In de grote boze buiten wereld wordt ter heel wat aangerommeld met de die capaciteit. Veruit de meeste fabrikanten van niet oplaadbare batterijen (eigenlijk moet ik cellen schrijven) zetten het zelfs niet op hun batterijen.
Ga je in de data sheets van de diverse fabrikanten kijken dan lees je dat de gemiddelde 1,5V penlight cel een capaciteit heeft van ongeveer 2800mAh. MAAR, er is een hele grote maar. De stroom die je uit zo'n cel trekt mag dan slechts heel klein zijn. Kijk maar eens naar de onderstaande grafiek die ik geleend heb van de Duracel site.
In deze grafiek zie je dat je een capaciteit haalt van bijna 2Ah (2000mAh) als je niet meer dan 0,25 Watt uit de batterij trekt. Bij 1,2V (dat is ruwweg de gemiddelde spanning) is dat niet meer dan 209mA!
Ga je meer stroom trekken dan daalt die capaciteit dramatisch. Bij 1 Watt (835mA) daalt de capaciteid tot minder dan 1Ah (1000mAh).
Bij NiCd en NiMH (oplaadbare) cellen treed dit effect ook op maar dat is veel minder sterk. Ook kunnen die cellen veel hogere stromen leveren. Je moet echt niet proberen om 2A uit een alkaline cel te willen halen. Dat zal heel lastig lukken en de spanning zal vreselijk in elkaar storten. NiCad en NiMH cellen zullen daar geen problemen mee hebben en de celspaning zal wel iets dalen maar bij lange na niet zo dramatisch als bij een alkaline cel.
Alkaline cellen zijn dus uitstekend te gebruiken voor toepassingen die weinig stroom gebruiken maar dat wel over een lang tijd. Een goed voorbeeld is een quartz clock aan de muur, die werkt 1,5 tot 2 jaar op een enkele alkaline cel. Voor dit soort toepasiingen zijn NiCad en NiMH cellen totaal ongeschikt. De zelfontlading van deze cellen is zo groot dat de clock er na 2 of 3 maanden al mee stopt.
Dus voor modelbouw (besturings) toepassingen zijn alkaline cellen niet echt geschikt. Over het algemeen is het stroomverbruik (veel) te hoog. Soms kan je ze in de zender gebruiken maar persoonlijk zou ik zelfs dat niet doen. Hooguit voor dat "speelgoed" spul.