Verouderingsmanieren

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ronk, 6 mrt 2020.

  1. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Om mijn Duyfken zo mooi mogelijk te krijgen, wil ik dingen doorleeft laten lijken.
    In deze topic kunnen alle manieren op een rijtje gezet worden. Heb er zelf al 2:

    Om een abachi dek te verouderen, los staalwol op in azijn. Smeer op het dek en het abachi krijgt een prachtige kleur. Let op: dit goedje kleurt Notenhout zwart. Heb dit zelf moeten ondervinden toen het potje waar het inzat omviel in mijn houtvoorraad......

    Om zeilen wat bruiner te kleuren, week het zeildoek ongeveer een uurtje in thee. Heb dit ook gebruikt op mijn Duyfken.
     
  2. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Kunnen jullie mij wat manieren geven? was eigenlijk het doel van dit topic
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    In mijn verslag heb ik het dek een veroudering gegeven.
    Met acrylverf van de Action heb ik eerst een donkere laag aangebracht. Deze verf dekt zo slecht dat hij nog minder dekt dan beits, maar je bereikt je doel. In de kieren, naden en nerven verdikt hij en accentueert deze dan.

    Daarna een laag met zelfgemaakte beits bestaande uit azijn staalwol en cacao. Dit heb ik laten staan totdat de staalwol opgelost was, een nog bruiner effect krijg je als je de staalwol na een dag eruit haalt en een weekje laat drogen. Hij roest dan. Daarna de staalwol terug in je mengsel.

    Dan een mooie schuurbeurt om een verweerd effect te maken.

    Als slot een laag danish oil om het hout mooi op te laten komen.
    Opwrijven met een doekje anders glanst het.

    Nog een methode om hout te verweren is koolstof (van je potlood) dit kan je met je vingers eroverwrijven of met een kwastje in de hoeken aanbrengen. Wegblazen wat teveel is. Daarna lak erover.,

    De eerder genoemde staalwol wat helemaal beroert is kan je ook iets langer laten liggen. Dan malen in een vijzel. Zeven en het gezeefde gebruiken net als de koolstof. Wederom aflakken

    Deze drie methoden heb ik zelf van internet gehaald of geëxperimenteerd.
    Wellicht heb je wat eraan. Zoek anders eens op diorama op YouTube, daar hebben ze veel technieken.
     
    Ronk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina