Vermogen te kort

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door serge pot, 3 mrt 2020.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Miste wat vermogen. Blies op de uitlaat en mijn keutel verliet zowat mijn broek door de weerstand.
    Vervolgens dus de uitlaat warm gestookt en zoveel mogelijk troep uigegast.
    Daarop de uitlaat volgegoten met dasty uurtje gewacht en doorgespoeld. Bracht wel verbetering. Staat nu vol met ovenreiniger, eens kijken wat dat doet. Die ene foto van de wasbak was pas na de eerste keer dasty, bij de tweede keer kwam er meer los.
    IMG_20200303_201334.jpg IMG_20200303_210759.jpg IMG-20200303-WA0023.jpeg IMG-20200303-WA0021.jpeg

    Hoe doen jullie het eigenlijk?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is dat een uitlaat die voor methanol (en eventueel wonderolie) gebruikt is?

    Ik doe er een handjevol M3 moertjes in, hééél klein beetje water (half borrelglaasje, MAX), uiteinden afdoppen en dan heel hard schudden in alle richtingen.
    Om de vijf minuten uitspoelen met water, de er uit gevallen moertjes weer terug doen, en weer schudden.
    Net zo lang doorgaan tot er geen zwarte troep meer uit komt. Kun je zomaar 2 uur mee bezig zijn.
    Daarna de moertjes er weer uit schudden, en dan zou hij weer helemaal schoon moeten zijn.

    Ik heb er over gedacht om een verfschudder te gebruiken, maar dat was een hoop gedoe om iets te maken om die uitlaat er op vast te zetten, maar ik denk wel dat dat een stuk vlotter zou werken.

    Heb dat nu twee keer moeten doen, is een pest-pokke werk, maar de enige manier die ik ken om een uitlaat weer echt helemaal schoon en open te krijgen.
    Zimmermann resopijpen zijn me iets te duur om weg te gooien als ze verstopt zitten.

    Hitte, vlammen, en dat soort dingen heeft bij mij nooit zinvol effect gehad: het vuil wat loskomt is wat op de buitenwanden zit, niet wat in de schotten en doorvoeren zit. Kon stoken wat ik wilde, maar de pijp ging er niet van open. En als je pech hebt stook je de pijp kapot.

    Wat wel zou moeten werken, maar wat ik nog nooit geprobeerd heb, is zuivere zuurstof door de pijp leiden en dan de buitenkant tot een graad of 250 opstoken. Dan moet de kool gaan branden en langzaam aan omzetten in CO2.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2020
    serge pot vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Wat ik rook was wonderolie inderdaad wat aan het gassen was. Dasty was effectiever dan ovenreiniger. Staat nu vol voor een nacht. Kijken wat het brengt en anders morgen maar schudden met moertjes..
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Is dat een aluminium pijp?
    Dan zou ik voorzichtig zijn met dasty, er een hele dag in laten staan, is toch behoorlijk agressief spul.....
     
    MicropropSport, Stoompomp en serge pot vinden dit leuk.
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Vroeger deed ik cilinderkoppen en zuigers in dde vaatwasser. Vaatwasblokjes reinigen perfect. Kwam ook de kool mee los.
    Dasty heb ik ook gebruikt op cilinderkoppen inderdaad laat deze alu wat dof uitslaan. Maar maakt prima schoon. We gaan het beleven pijp zit dermate verstopt dat ie echt bizar veel vermogen tegenhoudt en motoren warm laat lopen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hm, dat van Brutus is een goed idee, nooit aan gedacht.
    De pijp vastzetten op een vlakschuurmachine zou het nog wat makkelijker maken.

    GJ
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er is geen enkel oplosmiddel bekend wat koolstof oplost, zelfs Dasty niet. Je kunt het er alleen middels chemische reactie uitkrijgen, en de meeste kans heb je dan met zuurstof, je zou eventueel kunnen proberen er hogedruk stoom doorheen te jagen, maar ja, waar haal je dat zo gauw vandaan? Stoom an sich is het probleem niet (iedereen heeft wel een fluitketel), maar hogedruk stoom dus wel, daar is "iets meer" voor nodig, en dan ben ik er nog niet eens zeker van dat je daar resultaat mee behaalt...

    Dasty weekt los wat "geen kool" is, de vettigheid dus maar geloof me, ik heb een spoelbak met pompje, gevuld met pure Dasty, en daar heb ik wel eens 24 uur lang Dasty door een pijp laten circuleren, met nul komma nul resultaat waar het de verstopping aanging. Is nog niet eens zo lang geleden, rond de tijd dat ik de Saphir invloog, want de uitlaat die ik toen met moertjes en schudden opengemaakt heb, hangt nu onder die Saphir.

