Vernieuwen van een bougie stekker

Hier een foto bericht voor het uitwisselen van de bougiestekker bij elektronische ontstekingen .

Vaak starten ze schlecht na een neuslanding waar de bougiedop dan een heeft meegekregen , het silicon stuk raakt defekt en laat de vonk overspringen op de massa .

Hier het wisselen van de kleine stekker voor de CM-6 bougie (je hebt 4 verschillende groten)

Het setje.
full


De bougiekabel word recht afgeknipt .
full

Dan de weerstand in de bougiekabel steken .
full


Dan de krimpkousen en de klem er over schuiven.
full


Dan het siliconstuk er op schuiven.
full


Weerstand mag niet te lang zijn , dus niet verder als het gaatje wat te zien is .
In de dop zit een veertje waar je de weerstand doorschuift .
Als er een bougie in gedrukt word klemt het veertje de weerstand en zorgt zo voor een goed kontact.
full



Nu kunnen de metalen schalen er op en met een tangetje de haakjes ombuigen.
full


Nu het massaband over de stekker schuiven en met de klem gaan klemmen , hiervoor een knijptang nemen , maar niet te veel knijpen .
full


Het teveel aan massaband weg knippen en de krimkousen er tegen en overheen schuiven en met een föhn verwarmen .
full


full


full


Nu nog de ring over de schalen schuiven en hij is klaar voor gebruik.
full


Voor de CM-6 bougie heb ik nog setjes liggen.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zg26ei

Mooi en duidelijk.


Van waar eigenlijk die weerstand? Is dit voor iedere ontsteking? Ik zie nu niets zitten bij mijn originele ZG26EI. Het kapje is er af en zie alleen dat metalen klipje.

Ik weet dat de 22 en de 26 een andere ontsteking hebben dan de grotere ZG's. Die gebruiken een FALCO en grotere "normalere" bougies.

Gr. Yuri
 
Hallo Yuri

De weerstand dient om de storingen te onderdrukken .
De ontstekingen van de DLE en andere clonen hebben deze allemaal.

De kleine Zenoah,s hebben geen weerstand .

Als je de weerstand niet wil gebruiken moet je de bougiekabel precies 8 mm pellen , niet langer . ;)

Dan kan je het siliconstuk er op drukken en dan verder zo als op de foto,s .

Mvg Johan
 
Hoi Johan,

Zou je nog een keer de foto's van je handleiding "bougiestekker vernieuwen" kunnen toevoegen?

Gr. Yuri
 
Ik had daar ook geen weerstandje verwacht Johan. Wat is de weerstandswaarde van het dingetje?
Misschien een elektrische Sollbruchstelle, zodat bij slechte bougie geen hoogspanningsdoorslag via de isolatie kan plaatsvinden?
 
Laatst bewerkt:
Wat is de weerstandswaarde van het dingetje?

1K ohm

Er zit/zat vroeger in de 3W stekkers ook een weerstand .

We hebben in de 80er jaren een 3W ontsteking op een ZG-62 gezet (daar bleek achteraf de spiebaan in de krukas verkeerd te zitten)

En omdat de ZG grotere bougies gebruikt hadden we de stekker door een andere vervangen.
Omdat we de storingen niet wegkregen die de motor veroorzaakte hebben we met 3W gebeld.

Die gaven de tip een metaalstekker van Bosch te nemen met 1k ohm weerstand omdat er in hun stekker ook een weerstand zat.

Na montage van de Boschstekker was de storing verdwenen en liep de motor perfekt.

Mvg Johan
 
De weerstand die hier is gebruikt is 1000 Ohm zoals Johan al aangaf. Het is een 1W weerstand met een tolerantie van 10%.
Het type weerstand is echter ook belangrijk. Je kan hier namelijk GEEN "gewone" kool of metaalfilmweerstand voor gebruiken. Dit is een kool composiet weerstand.
carbon_comp_const.jpg

Zou je toch een "gewone" weerstand gebruiken dan is de kans groot dat die door de hoge spanning doorslaat en dus kapot gaat. Als de weerstand kapot gaat is de kans groot dat er geen stroom meer door komt dus dat de motor stopt!
 
De stroompieken worden gedempt. Het zijn vooral de grote pieken die de meeste storing veroorzaken.
Het nadeel is wel dat de vonk iets minder "fel" is. Met de moderne ontstekingen is dat meestal geen probleem. De vonk is nog altijd sterk genoeg om voor een goede ontsteking te zorgen.
Let wel op dat dit alleen goed werkt wanneer de weerstand zo dicht mogelijk bij de bougie zit. Zoals op de foto's is ideaal!

Nog een waarschuwing.
Er zijn ook bougies te koop waar een weerstand IN is gebouwd! Een extra weerstand in de dop is dan weinig zinvol en kan zelfs problemen veroorzaken. Kijk dus goed welke bougie je gebruikt en of er een weerstand in de dop zit. Het zou kunnen zijn dat je die moet verwijderen.
Hoe weet je of je een weerstands bougie hebt? Dat moet zichtbaar zijn aan het type nummer. Heel vaak staat er een "R" voor of achter. Kan je het daar niet aan zien of weet je het niet zeker dan kan je het met een multimeter nameten. Meet dan tussen de aansluiting bovenop de bougie en het puntje waar de vonken over moeten springen. Als het een weerstands bougie is zal je een weerstand moeten meten die ergens tussen de 1000 en 5000 Ohm (1 en 5 kOhm) zal liggen.
Er zijn ook weerstands bougies met een weerstand lager dan 1000 Ohm maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Nu zegt dat niet zo veel want ik kom niet dagelijks met die dingen in aanraking. ;)
Is het een gewone bougie dan is de weerstand beneden de 100 Ohm, vaak zelfs rond de 0 Ohm.
 
