Veron Cardinal de derde

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door jef, 21 apr 2018.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Nog een Cardinal dus , deze wordt éénkanaals met drukknop zendertje en een dieseltje vooraan , onlangs via "Enke Bleriot" enkele kleine dieseltjes overgenomen waaronder 2 MP Jet 0,6 cc ,
    en een Cardinal leek mij er een geschikt modelletje voor , ook mede aangestoken door de vv en vra opleving ;)
    Zo moeilijk te bouwen is dit niet dus het zal wel vooruit gaan , eerst maar een template gezaagd in triplex voor de ribben uit te snijden , nu komen de reststukken balsa 1,5 mm goed van pas :)
    DSCN5406.JPG

    De vluchtboord heb ik iets anders aangepakt dan op het plan voorzien was , i.p.v. een volle strip gebruik in nu 2 plankjes van 1,5 x 20 en de middelste 4 ribben heb ik direct kleiner gemaakt
    zodat het midden van de vleugel onder en boven kan beplankt worden , na het uitsnijden nog eventjes met het schuurblokjes erover zodat ze mooi gelijk zijn .
    DSCN5407.JPG

    Ook de triplex vleugelverbinder heb ik iets langer gemaakt , deze komt nu tot aan de derde rib , vleugeltippen en mal voor de middelste rib uitgesneden .
    DSCN5409.JPG

    En dan kunnen we al beginnen plakken met de vertrouwde UHU Hart :D
    DSCN5410.JPG

    Zendertje
    006 (2).JPG

    MPJet
    MP JET 040.jpg

    Met filmke


    Groeten Jef
     
    Gea, spike77, Frans Bal en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Vleugel en stabilo in vergevorderd stadium :D
    06.JPG

    Groeten Jef
     
    Gea en blaauwen vinden dit leuk.
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Vleugel en stabilo zijn , op schuren na , klaar
    Dus tijd om aan de romp te beginnen :)
    Nu mooi langs de lijntjes snijden :rolleyes::D
    08.JPG

    Gelukt :D , boven en onderkant romp aan elkaar gelijmd , en ook de motorbalkjes met epoxy gelijmd , nu nachtje laten drogen
    09.JPG

    Groeten Jef
     
    Herbie vindt dit leuk.
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Shit happens sometimes :mad::oops:
    DSCN5424.JPG

    DSCN5425.JPG

    Groeten Jef
     
  5. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Zutphen
    Hoe komt dat Jef?
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Teveel "rommel" op de bouwplank :oops: , soms ruim ik wel op maar hoe ik het flik weet ik niet , binnen de kortste keren heb ik weer "chaos" o_O:confused::D

    Groeten Jef
     
  7. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Zutphen
    Mja komt me bekend voor,haha
     
    jef vindt dit leuk.
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    De roer bediening zou ik van uitzicht willen maken zoals het vroeger met een escapement gebeurde , zie foto
    Roerbediening.jpg

    Maar dan met een servo i.p.v. een escapement , daarom had ik dit in gedachten , de servo wordt er langs boven ingeschoven in 2 gleuven tot tegen aanslag beneden ,
    zodat de as van de servo naar achter wijst , daarboven komt dan een demonteerbaar plaatje waarop de ontvanger en accu zit , en meteen de servo vergrendeld is ,
    zo kan ik indien nodig de servo demonteren zonder breekwerk , altijd handig :)
    13.JPG

    Groeten Jef
     
    Gea en DHZ vinden dit leuk.
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Besturing :rolleyes:o_O:cool:


    Groeten Jef
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    De romp uitgelijnd en geplakt :)
    14.JPG

    Besturing inbouwen , eenmaal de servo in de gleuf zit kan ik de stuurstang in de schijf monteren en daar heb ik zo'n "wielstop" opgeschoven
    die ik tot tegen het schot schuif en vastzet op de stuurstang zodat deze niet uit de servoschijf kan
    15.JPG

    Ontvanger en lipo bevestigd met velcro , tussen lipo en ontvanger ga ik nog een schakelaartje zetten want het is een gefriemel om het stekkertje telkens van en op de ontvanger te schuiven
    16.JPG

    Aansturing


    Groeten Jef
     
    Gea en Frans Bal vinden dit leuk.
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Richtingroer met nylon scharnieren en "escapement roerhevel" :D
    18.JPG

    Stabilo al bekleed , eerst laagje balsaloc
    19.JPG

    Onder en bovenkant met één stuk vlies bekleden
    22.JPG

    Hecht temperatuur
    20.JPG

    Tippen worden ongeveer tot in de helft vastgezet met iets hogere temperatuur
    24.JPG

    De rand al afsnijden met een (nieuw) scheermesje
    25.JPG

    Ook de tip voor zover het gehecht is
    26.JPG

    Bovenkant en tippen verder vaststrijken , het vlies lijmt toch maar tot waar het eerder is afgesneden
    27.JPG

    Klaar in een kwartiertje
    29.JPG

    28.JPG

    Groeten Jef
     
    Rick NL, Gea, Frans Bal en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    :worship:
    ziet er prachtig uit!
     
    jef vindt dit leuk.
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Vleugel bekleed en romp zo goed als klaar , deze heb ik volledig ingepakt met balsa , het voorste deel onder en boven zoals het plan aangaf met 1,5 mm
    en naar achter toe met 0,8 mm balsa , waarschijnlijk ietsje zwaarder maar veel zal het niet zijn :rolleyes::)
    31.JPG

    Groeten Jef
     
    gerjanmonohull74, Gea en Frans Bal vinden dit leuk.
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Na wat aanrommelen met poriënvuller , verdunning , een beetje geel en oranje Graupner Alkyfix van eeuwen oud ben ik tot dit resultaat gekomen om te proberen van de Cardinal zowat een "honing" vernis laagje te geven :confused::rolleyes:o_O
    32.JPG

    Eérste laag staat erop , ben eens benieuwd hoe het opdroogt ?
    33.JPG

    Groeten Jef
     
  15. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    :banana:
     
    jef vindt dit leuk.
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Zodra de canopy glue droog is , is de Cardinal klaar :D:D:D
    34.JPG

    Werking richtingsroer o_O:rolleyes:


    Groeten Jef
     
    beemstra vindt dit leuk.
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    35.JPG

    36.JPG

    37.JPG

    38.JPG
     
    Ariel, Gea, Frans Bal en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Mooi hoor Jef
     
    jef vindt dit leuk.
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Wat een mooi kistje en motortje.. zag net het eerdere filmpje. Start zon motortje nog een beetje?. Wat voor brandstof gaat er in?
     
    jef vindt dit leuk.
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Eénmaal ongeveer de juiste compressie en naaldstand gevonden start de MP Jet zeer goed , soms zelfs van de eerste mep :D
    Brandstof mengen we zelf en noemen we "diesel" , voor dit motortje heb ik gelijke delen (33%) "petroleum" , "ether" en "castorolie" gebruikt met extra 1 à 2% fuel-improver van Bardhall

    Groeten Jef
     

Deel Deze Pagina