Al een tijdje heb ik een aantal kits liggen die ik graag wil bouwen maar waar ik niet zo happy ben met het geleverde hout. Niet lasergesneden en slecht kwaliteit. Dat moet anders kunnen. Als eerste stap heb ik alle sheets met hout ingescand en ga deze overtrekken en klaar maken voor de lasersnijder. Het programma is nieuw voor mij en werk dan ook samen met mijn bouw en vlieg maatje om ons het programma eigen te maken. De eerste poging is al redelijk ok maar nog veel te leren.
Ondertussen al wel meer getekend maar toch nog beetje kijken hoe ik die lasersnijder kan voeren binnenkort.
ziet er mooi uit... ben zelf meer van het uitsnijden maar oké laser is gedetailleerder... zolang de tekening klopt natuurlijk
Tot je bij een echte schaalpeanut komt met 30 ribben in een vleugel en 50 valse ribben. Dan ben ik erg blij met een lasersnijder
Het origineel heeft een massief kielvlak. Dat is natuurlijk niet echt handig dus maar wat afwijken van de tekening en een ribben kielvlak uitgetekend.
Zo enorm veel gewicht kost dat niet hoor... ik kom met mijn volledige staartvlak op 0.6 gram... Opgebouwd zal dat een pak minder zijn maar dat valt (denk ik) wel mee... tenzij je niet goed uitgebalanceerd bouwt natuurlijk! Mijn cosmic wind gaat zo goed als geen neusgewicht of zelfs staartgewicht nodig hebben.
Ik haal de buitenste lijn weg van de tekenkmg en laser dan de buitenrand uit. Daarom heen kan ik dan buigen en lamineren.
Ondertussen alle onderdelen uitgetekend. De rib heb ik nog verder aangepast dat er een 3 bij 2 mm voorlijst voor kan.
Dit model is voor mij vooral een manier om het programma te leren kennen. Het begint langzaam aan al op een topic te lijken hoe werk je met dat programma maar goed dat geeft niet. Ik heb nog steeds een aantal fokker modellen op de lijst staan. Maar het nadeel aan die modellen is dat ze een dik profiel hebben en enorm taps aflopen alle kanten op. Nu weet ik dat dit programma bedoeld is voor 3d tekenen. Dus dat dan ook maar doen. Ik heb een test vleugel getekend om daaruit alle ribben te halen die nodig zijn voor de vleugels Voor sommigen op dit forum is dit gesneden koek maar ik ben zelf erg tevreden na 4 dagen proberen en oefenen. Geeft ook aan hoe relatief simpel het programma ook eigenlijk is.
Goed bezig B, misschien juist leuk om wat meer te beschrijven hoe je nu die vleugel hebt getekend in fusion 360. Iedereen kan het programma namelijk vrij downloaden.
Dat kan ik zeker wel doen ja. Kan opzich nog wel wat meer basis vaardigheden uitleggen. Het programma kan zoveel meer dan alleen onze toepassing. Daarbij merkte ik dat t wel lastig kan zijn om door de bomen t bos nog te zien. Ik ben aan het kijken om een Nederlandse versie van een Fokker post vliegtuig te gaan bouwen. Deze heeft een dikke vleugel die flink taps afloopt. Dus op de bovenstaande manier is de enige manier om de ribben goed te krijgen.