Beste Ernst,
Ik ben in het bezit gekomen van een Anderson Spitfire .65 uit 1948 met contact onderbreker.
Een ontstekingspoel en condensator.
Maar nu nog de aansluiting naar de bougie
Anderson Spitfire 65 1948.jpg


Zoals te zien hierboven zit hier een weerstand in, achter de krokodillen klem in de krimpkous
Waar kan ik zo'n weerstandje vinden.
En hoe storings gevoelig is het op de 2,4Ghz band?
Hier zit de motor in een Gladiator, vintage model
Groetjes,
Kees
 
De waarde zal ergens tussen de 1 en 5kOhm moeten zijn. Da is niet echt kritisch.
Het mooiste zou zijn als je een ouderwetse koolcomposiet zou gebruiken. Die zullen namelijk niet zo makkelijk inwendig overslaan. De kans dat je die nog in de normale elektronica winkels kunt kopen is niet zo groot meer.
Je kan ook een gewone koolfilm weerstand gebruiken. Koop dan wel een grote weerstand. Minimaal 1/2Watt, liever zelfs een 1Watt. Niet dat die weerstand zoveel vermogen moet verwerken maar juist voor de afmetingen van zo'n weerstand. De kleinere weerstanden kunnen veel makkelijke inwendig overslaan en dan heb je juist een tegengesteld effect. Ook bestaat er dan de kans dat de weerstand "doorbrand" en dan heb je helemaal geen vonk meer.
Weerstanden koop je bij de elektronica winkels.
 
Ernst,
Het zit er allemaal op en het motortje loopt als een (oud!) zonnetje
Hier zie je de opstelling, links de bobine en rechts de condensator en een weerstand vlak voor de bougie klipje onder de wire sleeve
Anderson Spitfire ontsteking.jpg
 
Ziet er prima uit, netjes in een krimpkousje. Het klinkt misschien gek maar ik zou de draad naar de bougie vervangen door één met een veel dikkere isolatie. Waarom? Omdat er echt heel hoge spanningspieken op komen te staan en de isolatie van gewoon draad zoals je nu hebt gebruikt is bedoelt voor spanningen tot maximaal 400V~. De doorslagspanning is meestal gespecificeerd op 1000V of 1500V.
De piekspanning van de ontsteking kan tot 20.000V en zelfs hoger oplopen dus dat is ruim boven de opgegeven doorslagspanning. Niet dat het direct fout zal gaan maar zeker in de loop van de tijd zal er toch energie weg kunnen lekken waardoor de vonk zwakker zal worden. Het is niet voor niets dat de bougie kabels een heel dikke isolatie hebben.
Hetzelfde geldt voor het krimpkousje om de weerstand. Doe daar nog een tweede omheen dan is die kans op weglekken ook een heel stuk kleiner. Als je dat doet maak dan eerst het kousje dat er al om zit heel goed vetvrij anders kan daar langs nog steeds "lekkage" door optreden.
Het is allemaal theorie maar het is niet onmogelijk dat er op den duur toch spanning weg gaat lekken en dat je problemen gaat krijgen met het betrouwbaar lopen van de motor.
 
Ok Ernst,
Dit is een test opstelling en zal je ideeën meenemen in de definitieve inbouw in het model.
Ik weet alleen nog steeds niet of het gaat storen op de 2.4 Mhz band :weetnie:
Er wordt gezegd dat het gaat meevallen omdat de frequentie van de ontsteking laag is
In de test opstelling zit een schakelaar om de ontsteking uit te zetten, nodig als de prop verkeert staat zodat het contact gesloten is en dan continue de batterij ontlaat en het bobinetje kan laten door branden.
Dus voor het vliegen heb ik een remote on/off schakelaar die op een ontvanger kanaal wordt aangesloten zodat ik zodra de benzine op is en motor stopt de ontsteking kan af zetten!
Bedankt voor je adviezen zover.:friends:
Gr
Kees
 
De storingen die een vonkontsteking veroorzaakt bestrijken een heel groot frequentie gebied. De 2,4GHz kan ook daar ook door gestoord worden maar de kans daarop is wel heel klein. Erg simpel gezegd is het zo: hoe hoger de frequentie des te lager is de stoorspanning.
Het is desondanks wel een goed plan om de ontsteking zo goed mogelijk te ontstoren. De bobine en de kabel kan je afschermen en daarmee de kans op storingen sterk verkleinen.

Die remote on/off schakelaar is dat een mechanische schakelaar die door een servo wordt bediend? Zo ja dan moet je de draden goed afschermen want ze kunnen een bron van storingen zijn.
Is het een elektronische schakelaar dan is de kans op storingen helaas groter. Wanneer er een elektrische verbinding tussen de ontvanger en de ontsteking bestaat kunnen er via die verbinding vrij makkelijk storingen doorgegeven worden. Dat tegen houden is een stuk lastiger. Vandaar het dringende advies om de ontsteking altijd totaal gescheiden te houden van de ontvanger elektronica.
 
Ernst,
Het is idd een elektronische schakelaar met een common ground!
Dus een losse servo die een apparte micro switch bediend zou dan beter zijn.
Dit wordt een beetje of topic.
Met het nieuwe bouwverslag van de Gladiator zal deze dingen weer boven brengen.
Zover bedankt voor je raad
Gr
Kees
 
Het kan goed gaan maar weest bedacht op storingen. Ontstoor alles zo goed als je kan en test heel grondig voor je er de lucht mee in gaat.
 
Back
Top