verlijmen acromaster

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
binnenkort ligt de mpx acromaster op mijn deurmat,
als ik hem ga lijmen wil ik hem zo licht mogelijk houden,
nu is mijn vraag hoe je het lichst lijmt.
bij mijn minimag en easystar heb ik de lijm over alle aansluitende delen gedaan van beide rompen, nu dacht ik er aan om bij de acromaster enkel lijm toe te voegen waar er van die ronde cirkeltje In de ene helft zitten en waar aan de andere helft het cirkeltje eruitkomt (ik hoop dat je het begrijpt, ik weet het juiste woord er niet van :P )
zou dit houden of gewoon goed lijmen op alle deeltjes?
kan iemand me enkele goede tips geven?

grts

Ik denk niet dat je er erg veel mee uithaald.......
ALs je kijkt naar een flesje ca , dat is ca 20 gram, na het lijmen van mijn minimag (alles helemaal dik ingesmeerd) was het flesje nog niet leeg, erg zat dus voor nog geen 20 gram lijm op........
Ik denk dat je beter ergens anders op kan besparen als op die 1 gram lijm.....

njah mss :P
maar met seconde lijm lijm ik liever niet, ik heb schrik moest er iets scheef staan dat ik het niet meer kan rechtzetten, daarmee ben ik fan van uhu por ;)
alvast vedankt

grts

multiplex adviseerd voor alles middel CA te gebruiken. (alleen voor de servo's lijmpistool)

Epoxy, houtlijm en andere lijmen worden afgeraden. Het is ook niet gewoon piepschuim. Dit is Elapor.

Ik heb alles met ZAP groen gelijmt(incl Activator). Dat werkt fantastisch.

Waarom dit nieuwe topic als je ook in een andere acromastertopic kan posten???

ohw ik weet niet, msch beetje offtopic?
nu ja ik ga toch maar men uhu por gebruiken, daarmee heb ik al mijn andere mpx elapor modelletjes gelijmd en dat gaat perfect vind ik ;)

grts :bye:

In de ready to fly sets van multiplex zijn al die Elapor modellen allemaal met dubbelzijdige tape verlijmd. Ook het stabilo en kielvlak wordt zo verlijmd. Neem dan wel een heel goede en sterke kwaliteit en test die op enkele stukken piepschuim.

Trouwens mijn easystar heb ik ook met dubbelzijdige tape verlijmd. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van 3M tape type 9460. voor meer info zie de pdf.
http://www.balkhausen.com/PDF/pdf.daten/kleb3.pdf

Vegis je niet in de krachten die op een AcroMaster komen te staan met motoren van 375W/1800 gram trekkracht!
De romp heb ik met dikke CA zonder versneller gelijmd, je hebt dan enige minuten de tijd, gaat prima!

hoi,

niet denken dat UHU POR niet gelijk vast zit.
POR is een conact lijm dat (wanneer je het goed gebruikt) gelijk vast zit en niet meer te verplaatsen is!

Ik weet niet hoe UHU zich houd op Elapor, maar CA werkt prima.

Of tape over de naden. Zit het ook vast en is hij toch demontabel.

Groeten

wel ik kan zeggen dat uhu heel hard vastzit als het geluimd is, 1 keer een crash gehad met men mini en was nergens iets gebroken op de naad ofzo, neusje was enkel wat ingedeukt.
zal anders even mailtje sturen naar mpx, ik ben gwn geen voorstander voor het verlijmen van het gehele model, ik gebruik enkel CA voor reparatie ;)
zal mpx zijn antwoord hier even posten vanavond.

grts

Je kan na het verlijmen van het model nog bij alle onderdelen, ook de servo's in de vleugel zijn later nog te vervangen als je een extra lusje servokabel naast het servo in de vleugel maakt.
Multiplex adviseert niet voor niets om Elapor met medium of dikke CA te lijmen!

Pjotrrr zei:
Multiplex adviseert niet voor niets om Elapor met medium of dikke CA te lijmen!

Precies!

Ik heb het ook al eerder vermeld. Toch eigenwijs zijn....
Dat mag natuurlijk, maar waarom dan de vraag stellen??? :roll:

CA werkt gewoon prima!
Snel, ligt, degelijk. Wat wil je nog meer?

nu ja ik wou het gewoon zeker zijn, ik zal het dan maar eens proberen met CA ;)
maar eens je de hele romp besmeurt hebt met CA is de eerste laag, die je het eerst hebt aangebracht dan al niet uigedroogd?
is biso industriele lijm ok? deze heeft men doehetzelfer alleen maar.

alvast bedankt, sam

Nee hoor, eigenlijk zolang de ca op de piepschuim ligt wordt het niet hard, het kan wel 10 minuten duren voordat het allemaal hard is omdat er op de droge romp niks is om mee te reageren.....
Wat ik doe is gewoon alles insmeren en heel dunnetjes activater op de andere helft, dan samenvoegen en kijken of alles goed zit ( door multiplex doordachte construcite valt het vaak al gelijk op zijn plek) als alles goed zit aktivater op de randen spuiten zodat het uithard, en dan even laten drogen.

Bij de romp beter geen activator gebruiken, gewoon alles op zijn plek houden voor een minuut of vijf zoals in de gebruiksaanwijzing staat...
De eerste minuut kan je dan nog iets schuiven (hoewel alles al meteen op een halve millimeter goed past : ) )

Idd voor zaken waarmee je misschien nog wilt schuiven, zoals de grote delen, romp, stabilo, kielvlak, geen activator gebruiken.. gewoon vastlijmen en dan stevig vasthouden een minuut of 5.. daarna rustig een nachtje laten drogen en het zit muurvast.

Ik denk dat je het op de verkeerde plek zoekt. Alle hier genoemde alternatieven, zijn zwaarder dan CA. Dubbelzijdig tape bv. is zwaarder.

Zet er een lichtere motor op, lichtere akku's, etc.. of snijd her en der wat 'overbodig' elapor weg.

Back