Veron Cosmic Wind

Exact. Ik ben nu volop aan het speekselen (niet zeggen aan je vrouw) en het werkt! Beetje bij beetje komen de plooien eruit. Mijn volgende wordt een peanut, ik ga de pilcher triplane replica proberen. Een uitdaging, maar met wat aanpassingen misschien wel goed aan het vliegen te krijgen en een goede (zeer goede) oefening in spandraden leggen...
 
Ik heb tot op heden nog geen enkele triplane goed zien vliegen.

70% ontsmettingsalcohol werkt ook goed om plooien te spannen.
 
Ik heb tot op heden nog geen enkele triplane goed zien vliegen.

70% ontsmettingsalcohol werkt ook goed om plooien te spannen.
Bekijk dit eens:
Het is wel een van de meest vooraanstaande luchtvaartingenieurs van de UK, maar met wat meer trimmen moet dat tocht lukken? Zeker als ik het licht genoeg bouw. Goede documentaire trouwens.
 
Ja op die grote gaat t nog wel. De sopwith triplane vloog ook goed, als schaalmodel op cm of 50 niet zo. En dat was de niet zomaar iemand die m heeft gebouwd en ermee vloog. Die Pilcher Triplane sprokkelt niet echt punten. Geen doosrompje, 1 zijdig bekleed enzovoorts.

Peanut is een totaal andere wereld, aangezien het op vluchtduur aankomt. Mijn advies: kies een simpeler onderwerp. Liefst iets met 1 vleugel en dan netjes op gewicht.

Wout heeft een leuke Fokker FII gebouwd die het goed deed. Sommige toestellen zie er prachtig uit om te bouwen maar zijn eigenlijk niet geschikt voor onze tak van sport.
 
Erg instabiel op die kleine spanwijdte.

Ik heb ooit een gekeken naar de DH-89. Dragon Rapide maar die durf ik niet aan op 50cm met die slanke tippen. Dus dat wordt de DH-84 Dragon.

Kijk motivatie is prima maar let er wel dat t niet uitdraait op teleurstelling als t allemaal niet lukt zoals je voor ogen had.
 
Ik heb een paar jaar geleden een Ryan SC gebouwd (uit de onuitputtelijke?) voorraad Comet bouwdoosjes. Ook met hele slanke tippen. Gevolg: buiten deed ie het vrij goed, maar in de zaal had het model toch te weinig lift. Conclusie: in de zaal helpt een model met een SCHUURDEUR als vleugel! Zal wel met de schaalfactor te maken hebben. Ooit een hommel met een slanke vleugel gezien?
IMG_5859.JPG

En daarbij was het natuurlijk ook nog eens een laagdekker...
 
Voor een schuurdeur moet je een Lacey M-10 of Fike model E bouwen. Dan vliegt als een tiet.

In de zaal heb je natuurlijk heel andere omstandigheden. Geen wind, andere temperatuur enz. Wat we wel veel zien is dat de modellen door hun eigen wake vliegen. Dit komt de stabiliteit ook niet ten goede. Dan waggelt t model vaak ook even. Bij zo'n slanke kist heb je kans op tipstall.
 
Ik heb even voor je geteld: het zijn er nog 9! En als ik me goed herinner heb ik er een stuk of 7 gebouwd, sinds 1981, dus ik ben nog niet op de helft... Al ben ik tegenwoordig wel meer met dit soort modellen bezig dan vroeger.
De DH9 lijkt me trouwens niet erg geschikt voor Kit Scale. Ik heb de Engelse regels op Internet gevonden (zijn de zelfde als in Nederland, toch?) en daar staat in dat je het model volgens tekening moet bouwen, al mag je wel je eigen hout gebruiken. En in de DH zit wel erg VEEL hout! Kijk eens naar de voor- en achterlijst van de vleugels, dat zou je toch met minstens de helft willen verminderen. En dan dat stabilo: normaal zou ik dat van 3x3 latjes maken, met nat gebogen tippen. Scheelt minstens de helft in gewicht, zo niet meer.
IMG_1299.JPG
 
Erg instabiel op die kleine spanwijdte.