    Ik heb dergelijke trillingsbronnen geprobeerd, werkte niet echt. Ik had de indruk dat de beweging echt een flinke amplitude moet maken, zoals een verfschudder of iets van dien aard.

    Mischien maak ik er wel eens een keer iets voor, met een electromotor met excentergewicht, onder een tafeltje wat in hele lichte rubbers hangt of zo, zodat het flink kan bewegen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het wonderolie is, ZOU je Aceton kunnen gebruiken. Maar het grote probleem daarmee is, dat Aceton heel snel verdampt, en dat je bijna geen geschikte goed afsluitbare bussen kunt vinden waar een resopijp in past. Dan moet je zelf iets maken uit 2 duims pijp en afsluitdoppen, want de uitlaat moet echt helemaal vol staan met Aceton.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De kool hoeft niet op te lossen enkel los te weken. Merendeel wat ik zie in de pijp is vetachtige glimmend en dat wordt Weel minder. Enkel de buitenwand bladert het zo vanaf dankzij warm stoken. Vanavond maar gaan schudden.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat dacht ik vroeger ook, maar dat is nu net het probleem met kool: De troep die zich op plekken met lage gassnelheden vastzet, is relatief los en vlokkerig. Dat is de bulk van wat je ziet tijdens schoonmaken.
    Maar de kool die ondanks alles toch kans ziet om zich vast te zetten op de plekken met hoge gassnelheden (de nauwe doorgangen, die bij jou dus verstopt zitten), DIE is nu net zo hardnekkig. Want die is heel erg compact en hard, en die weekt bijna niet los. En dat is maar een heel klein beetje kool, maar het is nu net wél wat je demper verstopt.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En de uitlaat in een ultrasoonreiniger doen?
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Zojuist loodhagel in de pijp gehad en geschud. Idee was het is kleiner als een m3 moer, komt dus overal. Het is zwaarder per stuk en slaat dus harder. Met 10 Minuten schudden had ik twee maal zoveel kool als 8 uur weken in dasty. We gaan door.
    Goede tip Bertus, deze onthoud ik.
     
  13. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Met de bromfiets deed ik gewoon benzine in de pijp.beide kanten dichtmaken en lekker shaken.

    Leukste was de laatste stap: pijp schuin tegen een muur en bovenaan de benzine aansteken. Brand langzaam op totdat er genoeg licht in het mengsel komt voor een mooie knal.

    Klaar is Kees.

    (Oja, milieu bestond nog niet. Enkel mijn moeder die zeurde over dode plekken in het gras bij de schuur)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... OF je uitlaat knalt uit elkaar, Of de brandende benzine spuit in het rond en dan heb je een soort van Napalmbom gemaakt.

    Milieu bestond nog niet, gezond verstand ook niet. Heb dat vroeger ook meerdere keren gedaan, een keer bijna mis, bijna de garage van mijn neefje in de hens….
     
    l shems en serge pot vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Werkt goed he?

    Loodhagel... Nooit aan gedacht, ging er gevoelsmatig vanuit dat dat te zacht en niet scherp genoeg zou zijn. Maar wel stukken makkelijker aan te komen, dus die nemen we op in het repertoire!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geprobeerd, maar dat werkt eigenlijk alleen goed bij dunne kanalen in "harde" objecten (boringen in een carburateur bijvoorbeeld) maar bijna niet in grotere ruimtes in "zachte" objecten. Heb wel eens een pijp meegenomen naar het werk en 24 uur in de hete trilbak gelegd, en nul komma nul effect. Een klein beetje in de onmiddelijke buurt van de in en uitlaat, maar 3 a 4 cm verder naar binnen gebeurde er niks meer.
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik gebruik de loodhagel voor vrije vlucht toestellen dat zijn ronde schijfjes van 4x3 mm. Had ze liggen en deed er eigenlijk niks mee. Nu dus wel. :)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alleen maar mooi, toch?
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Kachelruitjesreiniger,gaat de koolstof ook los van. Weet niet wat het met aluminium op lange termijn doet...
    Goed naspoelen! Mijn gasfornuis wordt er ook schoon van :)
     
  20. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Met bromfiets uitlaten heb ik wel eens eerst een klein stukje pijp rood gestookt met gas en zuirstof. Zodra de pijp 1 keer rood was, kon ie dan de gaskraan dichtdraaien en brande het roet/kool verder door met alleen toevoeging van zuurstof.

    Bij deze kleine alu pijpjes lijkt me dat de temperatuur dan misschoen te hoog oploopt en de hele uitlaat smelt.
     
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina