Vermogen elektro-motor

• Topicstarter Topicstarter Jos Rademaekers
  • Startdatum Startdatum
J

Jos Rademaekers

Guest
Hoe mok ik aan het vermogen van een elektro-motor, b.v.
Graupner speed 700 9.6 Volt?
Jos

Pin = U*I (mits U en I echte gelijkspanning respectievelijk gelijkstroom zijn, dus geen pulsen, trapezium of sinusvormig signaal)
Pas = Pin*rendement

Hoe ziet de stroom door een motor met borstels eruit?

wordt steeds even onderbroken... en de regelaar geeft sowieso alleen al pulsen af.

maar de stroom I, wordt toch bepaald door de hoeveelheid electronen per tijdseenheid? als je 50 pulsen van 10A en 50 pulsen van 0A in 1 sec geeft, is het dan niet zo dat er 5A 'loopt' ? wat je meet met je multimeter...
(zal wel anders werken dus :wink: , hoe?)

Vermogen is spanning x stroom.
Vergeet even dat pulsen verhaal. Gewoon de gemiddelde spanning. Regelaar 50% is gewoon "halve spanning". Maakt het dan niet moeilijker dan het is.

Spanning hangt af van hoeveel cellen in je accu zitten (en dus ook hoeveel gas je geeft)

Stroom hangt af van de belasting, ofwel hoe groot is de prop die je er op zet.

Het heeft allemaal heel weinig te maken met wat erop staat ("9.6v" enzo).

Maximum vermogen voor goedkope feriet motoren als speed300/400/500/600/700 is 1 watt per gram.

Speed 700 is 330 gram, dus daar kan je 330 watt maximaal indouwen. Bijvoorbeeld 12 volt (in de praktijk 12 cellen) en 27A bijvoorbeeld.

De speed 700 9.6 volt (dus zonder BB) is trouwens beroerde motor. Verdraagd niet boven 25A en heeft slecht rendement.
Heeft te maken met de gebruikte wikkeling.

Wat ik noemde is de stroom afhankelijk van de belastig die he erop zet.
Maximaal zoveel belasting dat de motor helemaal niet meer draait. Dat is de kortsluitstroom.
Zinvol gbruik tussen 20% en 40% van deze kortsluitstroom.
(Bij 20% kortsluitstroom heb je maximale rendement)

Volgens mij niet zo ingewikkeld. De regelaar regelt de stroom (A´s) en niet de spanning, door middel van pulsen. Hoe hoger het aantal Khz (trillingen per seconde, hoe preciezer er geregeld kan worden. Weinig pulsen en de motor draait langzaam, veel pulsen en hij draait snel.

Wanneer je nu de stroom vermenigvuldigd met de spanning en de uitkomst daarvan vermenigvuldigd met het theoretisch rendement % van de motor, heb je wattage aan de as. Het meest moeilijke is vaak de optimale propellor te vinden die bij het model en het vermogen past.

Watt/per kilo is een aardige indicator voor de te verwachten prestaties. (Watt/vlieggewicht in gram)*1000. Uitgaande dat 80W per kilo wel de ondergrens is (e-zwevertje) en een hotliner vanaf 300W/kilo lekker verticaal begint te gaan.

Bijvoorbeeld mijn X-Free: (11Vx141A=154W. )*0,85=(131W/512Gram=0,256)*1000=256Watt per kilo. Prima kunstvlucht mogelijkheden. :D

Mijn Absolute: (17,6Vx55A=968W)*0,85=(823W/1880Gram=0,438)*1000=438W/Kilo. Gaat heel goed verticaal. :D

Mijn Last Down XXL: (11V*42A=462W)*0,85=(393W/2900Gram=0,136)*1000=136W/Kilo. Prima klimmende e-zwever.

Gepland om te bouwen Höllein Contour (11V*6A=66W)*0,85=(56/<300=0,187)*1000= >187W/Kilo. Hopelijk een leuk vliegende E-Delta.

