Verloop bouw X dream nr. 2

Discussie in 'F3-RES' gestart door Nogravity, 30 mrt 2020.

  1. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Nieuwegein
    Altijd leuk om het geheel in elkaar te zetten voor het bespannen. Tevens een ballast gootje gemaakt van aramide band. Band was niet breed genoeg voor een volledige buis maar dat is vlgs mij niet nodig. Het weegt maar 2.5 gram. Ik heb de ballast set van Zeller erbij aangeschaft (pure gemakzucht...).
    Nu bezig met bespannen, een leuke maar nog steeds lastige klus. Ben soms wat te kritisch.
    groetjes IMG_1677.jpg IMG_1681.jpg
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  2. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoogland 26-06-2020.jpg

    Beetje te warm vandaag, maar toch gaan vliegen, is tenslotte mijn laatste vakantie dag. Op het veld van MVC Otto Lilienthal in Hoogland het elastiekje uitgelegd en leuke starts gemaakt met mijn eerste gebouwde X dream.
    Thermiek was er af en toe en als je er eenmaal in zat ook heel sterk, uiteraard meedraaien en hopen dat je weer terug komt. Dat lukte een paar keer niet zodat ik een moest omlopen naar het andere veld. Het slootje was net te breed... Opvallend hoe hard het soms kan zakken, alsof er een baksteen op je model ligt, geen houden aan.
    Met een beetje ballast in de kist werd het wel iets makkelijker om terug te komen op het veld. Op een gegeven moment gestart echter recht in de zon. Stomme actie. Ik zag echt niets meer! waar is mijn kist?, hartslag wat hoger. Gelukkig vond ik hem bij toeval hoog in de lucht, rustig zwevend in de thermiek. Ik was wel zo slim om geen roer aan te raken op het moment dat ik hem kwijt was. Werd uiteindelijk toch nog een leuke vlucht in de bel.
    Een "leermomentje" zullen we maar zeggen....
     
    Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mooie kist! Is nummer 1 ook nog steeds in bedrijf?

    Groet, Lyckele
     
  4. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, allebei nog volop in bedrijf gelukkig.
    De rood-witte heb ik als eerste gebouwd en daarmee ook de nodige ervaring opgedaan hoe het beter kan... De tweede is netter gebouwd. Qua vlieggedrag kan ik geen verschil ontdekken. Zwaartepunt tussen 78 en 80 mm probleemloos. Ook de start vind ik goedmoedig. Zoomstart geen probleem. Verbazingwekkend hoe sterk het eigenlijk is. Niet overdrijven natuurlijk.

    Ben nu de laatste hand aan het leggen voor een 3e kist (vind bouwen erg leuk). Is ontwerp van Hans Bakker, de Senshi. Ben erg benieuwd hoe dat zal vliegen. IMG_1783.jpg

    De beide X Dreams

    IMG_2352.jpg
    en de in aanbouw Senshi, ontwerp Hans Bakker
     
    Amigo II, Lyckele en Gerrit_E vinden dit leuk.
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zit er nog verschil in de Xdream’s qua gewicht?
     
  6. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Eerbeek
    Ziet er goed uit .... ik denk dat het niet zo licht gaat worden als de x-dream ...
    Zelf vlieg ik hem in de eerste uitvoering dan weegt het 560 gr. En is dan ook bedoeld voor het nederlandse weer ( meestal wind) ..
    Op de trainigsdag voor de uitzondering geen wind !!!!
    Deed de Senshi niet onder tegenover de rest , ik vondt het heerlijk om er mee te vliegen naast de K2000 die maar 420 weegt .

    Hans
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  7. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Nieuwegein
    Nee, verwaarloosbaar verschil, beide rond de 430 gram
     
  8. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Nieuwegein
    De Senshi is vliegklaar! Als Hans het goed vindt dan doop ik hem om naar "Nogravity", de naam van onze F3B kisten destijds.
    Slechts 458 gram, niet verwacht dat het zo laag zou worden. Met maar 4 loodkorreltjes uitgebalanceerd op 78 mm. Ben wel benieuwd of ik het stevig genoeg heb gebouwd. Nu nog een invlieg dag uitzoeken :)
    IMG_2359.jpg IMG_2360.jpg
     
    HansB en Lyckele vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina