Verlijmen timing snaar cnc

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Boris100, 27 apr 2020.

  1. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Kan iemand mij adviseren welke lijm ik nodig heb om een timing snaar van mijn cnc in te korten en dan weer sterk te verlijmen ?
    De snaar versteld mijn bed in hoogte, maar is te lang of te kort in de winkel en dan praat ik over redelijk wat cm die ik niet met een spanrol kan weg werken.
    Timing snaar is 9 mm breed met een pitch van 2 mm.
    De snaar moet wel de tandkransen (32 tanden) kunnen omrollen, dus seconde lijm is geen optie, deze wordt te hard.
    Aan de buitenkant zou ik wel een stukje (+/- 2 cm) snaar met wat extra ...(?).....kunnen versterken.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou even contact opnemen met een snarenfabrikant of leverancier.
    Er zullen vast wel speciale lijmen in de handel zijn.
    Ik denk zelf dat het gevulcaniseerd moet worden, dus dan moet je ook met hitte aan de gang.

    GJ
     
  3. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    De leverancier zit in China :(

    Je kan ook koud vulkaniseren, dus zonder extra warmte toe te voegen en een speciale machine aan te schaffen, denk maar aan banden plakken.
    Ik was al op zoek geweest naar Solutie waar je banden mee plakt, maar is zo iets sterk genoeg ?
    Zelf heb ik het vermoeden van niet want je bandenplaksticker rekt mee uit als je je band oppompt.
    Ook werd mij vijverfolie geadviseerd, maar dan moet je gigantische tubes kopen.
    Eriks adviseerde mij speciale lijm van Loctite, maar ze verkopen weer niet aan particulieren.

    Ik zoek iemand die zo iets al eens heeft gedaan en DE lijm heeft gevonden die het klusje kan doen.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zit er geen fabriek in de buurt waar ze werken met machines en lopende banden?
    Die hebben vast wel een TD en die willen altijd wel helpen.
    Andere optie is een bedrijf zoeken dat kassa's in supermarkten onderhoud.
    Een oud collega van me is dat gaan doen,. kan even niet meer op de naam komen maar die banden worden ook verlijmd.
    Dus als er dan een monteurtje van zo'n bedrijf wat komt repareren in de lokale supermarkt mag je vast wel een druppeltje lijm lenen.

    Ik zag zelf inderdaad Loctite PC7350.
    Dat is een 2K PU hars, maar kost 100 euro per 400ml.
    Dan kan je wel een nieuwe snaar kopen.

    GJ
     
  5. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Kwam net op een site in Nederland die de snaren verkoop per meter, maar de antwoorden onderaan de site zijn niet bemoedigend :(
    https://benselectronics.nl/gt2-tandriem-per-meter-6mm-breed/
    Dit is de snaar welke ik heb (9mm) https://nl.aliexpress.com/item/902692789.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.7bae4c4d3RCifE
    Zo te lezen is het rubber.
    Met een aandrukrol kan ik wel iets speling wegwerken (als ik maar niet buiten/binnen het lasersnijbed kom), maar het gaat om de treksterkte waar ik mee worstel.

    Ik zal eens kijken op internet of hier een bedrijf in de buurt zit wat rubber transportbanden repareert of kunststof (rubber) daken levert.
    Zelf deden we het op het werk met nieten, maar die zie ik niet zo snel in een bandje van 99 mm zitten :rolleyes:
    De doorsnede van de tandwielen zijn ook maar ~20mm, dus een vrij krappe bocht.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  7. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Die kan ik niet bellen om te vragen of zij een oplossing hebben voor mijn probleempje.....welke steeds groter wordt.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom kan je die niet bellen?
    Als ze iets hebben of weten zullen ze dat best zeggen.
    Kevin is ook gewoon als TU-studentje met niks begonnen dus weet ie ook wel hoe lastig het is om bepaalde oplossingen te vinden.


