van de batterijen.

Heeft iemand een idee hoe ik deze aan kan sluiten op mijn loodaccu van 12v/7Ah? Misschien een weerstandje ertussen oid?

Alvast bedankt

Hallo,

aansturen met een relais, ev. door een kanaalschakelaar aangestuurd.

Voor de verlichting, hoeveel volt zijn de lampjes?

De verlichting altijd op een accu aansluiten i.p.v. op de ontvanger, dan is deze ook heel snel leeg, waardoor je de boot achterna kunt zwemmen.
Met het weer van de afgelopen dagen zeker geen slechte optie, maar ja.

Voor een kanaalschakelaar, zie Conrad.

Succes

Dat is dus ook waarom ik dat niet wil.
De lampjes zijn ongeveer 4,2V, ik heb een weerstandje liggen, alleen kan deze niet doormeten. Deze was toen te zwaar voor ledlampjes in mijn andere boot, 7,2v accu, naar 4,2 voor led. Mijn ledjes wilde toen niet branden op geen enkele manier, dus neem ik aan dat ie zwarder is, nu wil ik em niet aansluiten op mijn accu om kapotte lampjes te voorkomen.

Een relais heb ik geen verstand van, schakelmodules ook , mijn spul is verder redelijk basic, zoals mijn zenderset e.d.

Groet.

Edit; Weerstand van mijn weerstandje is 1000 Ohm,zoals aangegeven op een calculator, geen flauw idee wat dat mag zijn... enig idee?

Laatst bewerkt:
Hoi Tazz,

Op hoeveel volt wil je de lampjes precies aansluiten?

De spanning van je lampjes 4,2 volt??, is een vreemde waarde.
Als je een LED wilt aansluiten, deze is gevoelig voor de polariteit (lees + en -).
d.w.z., je Led heeft een + en - aansluiting, als je de + verkeerd aansluit, zal de Led niet branden. (wisselen van fase wil dan helpen).
De meeste Led's zijn ook voor een lagere spanning ca. 2 volt, maar je hebt ook andere waarden.
Hiervoor heb je dus een weerstand nodig, anders is de Led zo kapot.

Ik weet niet wat voor ontvanger je hebt, maar bij Conrad hebben ze denk ik wel een kanaal schakelaar voor je.
Dan is het vrij eenvoudig om deze aan te sluiten.

Als je me wat waardes laat weten, kan ik je wellicht verder helpen.

Gr. Ron

Nou, het zit zo,

Mijn vaaraccu is 12volt en 7 ampere.
Al mijn lampjes zijn gloeilampjes op mijn dekschijnwerper na, dat is een ledje die ik zelf heb vervangen ivm lichtopbrengst. Hier zit al een weerstandje tussen.

Mijn plan was dus om alle lampjes aan te gaan sluiten op de vaaraccu die ik heb. Alleen ik heb zo even geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Ik heb verschillende weerstanden liggen, maar krijg een beetje de indruk dat die niet zullen werken op zo'n zware accu.

Mocht je meer moeten weten, zeg het me maar.

Groetjes.

Edit;
Mijn zenderset is erg basic, deze is 2 kanaals van Graupner. en is 40Mhz. Het type is een C4-X
Heb ergens gelezen bij conrad, dat deze schakelaar waar je het over had, is aan te sluiten op een proportional 2 kanaals zender en dan extra functies kan leveren?
Verder heb ik er geen verstand van, dus zul je me een handje moeten helpen :(

Laatst bewerkt:
Hoi Tazz,

de waarde van de accu is belangrijk om te weten: 12 volt (7 ah)

de ah is in dit geval niet zo heel belangrijk, wel weer voor de vaartijd.

op 12 volt kun je bijv. 3 lampjes van 4 volt (in serie) zetten
op 12 volt kun je bijv. 2 lampjes van 6 volt (in serie) zetten

In serie moet je denken aan de kerstverlichting.

van 12 volt bijv. kun je alles direct op de accu aansluiten.

Als je bijv. een LED wilt aansluiten, moet je weten wat de aansluitwaarde en de stroomsterkte van de LED is.

De waarde van je weerstand kun je met deze gegevens namelijk berekenen, d.m.v. de wet van Ohm.
R=U:I:
R= weerstand, U= Spanning, I= stroomsterkte.

De weerstandswaarde van je weerstand wordt op de weerstand weergegeven d.m.v. de gekleurde ringen .
Bruin = 1, rood is 2 enz.

Ik denk dat het verstandiger is dat je wat gegevens geeft, zodat ik je e.v. een weerstandwaarde kan geven die je nodig hebt.

Voor een kanaalschakelaar zal ik even bij Conrad neuzen, dus hier moet ik nog even op terugkomen.

Gr. Ron

Het is nogal lastig te zeggen hoeveel volt de lampjes zijn, ik heb deze boot namelijk aangeschaft, toen deze al klaar was. Ik heb alle lampjes parallel aangesloten op een accutje ( ontvanger ) van 4,2 volt, dacht ik dat het was. Dan branden ze redelijk oké, niet super fel, maar precies zoals ik het wil.
Het zijn 6 gloeilampjes, die ik dan tegelijkertijd aan wil hebben.

