Verlies berekenen laadproces LiPo

Nieuwe lader gekocht (Ultramat 14) en balancer (Graupner Plus)...Ik heb een 3S 1500 mah LiPo in mijn heli (Walkera DF60)...10 minuten vliegen, LiPosaver gaat branden...Ik stop, gooi thuis de accu op de lader, gaat er 1400 mah in....Vind ik nogal veel en heb het vermoeden dat er verlies optreed (uiteraard, maar meer dan te verwaarlozen is).
Er treed blijkbaar een dusdanig verlies op, dat je niet kan aflezen hoeveel je "vervlogen" hebt uitgaande van datgene wat je laadt.

Als test een 8,4V 650 mah NiMH pak zo goed mogelijk leeggetrokken en daarna aan de lader gehangen....Ging er 714 mah in....Er treedt dus wel degelijk flink wat verlies op (zeker als je ervanuit gaat dat je nooit op 0 mah begint).
De LiPo hangt ook achter een balancer die cellen ontlaadt om te balancen, dat is ook weer verlies die de lader dapper meetelt.

Kortom, wat is nu een goede procedure om een knappe berekening te maken van hoeveel je uit je LiPo trekt. Is er een standaard waarde die het verlies compenseert?
Voor NiMH is er een factor 1.4 die dit verlies compenseert, is er ook zoiets (onderbouwd, geen loze schatting) voor LiPo??

Bij Nixx treed veel verlies op (warmte) en dat wordt meer hoe sneller je laad. Bij Nixx is de klem spanning van de accu veel hoger dan de interne spanning wat dus veel verlies geeft in de accu. Dat is niet het aantal mAh wat je extra laad. Nixx laad je altijd 5-10% over omdat de lader afslaat op deltapeak welke optreed wanneer de accu 5-10% wordt overgeladen. Inflex is een nieuwe techiek die het punt bij precies 100% al ziet en dus minder ver overlaad.

Bij lipo's heb je dit niet. Lipo's hebben veeel minder verschil tussen de interne en klem spanning waardoor er minder warmte ontstaad tijdens het laden. Ook laad je lipo's niet over omdat hij afslaat als de spanning 4.2V per cel is en niet later.

Dat je er 1400 in laad in een 1500 klopt precies. Je laadt nooit 1500 erin want zover trek je hem niet leek, zeker niet vliegend.

De spanning zakt de laatste 5-10% veel sneller onder belasting dus zal je lipo safe inschakelen als je lipo tussen de 5 a 10% resterend heeft. Dat is precies die 100mAH die je mist :)

Mmmmm, dat zou betekenen dat ik te laat stop, immers (voor zover ik begrepen heb) mag je een LiPo niet verder ontladen dan 80% (=1200 mah)....Aangezien ik 1300 moest laden (1400 was typefout, het was 1300 mah), heb ik dus te verontladen? Of kijkt dit niet zo nauw?

ja dat klopt. Hij is niet perse stuk als je meer dan 80% ontlaad maar hoe leger je accu is hoe minder goed hij de belasting aankan en hoe sneller hij dus achteruit gaat.

Als je hem steeds tot 70% ontlaadt of steeds tot 90% heeft enorm veel invloed op je levensduur. Bij meer dan 80% gaat het steeds sneller achteruit maar 85 hoeft nog geen probleem te zijn.

jup :) Als je stopt zodra de lipo safe brandt als je veel gas geeft is het goed. Als je wacht tot hij continu brandt is het eigenlijk al te laat. Dus als je hem ziet en je stopt dan zit je perfect.

Tadango zei:
jup :) Als je stopt zodra de lipo safe brandt als je veel gas geeft is het goed. Als je wacht tot hij continu brandt is het eigenlijk al te laat. Dus als je hem ziet en je stopt dan zit je perfect.
Ok, tnx.....

Back