Verloopstuk M4 naar M5 voor Schroefas

Beste Allemaal,

ik heb een sleper waar M4 schroefassen in zitten. Nu heb ik ontdekt dat de grotere diameters schroeven allemaal M5 zijn. Bestaan er verloopbusjes M4 naar M5? Ik heb al op Helicoils gezocht, maar kan niets relevants vinden.

bvd Nico Buis

Hallo Nico,

Verloopbusjes zijn er geloof ik niet van M4 naar M5, dan hou je geen materiaal tussen de schroefdraden over. Wat ik al wel vaker heb gedaan is uit een oude plastic schroef de messing bus met M4 schroefdraad slopen (plastic wegsijden). Van die bus dan de buitendiameter van opmeten, en in de nieuwe schroef de M5 draad opboren tot net ietsje minder dan die opgemeten buitendiameter. Dan de M4 bus in de nieuwe schroef persen, eventueel zekeren met Locktite of Epoxy lijm, en klaar. Ook zijn er bij de Doe-het-zelf zaken vaak messing spreidpluggen te vinden met M4 binnendraad. Zou je er misschien ook voor kunnen gebruiken.

Een methode die ik zelf jaren heb toegepast is de volgende, neem een stukje krimpkous wat stijf over de 4 mm as gaat, laat het krimpen en draai daar de schroef op. Even een contramoer aandraaien en het gaat er niet meer af. Zelf had ik dat op een schroef aangedreven door een brandstof motor en die ben ik nooit verloren!

Als je een draaibank hebt is het natuurlijk ook mogelijk om een messing 5 mm boutje er in te solderen en daarna een nieuw gat te boren.

Groetjes Hans.

Er bestaan verloopstukken om een beschadigde schroefdraad te herstellen. De oude schroefdraad wordt dan uitgeboord, een grotere maat getapt, het verloopstuk erin, met binnenin de originele draad. Dit systeem heet "Helicoil", alleen weet ik niet of het bestaat van M4 naar M5. Wat opzoeken met Google brengt misschien het antwoord.

Back