Vermogen te kort

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door serge pot, 3 mrt 2020.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Klopt aluminium gaat hier niet tegen kunnen, net als veel basen en zuren.
    Was zeer positief verrast door de werking van het loodhagel. Pijp wordt niet brandschoon in een uur, maar is functioneel weer open. De synthetische olie in de brandstof mag de rest doen. Zo blij dat ik geen wonderolie vlieg zelf. Wat een meuk is dat.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die kans is vrij groot: Koolstof onder toevooeging van zuurstof brandt heet genoeg om als smidsvuur te kunnen gebruiken.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat doet niks... was dat maar zo, dan zouden "niet al te erg verstopte" uitlaten vanzelf weer open branden, en dat heb ik werkelijk nog nooit zien gebeuren.
    Maar inderdaad, ricinus is de pest voor resopijpen. Tien kannetjes Tornado (destijds maar 2% ricinus) was voldoende om een Resopijp dicht te zetten.
    En dat stookte ik er in die tijd makkelijk in een lange zomer door...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Zag laatst op youtube dat ze motoren en uitlaten een aantal uren in koelvloeistof koken. Wel buiten doen was het advies.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is op zich nog niet zo'n slecht idee, maar resopijpen zijn nogal lang, dan moet je al een custom-made "kookpot" maken.
     
  6. Widdershin

    Widdershin

    Lid geworden:
    28 jul 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Gouda
    Greetings,
    De methode met kleine moertjes die Brutus noemde heb ik vroeger ook gebruikt. Ik bond dan de pijp aan een oude ruitenwisser motor en uren laten draaien. Hoe kleiner hoe beter me dunkt en vooral messing werkte het beste.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gut... reso's vol met meuk... nooit meegemaakt...
    Grote bak met friteuse dompelaar... en ja... de pure koelvloeistof... idd wel buiten.
    Koolstof zal een ricinus ingedikte zijn... Wellicht helpt een scheut motorolie wel... 5W40... dat is al bijna waterdun
    heet stoken naar iets boven honderd graad?... Garage ontvetter maakt ook goed schoon... maar vaak moet je daarbij boenen.
    Reutel er in of messing moertjes... en dan op de triller van GJ....

    Vaatwasserzeep... zijn die niet op sodabasis? Aangebakte pannen was dat niet schrobben men azijn en soda?

    Wat ik wel doe met de moderne brandstoffen met syntheet... nog steeds op laatste restanten Aerosave... van onze lokale moonshiner...
    Thuisgekomen van middagje vliegen... gaat de pijp aan het hete water in het fonteintje in m'n garage... allu prut er uit... ook daarmee alle zuren....
    de Gardena koppeling past mooi op de siliconen slang... Hatori #400 en dus vooral puur om het zuur uit te spoelen... je ziet de pijp schoon... maar reeds iets geëtst in de afgelopen 12 jaar...
    Daarna in het droogrekje.... gewoon een pot... om uit te lekken...

    Pijp op de foto lijkt een Graupnerpijp... made in Tsjechië... Modelstudio.cz, die maakten alles voor die jongens...
    Meen dat ook die nu uit productie zijn...
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2020
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.740
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Tegenwoordig gebruiken we al 0W20, dat is pas dun....

    Vroegáh... Bromfietsuilaat ontkolen, de acyteleenbrander er in, branden tot kool gloeide, acyteleen uit, en pure zuurstof erin, ging perfect, en rookte goed!
     
    toostbeek en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De potjes van de Puchjes gingen ook wel in een pan ben benzine.
    de fik er in... tot het uitgestookt was... dan kon het kostbare diamantengruis er uit worden geklopt...
    Maar ik was niet zo van de brommers... na een bijna ongeluk op een Honda CB50-ramp
    bleek ik sneller te gaan op de benen... Dus op een rode Mercier ging het nog veel gevaarlijker... door het Haagse...
    Maar met meer gevoel over controle... haha... Fiets gebleven... een Austin Mini Van erbij...

    0 is dun... is dat de fase voor smerende gasdampen? :D
    Goeie Shell Helix syntheet... goeie olie zei Pa toen... hij kon het weten...
    had binnen de kortste keren alle verzadigde oliekeeringen van mijn Lampredi lek gelost...
    waar zit daarbij geen keerring op het blok... die pittige dopes beten met oude arcadische Agip Extra Vergine... 20W50...
    Maar daarna wel door blijven draaien op Helix... en die hield de i.e. motor zeer goed schoon...

    Thans rijd het Italiaanse spul op Agip... oude olijven houd je goed op het juiste vet!
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2020

Deel Deze Pagina