Verloop Graupner --> Robbe (servokabel) UPDATE!!!

• Topicstarter Topicstarter MadMan
  • Startdatum Startdatum
M

MadMan

Guest
Hallo mensen,
Ik heb een aantal vragen, ik heb een hele oude ontvanger (Robbe economic AMS-27r2) met bijbehorende zender en servo's. Nu heb ik deze set altijd in nitro auto's gebruikt. Ik wil hem nu echter in een electro auto gebruiken die ik zelf gebouwd heb. Daarvoor heb ik onder andere een regelaar aangeschaft, een Graupner speed-profi 23R met bec.
Nu mijn vragen:

1. De "servo" kabel van de regelaar, die dus in de ontvanger moet heeft een ander stekkersysteem. Nu heb ik van een kapotte servo al een kabeltje afgehaald om op het kabeltje van de regelaar te zetten, maar de kleuren zijn anders. De kleuren van de ontvanger zijn rood, wit en zwart, en de kleuren van de regelaar zijn bruin, rood en oranje. Welke moet waar? Ik had hier over de search geraadpleegd en ik vond een verwijzing naar de modelbouw-faq die misschien wel nuttig kan zijn maar die link werkte niet meer.

2. De regelaar is zelflerend, dus ik hoef niet op knopjes te drukken ik moet alleen de eerste keer hem calibreren aan de hand van twee ledjes. Stel nu dat ik later een andere zender en ontvanger heb of hem opnieuw wil instellen, hoe moet ik hem dan resetten? Of heeft de regelaar dit zelf in de gaten en reset hij automatisch? Hier over kon ik niets vinden in de handleiding.

3. Hierover stond ook niets in de handleiding. Moet ik de regelaar calibreren met of zonder een motor?

Nogal een lange post met veel vragen, maar met regelaars ben ik nogal een noob.

Moeten in de oude ontvanger stekkers met 3 pinnetjes die uitsteken?? Of prik je hier gewoon een kunstof stekkertje in?
In het laatste geval kun je gewoon de stekker die op de ontvanger zit houden.
Even voor de duidelijkheid:
Zwart --> Bruin
Rood ---> Rood
Wit -----> Oranje.

En met de verdere vragen, probeer het eens!! Ik heb altijd m'n regelaar ingesteld zonder motor.

Groeten,
Mathijs

Mathijs zei:
Moeten in de oude ontvanger stekkers met 3 pinnetjes die uitsteken?? Of prik je hier gewoon een kunstof stekkertje in?
Groeten,
Mathijs
Ja de ontvanger is een vrouwtje en de stekkers mannetjes. Ik heb het al aangesloten zoals je zei en dat werkt perfect. Instellen van de regelaar is ook gelukt.

Nu rest alleen nog de vraag hoe ik mijn regelaar reset als ik hem opnieuw wil instellen? Er zit namelijk nergens een knopje op :?

De regelaar is "zelflerend" had je gezegd. Iedere keer als je de regelaar aansluit op de accu moet je hem opnieuw instellen. Ik zal je een voorbeeldje geven van een oude regelaar die ik ooit gehad heb, was ook een Robbe meen ik. Aanzetten met de knuppel in de middenstand (stop), rode led gaat aan. Dan vol naar voren (volgas vooruit), rode led gaat uit oranje gaat aan. Dan vol naar achteren (volgas achteruit of vol remmen), oranje led gaat uit. Dan de knuppel weer in de middenstand, de groene led gaat aan en de regelaar is klaar voor gebruik. Dit is in een paar telen gebeurt. Als je de regelaar met een andere set gaat gebruiken "leert" hij vanzelf die andere zender.

Ernst Grundmann zei:
De regelaar is "zelflerend" had je gezegd. Iedere keer als je de regelaar aansluit op de accu moet je hem opnieuw instellen. Ik zal je een voorbeeldje geven van een oude regelaar die ik ooit gehad heb, was ook een Robbe meen ik. Aanzetten met de knuppel in de middenstand (stop), rode led gaat aan. Dan vol naar voren (volgas vooruit), rode led gaat uit oranje gaat aan. Dan vol naar achteren (volgas achteruit of vol remmen), oranje led gaat uit. Dan de knuppel weer in de middenstand, de groene led gaat aan en de regelaar is klaar voor gebruik. Dit is in een paar telen gebeurt. Als je de regelaar met een andere set gaat gebruiken "leert" hij vanzelf die andere zender.

Oke hartelijk bedankt voor je info. Ik ga dit gelijk proberen want het instellen was niet helemaal gelukt. Ik heb nu de accu er af en laat hem er ook nog even af voor het geval dat nodig is.

Nu heb ik weer een nieuw probleempje.
Als ik de ontvanger wil programmeren volgens het boekje dan moet ik hem aanzetten met de knuppel in neutraal. Er moet dan een groen ledje gaan branden. Vervolgens zou ik dan de rest van de instellingen kunnen doen. Echter dit lukt niet, als ik de regelaar aan zet met de knuppel neutraal gebeurt er niets. Het groene ledje gaat pas branden als ik de knuppel helemaal naar achteren trek. Als ik daarna de knuppel weer neutraal zet dan programmeert hij hem als vol achteruit (rood en groen lampje). Volgas vooruit (alleen rood lampje) lukt helemaal niet. Ik heb al diverse knuppel beginstanden geprobeerd maar ik snap er nu even helemaal niets meer van.
Wat moet ik doen?

Het lijkt er op dat de regelaar "denkt" dat volgas vooruit in werkelijkheid achteruit is. Om dit op te lossen moet je moet de servo reverse van het gaskanaal omzetten op je zender. Grote kans dat het probleem dan opgelost is.

Waarschijnlijk begrijpt de regelaar niets van de kanaaltijden van een Robbe Economic zender. Deze liggen namelijk tussen 0,65 en 1,95 ms met een nulstand van 1,3 ms. De huidige zenders hebben (vrijwel) allemaal een nulstand van 1,5 ms.

Nu kun je in zo'n Economic zender heel eenvoudig zelf de nulstanden wijzigen, maar om te weten te komen wanneer 1,5 ms is bereikt, heb je een servo nodig en een zenderset, waarvan de nulstand wel 1,5 ms is (alle zendersets van Robbe en Graupner, die jonger zijn dan 15 jaar zijn goed).

Allereerst sluit je de servo aan op de geleende zenderset. De servohevel monteer je daarbij exact zo, dat deze volledig recht staat.
Vervolgens sluit je de servo aan op de Economic set. Je ziet nu, dat de servohevel zo'n 20 graden verdraaid staat. De bedoeling is straks uiteraard om er voor te zorgen, dat-ie weer helemaal recht staat.
Als je nu de achterwand van de Economic losschroeft zie je rechts boven de accu-ruimte 2 instelpotmeters. Eentje is voor het stuur en eentje is voor het gas. Markeer eerst met een potlood de originele stand van beide potmeters, zodat je altijd de oorspronkelijke situatie kunt herstellen. Vervolgens kun je met de linker potmeter de gasfunctie nu bijstellen en met de rechter eventueel ook de stuurfunctie.

Back