Ik heb ooit een gekeken naar de DH-89. Dragon Rapide maar die durf ik niet aan op 50cm met die slanke tippen. Dus dat wordt de DH-84 Dragon.

Kijk motivatie is prima maar let er wel dat t niet uitdraait op teleurstelling als t allemaal niet lukt zoals je voor ogen had.
Grmbl. Je bent al mijn ideeën erdoor aan het jagen Bernard. Maar goed. Ervaring komt eerst. Nog zoiets ongewoons, maar misschien wel te doen, mits je V-stelling inbouwt. Wordt beschreven als "het enige vliegtuig van zijn tijd dat zonder ingrijpen van de piloot langere tijd rechtdoor kan vliegen" en "zeer stabiel". De Dunne D8.
dunne_8_3v_500.jpg

dunne_8_2vc_350.jpg

Ook te bouwen op 55 cm. Wat denk je? Te doen?
 
Ik heb even voor je geteld: het zijn er nog 9! En als ik me goed herinner heb ik er een stuk of 7 gebouwd, sinds 1981, dus ik ben nog niet op de helft... Al ben ik tegenwoordig wel meer met dit soort modellen bezig dan vroeger.
De DH9 lijkt me trouwens niet erg geschikt voor Kit Scale. Ik heb de Engelse regels op Internet gevonden (zijn de zelfde als in Nederland, toch?) en daar staat in dat je het model volgens tekening moet bouwen, al mag je wel je eigen hout gebruiken. En in de DH zit wel erg VEEL hout! Kijk eens naar de voor- en achterlijst van de vleugels, dat zou je toch met minstens de helft willen verminderen. En dan dat stabilo: normaal zou ik dat van 3x3 latjes maken, met nat gebogen tippen. Scheelt minstens de helft in gewicht, zo niet meer.
Bekijk bijlage 364380

Ik zou deze kit inderdaad qua outline aanhouden, je eigen draai geven aan de dimensies en t als oefening zien voor open schaal. Dat is nog steeds rubber aangedreven, alhoewel co2 of elektro zou ook niet misstaan.

Ik heb zelf t idee dat je het hele gebeuren in de zaal gewoon erg leuk lijkt maar geen grote ambities hebt. Deze kist samen met je Piper voor kit scale zou je een leuk weekend moeten opleveren qua vliegen. En zie t zo het inschrijfgeld is voor alle klassen je betaald niks extra voor een klasse meer of minder.

Leuk voordeel kun je de kist ook leuk spuiten of geprint tissue gebruiken.

Ik zou daar voor gaan Henk. Met de benodigde documentatie kunnen we wel helpen die goed op te zetten.
 
Grmbl. Je bent al mijn ideeën erdoor aan het jagen Bernard. Maar goed. Ervaring komt eerst. Nog zoiets ongewoons, maar misschien wel te doen, mits je V-stelling inbouwt. Wordt beschreven als "het enige vliegtuig van zijn tijd dat zonder ingrijpen van de piloot langere tijd rechtdoor kan vliegen" en "zeer stabiel". De Dunne D8.
dunne_8_3v_500.jpg

dunne_8_2vc_350.jpg

Ook te bouwen op 55 cm. Wat denk je? Te doen?

Bernard (of andere experts)? Wat denk je van deze? Hoeft daarom niet voor peanut, lijkt me gewoon leuk om te doen. En anders misschien een van Walt Mooney: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0BxBztd-NAwNqdDY2N2FjSkx6eTg. Die moeten toch goed vliegen? Ik zat te denken aan de Aichi Val, daarin zie ik mijn eigen ideeën terugkomen. Is wel weer een laagdekker.
 
Dan zou ik zeggen probeer die Japanse bommenwerper s.

Zou open schaal doen. Cm of 45 tot 50..

Of een co2 of elektromotor erin...
 
Back
Top