:D :D :D Bert zijn Holiday (11Vx12A=132W)*0,85=(112W/140Gram=0,8 )*1000=800W/Kilo !!!!!!!!! :D :D :D

Duidelijke formule, ik ga ook eens aan het rekenen. Er staat alleen een tikfoutje (?) in je eerste berekening:

"Bijvoorbeeld mijn X-Free: (11Vx141A=154W. )*0,85=(131W/512Gram=0,256)*1000=256Watt per kilo. Prima kunstvlucht mogelijkheden. "
Nu is 11Vx 141A= 1551W! ,je bedoeld waarschijnlijk 14A :wink:

Wat zou een goede W/kilo verhouding zijn voor een E-trainer (1300-1400 g)?

Wat ik even zeker wil weten over die pulsjes.
Moduleer je de breedte? Of verander je de frequentie.
Want als je de frequentie veranderd (ook al heb je een hele hoge frequentie) kom je theoretisch nooit aan 100% vermogen.

Volgens mij (ik heb ooit voor een duikboot ROV een pulsbreedte modulator in elkaar moeten solderen) moduleer je namelijk over de breedte (weliswaar op een bepaalde frequentie)..10% vermogen is dan
10% vol vermogen, 90% niks (dit moet dan per cyclus zo gezien worden).

Weet iemand hoe dit precies zit? :?:

Edit: het viel me destijds ook op hoe hoger je de regelfrequentie kiest, hoe slechter je het toerental onderin kon regelen. Ik moest meer "gas" geven voordat de as in beweging kwam dan bij een lagere regelfrequentie.

Eelco zei:
Volgens mij niet zo ingewikkeld. De regelaar regelt de stroom (A´s) en niet de spanning, door middel van pulsen. Hoe hoger het aantal Khz (trillingen per seconde, hoe preciezer er geregeld kan worden. Weinig pulsen en de motor draait langzaam, veel pulsen en hij draait snel.....

Dat klopt dus niet.
Altijd (*) even veel pulsjes. Alleen aan-uit verhouding wijzigd.
Smalle pulsjes = langzaam, brede pulsjes = snel.

(*) Sommige regelaars optimaliseren de frekwentie afhankelijk van gas stand om verliezen minimaal te houden.

Bij borsteloze regelaars combinatie van fase puls en regelpuls.
Je frekwentie geregelde fase pulsen zijn spannings geregeld met in breedte varierende pulsen. 8O
Toch beetje ingewikkeld.

Mischien kan je voorstellen dat je een goedkoop RC autootje hebt die alleen aan-uit en vol links-rechts schakeld.
Als je langzaam wilt rijden, dan geef je gepulsd gas en stuur je met tikjes.

Reden is dat de FETs (soort transistors) in de regelaar nauwelijks verlies hebben als je ze als sachakelaar gebruikt, dus vol open verbinding open), of helemaal dicht (kortsluiting).
"halverwege" betekend warmte ontwikkeling, want dan werken ze als weerstand..
Door met pulsen te regelen wordt de regelaar "verliesvrij" en kunnen ze zo klein zijn.

Dan had ik het toch goed onthouden :)

Wordt voor hogere vermorgens niet een opto-coupling gebruikt?
Of is een FET zoiets.

Harold weet daar vast een antwoord op :wink:

Hmmmmmmm......... precies ja....... dat bedoel ik met die pulsen. Maarja, ik begrijp wel dat Harold de voorkeur krijgt :wink:

Moet inderdaad 14A zijn.

Voor een e-trainer? Vanaf 120W/kilo tot 170W/kilo? ....... Harold? :wink:

Eelco zei:
Voor een e-trainer? Vanaf 120W/kilo tot 170W/kilo? ....... Harold? :wink:

Dat zijn inderdaad mooie waardes voor ingangs vermogen.

Meer mag, is ook leuk, maar niet nodig en lastig te bereiken met goedkope motoren bij wat grotere vliegtuigen.

@ERB. Als je regelaar een optocoupler heeft wordt het ontvanger signaal via een lichtje (in een chip) aan de regelaar overgeseint.
Ontvanger en motor staan dan elektrisch niet in kontakt met elkaar. Minder kans op storing door de motor.
Heeft dus niets met de FETs te maken.

Als je (bij max 10 cellen normaal) BEC gebruikt heb je die scheiding dus niet.

Back