Dan nog die kanaalschakelaar, dat kan met een 2 kanaals zender? en hoe bouw ik zoiets in?

Alvast bedankt.

Hoi Tazz,

2 kanaals is vooral voor een boot erg weinig.
Ikzelf heb ooit een 4 kanaals aangeschaft, nog steeds plezier van.

Anders kun je eigenlijk niet de verlichting schakelen.
Mijn advies is daarom: koop een minimaal 4 kanaals zender, met een paar schakelmodules.
Je kunt dan nl. ook een scheepshoorn enz bedienen, wat het uiteraard nog echter maakt.

De lampjes:
Als ze rond de 4 volt zijn, kun je er dus 3 in serie zetten, dan kun je ze ook gewoon op de vaaraccu aansluiten.

Succes,
Ron

Hallo,

Oké,
Hoe zou ik dat dan kunnen doen met de overige lampjes?
Zou ik die dan apart ook nog weer in serie moeten schakelen? Heb er namelijk ook nog een schijnwerper opzitten met daarin een ledje, deze brand op dezelfde voltage ivm weerstandje ertussen, dan zou dat dus 4 lampjes zijn, dit is dan nogsteeds mogelijk?

Dus 2 kanaals werkt niet? Helaas, ik zal dan even rondkijken naar een 4 kanaals zender voor schakelmodules. Wat voor iets zou ik dan nodig zijn?

Alvast bedankt voor de informatie.
Groet.

Hoi Tazz,

Ik had begrepen dat de schijnwerper op 12 volt brand.
Ben ik in de bonen?

De andere lampjes kun je dus ook met 3 stuks in serie zetten en dan op de accu aansluiten, enz. enz.

Voor een zender moet je even kijken, ik weet niet wat je ervoor over hebt, ik kan namelijk makkelijk zeggen : koop dit of dat.

Ik kan je alleen maar aanraden: bezuinig er niet teveel op, je komt er anders nog op terug.

Gr. Ron

Hallo,

Nee, de schijnwerper brand namelijk mee op de ontvanger accu, dus 4,8 volt. Daar zit een weerstandje tussen ivm doorbranden en zuinigheid. ( Althans, dat zeiden ze in de winkel )
De zender heb ik al even wat voor gekeken, zijn een aantal van Modelcraft, en dan niet heel erg duur. 4 kanaals voor 60 euro. Is dit redelijk? Graupner zit namelijk gelijk al op 155 euro, maar zitten vast meer opties op.
Mijn zwarte zee is eigenlijk al erg zwaar, dus veel meer zou er niet in kunnen. Mijn loodaccu is misschien ook te zwaar, is hier misschien 1 voor te verkrijgen met dezelfde grootte en dan iets lichter ( kwa gewicht )?
Dat zou namelijk al wat problemen oplossen. Hij schommelt nogal wat daardoor, en kan ik als ik een lichtere erin heb, meer inbouwen voor electronica.

Alvast bedankt,
Groet.

Tazz, bij conrad hebben ze een robbe/futabe F14, deze kost nog geen honderd euro en is al 4 kanaals en later ook nog uit te breiden.
als je intikt bij conrad zoeken, robbe F14 of het bestelnummer, 229040-89, hij is alleen pas weer in augustus leverbaar.
groetjes piet

Laatst bewerkt:
Hallo,

Nee, de schijnwerper brand namelijk mee op de ontvanger accu, dus 4,8 volt. Daar zit een weerstandje tussen ivm doorbranden en zuinigheid. ( Althans, dat zeiden ze in de winkel )
De zender heb ik al even wat voor gekeken, zijn een aantal van Modelcraft, en dan niet heel erg duur. 4 kanaals voor 60 euro. Is dit redelijk? Graupner zit namelijk gelijk al op 155 euro, maar zitten vast meer opties op.
Mijn zwarte zee is eigenlijk al erg zwaar, dus veel meer zou er niet in kunnen. Mijn loodaccu is misschien ook te zwaar, is hier misschien 1 voor te verkrijgen met dezelfde grootte en dan iets lichter ( kwa gewicht )?
Dat zou namelijk al wat problemen oplossen. Hij schommelt nogal wat daardoor, en kan ik als ik een lichtere erin heb, meer inbouwen voor electronica.

Alvast bedankt,
Groet.

Die modelcraft zender bij conrad werk goed, die heb ik ook bij mijn boot

Gr. david

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn plan was dus om alle lampjes aan te gaan sluiten op de vaaraccu die ik heb. Alleen ik heb zo even geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Ik heb verschillende weerstanden liggen, maar krijg een beetje de indruk dat die niet zullen werken op zo'n zware accu.

full

Met zo iets er tussen kan je tot 30 volt wel gaan
Overgenomen van ene Piet op het forum en zelf op een print gezet
ps je moet wel zorgen voor een vaste spanning
Anders varanderd de licht sterkte met het aan en uitgaan van motor etc en bij verminderen van de akkuspanning
Wat je dus met deze print dan kan doen

Laatst bewerkt door een moderator:
Back