. De Chipmunk moet nu een weekje uitharden (spanlak) en de Hurricane en Tiger Moth zijn vliegklaar. Maar eens beginnen met de laatste van m`n vier Veron projectjes: De Veron 'Tru-Flite-Kits' Sopwith Triplane Deze Sopwith Triplane is net als de Hurricane een origineel oud Veron bouwdoosje. De tekening is nog een stuk geler en broser dan de Hurricane... Ik ga toch wel het hout uit de kit gebruiken, alleen andere tissue, prop en elastiek. Wederom een kleine 'dedicated' bouwtafel voor de Sopwith Triplane gemaakt van zachtboard: Start van een nieuw (voorlopig laatste) Veron bouwverslagje: Eerst weer alle onderdelen uitsnijden: Mike Stuart uit de UK heeft een prachtige en informatieve website: https://www.ffscale.co.uk/ Hij was ook aanwezig bij de IIFI 2023 in Nijmegen, leuk de man te ontmoeten en zijn modellen te zien. Vooral de tips van Bernard op dit forum, de website van Mike Stuart en de filmpjes van Maxfliart helpen me flink opweg in dit voor mij geheel nieuwe schaal vlieg wereldje. Op Mike Stuart zijn website staat een pagina met ervaringen over de Veron Tru-Flite-Kits range Daarin schrijft hij (de Tru-Flite-Kits range bestaat uit 26 modellen): "The Tiger Moth, Sopwith Triplane, Luscombe Sedan and our featured Comper Swift in particular are outstanding performers" Ik hoop dat ik dat straks ook ervaar! Ik had verwacht dat de Sopwith Triplane met het korte neusje (veel balast nodig?) en drie vleugels (veel drag?) niet een beste performer zou zijn... Ben benieuwd, altijd al een leuke kist gevonden Groeten, Ramses .
. Electro heb ik persoonlijk niets mee, maar CO2 kan een optie zijn. Ik heb vroeger zo`n Telco CO2 motortje gehad, erg gaaf, maar nooit op een vliegende kist gebouwd... Vooralsnog ga ik ook op deze Sopwith Triplane rubber proberen, dat is het doel. Groeten, Ramses .
Electro moet je inderdaad iets mee hebben. Daar heeft de onwikkeling ook niet stilgestaan. We hebben nu zelfs de mogelijkheid intrekbaar landingsgestel te maken.
Ik zag het in Nijmegen liggen, een microservo met LG poot eraan. Allemaal prachtig te programmeren, maar het is gewoon "not my cup of tea". Rubber (en CO2) liggen mij meer, vind ik zelf meer een uitdaging. Al m`n rc kisten zijn ook brandstof kisten op een paar uitzonderingen na. Ik ben al wat verder met de Triplane, update volgt. Groeten, Ramses .
. De Veron Triplane heeft meer onderdelen dan de andere drie Veron kits welke ik recent heb gebouwd. Dat was dus proppen om alles toch op de standaard twee plankjes per kit te krijgen. Vooral de vleugelribben staan strak op elkaar, heel voorzichtig uitsnijden, vooral bij de staart van de ribben: De uitsparingen voor de stringers heb ik nu niet met de scalpel gedaan, maar met een vijltje: Dat gaat best aardig: De onderdelen voor de Veron Sopwith Triplane: Kit is waarschijnlijk een stuk ouder dan ik Groeten, Ramses .
Kort neusje op rubber en dan een massief kielvlak. Dat had de ontwerper ook wel anders mogen doen. Normaal pas je kits niet aan maar in dit geval misschien de moeite waard kielvlak om te bouwen naar latjes en outline en dan bekleden. Althans dat zou ik zelf wel doen..
. Begonnen met de vleugels en staartvlakken. De vleugels hebben op tekening alleen een voor- en achterlijst. Ik heb er een extra lijstje/ligger ingevijld: Verder met de romp: Als eerste de twee vlakke romp zijden: De eerste rompspanten erop: ... en de twee zijden samenvoegen: De rest van de spanten kunnen erop: Groeten, Ramses .
Klopt, hebben zelfs alle vier de Veron kits welke ik gebouwd heb. De gehele constructie opgebouwd, maar een 'massief plaat' kielvlak en richtingroer. Toch kan je die best mooi licht in profiel schuren, gewicht viel me bij de andere kits best mee. Ik maak deze Triplane meer kit getrouw, weinig aanpassingen. Geen ailerons ook, alleen hoogte-, richting en motor trimbaar. Groeten, Ramses .
. Dank je! De laatste stringers erin gelijmd en het landingsgestel gebogen en bevestigd. De Veron Sopwith Triplane is nu 'houtbouw klaar': Inspectie kwam weer even langs, controle staart....: ... controle landingsgestel: Certificering is er, mag verder... Volgende te doen zijn wat papieren delen voordat de tissue erop kan. ... en een kleurenschema zoeken, nog niet gedaan... Daar begin ik meestal mee Groeten, Ramses .
