Vermogensregeling E-quickie

We zijn nog steeds op zoek naar een methode om er voor te zorgen dat alle vliegers met even veel vermogen aan de startstreep verschijnen, zodat we niet motoren en accu's hoeven voor te schrijven.

Iemand een goed idee hoe we dat kunnen realiseren.

Reglement = max vermogen static = xxx Watt.

Definitie: vermogen = spanning x stroom.
spanning = 4.2 V/cel = definitie (klopt niet echt maar dit is handig)
stroom = static stroom na 10 sec volgas.

Dit wordt gecontroleerd voor alle vliegtuigen voor de 1e wedstrijd.
Daarna mag iedereen weer 15 min of meer laden om zijn pack vol te krijgen.

Bepalen van het vermogen vantevoren, static.
1) klemspanning van accu pakket, moet 4.18 - 4.20 V/cel zijn. (accu goed geladen)
2) meet met een stroomtang de static stroom na 10 sec volgas.
Model verplicht uitrusten met positieve accukabel met lus buiten de romp.

Product van spanning en stroom geeft een maat voor het vermogen.

Daarna kan iedereen naar hartelust vliegen, maar modificatie aan accu / regelaar / motor / prop zijn niet toegestaan zonder hermeting.

Optimum is hele dikke accu die weinig in zakt -> veel levensduur maar wel wat zwaarder. evt max accu gewicht beperken om excessen uit te sluiten.

Het is maar een idee.....

Tjarko

Reglement = max vermogen static = xxx Watt.
Zolang dit het geval is zal je met dure apparatuur een voorsprong hebben, geavanceerde timing instellingen in een regelaar of simpelweg een erg efficiënte motor.
En dat is iets wat we niet willen.

Eigenlijk zijn er 2 opties, vast toerental en prop. Of vermogen in vlucht (de 1e is de enige die echt werkt).

Definitie: vermogen = spanning x stroom.
spanning = 4.2 V/cel = definitie (klopt niet echt maar dit is handig)
stroom = static stroom na 10 sec volgas.
Als je zo meet (spanning en stroom los, op een ander moment) zal je nooit een juist vermogen hebben.
Op zich niet nodig maar op deze manier kun je het nooit gelijk krijgen voor verschillende accu type's (lifepo oid).

Gewoon een watt's-up ertussen hangen kan, hoef je maar op 1 nummer te letten.

Dit wordt gecontroleerd voor alle vliegtuigen voor de 1e wedstrijd.
Daarna mag iedereen weer 15 min of meer laden om zijn pack vol te krijgen.
Dat is eigenlijk nog het grootste probleem, we willen niet blijven meten, het moet gewoon goed zijn.

Daarna kan iedereen naar hartelust vliegen, maar modificatie aan accu / regelaar / motor / prop zijn niet toegestaan zonder hermeting.
Er word nog wel eens een prop gebroken, en ik heb niet altijd 2 dezelfde bij me, word een hoop gedoe.

Optimum is hele dikke accu die weinig in zakt -> veel levensduur maar wel wat zwaarder. evt max accu gewicht beperken om excessen uit te sluiten.
Absoluut niet het accu gewicht beperken, hoe groter hoe langer hij mee gaat, en dat is iets wat we allemaal willen.

Het is maar een idee.....
En bedankt daarvoor, maar deze was al besproken.

Nog iets anders.

De laatste firmware van Caslte Creations zorgt ervoor dat je een vast toerental kan instellen.
Je geeft het aantal polen van de motor op, de gearbox verhouding (of 1:1) En dan hoeveel toeren je hem wilt laten draaien.
Dan doet hij dat bij verschillende accu spanningen en verschillende belastingen (statisch of in vlucht).
Dat icm een voorgestelde prop en je kan elke motor en accu gebruiken die je wilt.

Maar dan moet iedereen ipv een bepaalde motor (en vaak ook accu) een bepaalde regelaar kopen.
Casle Creations regelaars zijn niet goedkoop maar ook niet belachelijk duur.
Ik geloof dat kontronic dit ook heeft, die is weer een stuk prijziger.

Een losse govenor die ook daadwerkelijk het aantal toeren regelt zou ook kunnen, ik heb daar men research nog niet over gedaan.

Nando, welke regelaar en software is dat dan en wat kosten ze?

Op zich zie ik daar wel wat in, maar dan zullen er een aantal vliegers niet blij zijn (nieuwe setup).
Of misschien kan je dan voor prop 10x7 12krpm, en voor prop 11x8 10krpm voorschrijven. (als voorbeeld)

Back