    GJ
     
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    OK, heb een antwoord gehad van een ander bedrijf, ik moet neonprenelijm gebruiken wat ze ook voor wetsuites gebruiken om te repareren.
    De timingsnaar is ook van neonprene rubber dus ik vertrouw er op dat dat goed zal gaan......wordt vervolgt.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, dat zou best eens kunnen werken, die lijm is vrij sterk en flexibel.
    Nou succes!

    GJ
     
  11. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Een snaar inkorten? Ik zou eerder een een spanner denken

    Maar ATD is een grootleverancier van snaren hier in Nderlend
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ook 9 mm pitch 2 snaartjes voor lasersnijders ?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet kun je tandsnaren in alle gewenste lengtes krijgen, al zal dat wellicht wel duurder zijn dan een standaard lengte.
    Over welke lengte en aantal tanden op de snaar praat je eigenlijk? Zou me niks verbazen als er hekrotorsnaren voor heli's zijn die zouden moeten kunnen passen. De kunst is om de juiste te vinden.
     
  15. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Hoe is het in Oldeberkoop Bert....ook opgesloten ?
    Mag van de arts het huis niet uit ivm mijn lichamelijke gesteldheid (hart- vaat, longen en een TIA) en zit dus al ruim 6 weken binnen of in de tuin.
    Heb haast al 5 liter alcohol 80% er doorheen gejaagd, en niet door mijn keel :bier:, om te ontsmetten met alles wat ik krijg zoals boodschappen enz.

    Het gaat om een snaartje waarvan ik nog niet weet hoelang hij moet worden, maar hij mag niet onder of kan naast het laserbed komen.
    Dus spanwieltjes zijn geen optie want het snijbed is van sterkstaal en daar gaat de laser dwars doorheen en naast het snijbed is er geen ruimte.
    Het snaartje loopt over vier timingrollen waarmee ik het bed hoger en lager kan stellen, eea afhankelijk van de materiaal dikte.
    Zou het alleen om graveren gaan dan zou een spanrol geen probleem zijn onder het snijbed, maar als ik ga snijden kan je de donder erop zeggen dat ik de snaar door de midden snijd.
    https://www.aliexpress.com/snapshot...&orderId=3003883933437878&productId=902692789
     
  16. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    noord limburg nl
    Op google " tandriem" ingetikt en je krijgt het in een avond niet gelezen wat er aan informatie uit komt. Tandvorm en afstand zijn belangrijk. De breedte kun je desnoods zelf snijden. Gates is een der groten in dit verhaal.
    Grt Wim
     
  17. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    De timingriem enz heb ik al, het gaat om het verlijmen cq inkorten.
    Daarnaast heb ik al vele bedrijven gebeld, maar die hebben alleen ervaring met "normale" aandrijfriemen zoals in auto's en machines.....niet die priegel riempjes die wij gebruiken in onze hobby machientjes.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wel opgesloten, maar niet in Oldeberkoop... Zit aan boord nu.

    Op die Aliexpress link zie ik niet zo veel, ik kom op een inlogpagina terecht, dus het is me nog niet helemaal duidelijk wat nu precies het probleem is.
     
  19. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Het gaat om deze riem en deze rondsels.

    rondsel.jpg snaar.jpg snaar2.jpg

    Aan boord....dan kom je zeker geen enkel land meer in of valt dat wel mee ?
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Stomp riemen aan elkaar lassen/lijmen kan alleen zal je daar maar weinig heel kracht mee over kunnen brengen. De inlage, kunststof of staaldraden, zorgen normaal voor de sterkte, het omhulsel zorgt voor de vorm.

    PU tandriemen die in lengte komen worden normaal met een vingerlas aan elkaar gezet, niet stomp. Op die manier heeft de riem (las) nog enige sterkte. Zal hierna wel een lagere maximale sterkte hebben dan een eindloze riem.

    Is je riem te lang, lengte wegspannen of wat omloop rollen erbij zetten, anders nieuwe op de juiste lengte kopen.
     

Deel Deze Pagina