Het wordt de "Black Maria" gevlogen door commandant Raymond Collishaw: De ‘Tripe’ werd beroemd door ‘B’ Flight van 10 RNAS Squadron - beter bekend als Black Flight. Dit was een volledig Canadese Flight, hun vliegtuigen hadden de individuele namen: Black Maria Black Prince Black George Black Death Black Sheep ... en waren 'versierd' met een zwart kielvalk, wielen en motorkap. 'B Flight' claimde in drie maanden tijd 87 Duitse vliegtuigen, waarbij hun commandant Raymond Collishaw (ook Canadees) 34 van zijn uiteindelijke 60 totaal scoorde in de Sopwith Triplane Black Maria: De rompspanten bij deze kist niet 'scaloppen', ze zijn bij het origineel door de bekleding duidelijk zichtbaar: Twee mooie artist impressions: Ik ga de Triplane met drie verschillende kleuren tissue proberen te bekleden. Weer een nieuwtje voor me Groeten, Ramses .
. Dank je Jan! Valt me net iets op aan deze prachtige artist impression: De stand van de rolroeren! Ze staan aan beide zijden allemaal omlaag, behalve de linker boven aileron, die staat neutraal... Maar blijft een mooie plaat. Inmiddels zit de tissue in drie kleuren op de triplane, was een leuk klusje. Update volgt. Groeten, Ramses .
. De cockpit staat op tekening van 'postcard', maar het leek me lichter om deze van balsa te maken (zit achter CG). Een balsa plankje van 1mm nog iets dunner geschuurd en op maat gemaakt, de cirkel afgetekend en voorzichtig uitgesneden. Eerst aan de linker rompzijkant vast getacked met CA en daarna stukje voor stukje de kromming van de romprug volgend vastlijmen: De motorkap (voor het CG) heb ik wel van 200g papier gemaakt. Wat niet op tekening staat, maar wel handig is, is wat vlees om de cabane struts heen om straks de tissue op te kunnen vastzetten. Deze ook van twee stukjes 200g papier gemaakt: Met de permanent marker de papieren neusdelen vast zwart gemaakt: Alle onderdelen zijn nu klaar voor de tissue. De triplane ga ik aan de gehele onderzijde bekleden met de originele tissue uit het bouwdoosje. Deze is wel erg oud, maar blijkt nog prima bruikbaar Voor de zijkanten/bovenkant en de rompneus gebruik ik 'domestic tissue' in de kleuren groen en zwart: De onderzijde van de triplane bekleed met de originele tissue uit de kit. Het kielvlak bekleed met de zwarte tissue: Verder met de groene tissue: ... en als laatste de zwarte tissue. Van onder naar boven werkend en steeds heel licht overlappend: Groeten, Ramses .
. Alle tissue zit op de triplane: Bouwplankje klaar gemaakt voor het fixeren van de onderdelen en begonnen met spanlakken: De eerste laag spanlak zit erop: Nu goed uitharden.... in goed 'Veron' gezelschap: Groeten, Ramses .
Verdund? Onverdund? Wat doet Max? (Heb zijn filmpje nog niet helemaal bekeken . . .) Wordt wel weer een plaatje! jan.
. Dank je Jan! Het spanlakken doe ik niet volgens een voorbeeld (Max) maar volgens mijn gevoel wat net voldoende is. Zo licht mogelijk, maar wel ook sterk genoeg, want deze oefenmodellen zullen wel wat muren en misschien zelfs plafonds gaan raken... Bij alle vier m`n recente Veron modellen heb ik hetzelfde gedaan, een soort 'anderhalve laag': De eerste laag onverdund over de gehele kist. Dit een paar uur laten drogen bij de verwarming. Daarna de tweede laag er dun overheen. Weer alles fixeren en dan zo`n weekje laten uitharden voordat de onderdelen weer van de plank afmogen. Daar komt nog een 'kleurnevel' overheen en dan de decals. Wat wennen voor me is, is dat de kisten niet nog brandstofbestendig afgewerkt hoeven worden Dat scheelt een laklaag en ik kan deze modellen gewoon kleuren met een marker, etc, etc. Inmiddels zit de tweede dunne laag op de triplane: Ik heb er voor jou @jan brilman een busje verdunningsmiddel bij gelegd. Deze had ik aangeschaft, maar heb ik dus nog niet gebruikt. Voor de IIFI modellen waar de stringers dunner en lichter zullen zijn wil ik straks minder spanning. Bij die modellen ga ik de spanlak wel verdunnen met dit middeltje: De triplane ligt nu naast de Chipmunk te drogen op de vliegtuigkamer... De bouw van de vier Veron oefenmodellen zit er bijna op, en ik kan er nu een paar dagen niet mee verder vanwege het uitharden van de spanlak. Ik heb inmiddels waarschijnlijk een keuze gemaakt voor mijn IIFI peanut model. Eerst maar eens goed de tekening bestuderen, het is anders qua bouw dan de Veron modellen. Vooral veel lichter, dunner en kwetsbaarder en meer schaal... Groeten, Ramses .
. Verslag van de IIFI 'Peanut scale' kist komt eraan, eerst het verslag starten van de 'Kit scale' kist die ik voor de IIFI ga maken. Ben er 'as we speak' mee bezig Groeten, Ramses .