Verplaatsen Throttle cut knop op HiTec Eclipse?

• Topicstarter Topicstarter jock
  • Startdatum Startdatum
J

jock

Guest
Op mijn HiTec Eclipse zit de knop voor Throttle Cut op een enorm onhandige plaats. Ik moet mijn hoogte/rolroer knuppel loslaten als ik deze knop wil gebruiken om mijn motor uit te zetten.
Hoe kan ik deze knop verplaatsen of is er wellicht een andere mogelijkheid om de positie van deze functie te veranderen :?:

Jock

Ik heb zelf de Eclipse ook, maar voor zover ik weet is er geen mogelijkheid om de functie van deze knop zelf aan een andere knop toe te wijzen. Wellicht dat het bij de technische dienst wel mogelijk is, maar dan zou je daar even naar moeten informeren.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dit zou willen. :? Die knop gebruik je namelijk (als het goed is) alleen als je al lang en breed bent geland en dus je knuppel voor hoogte/rolroeren in feite niet eens meer hoeft te gebruiken. (Ja hoogte misschien voor bij het taxien, maar als jij je motor uit wilt dan sta je al stil denk ik :lol: )

soms moet de motor in de vlucht stilgelegd worden,een serval bijvoorbeeld heeft geen landingsgestel en dan je beter de motor voor de landing stil leggen anders doe je de prop stuk. :roll:

@ Sitting duck: je hebt gelijk, helemaal niet aan gedacht. :lol:

Als je de zender openschroeft zul je waarschijnlijk zien dat de schakelaars met snoertjes/stekkertjes aan de printplaat vast zitten. Zo zit het althans bij bijna alle zenders.

Als je die stekkertjes om ruilt met een andere schakalaar is je probleem opgelost. Je moet dan wel twee precies dezelfde schakelaars op je zender hebben die je kunt wisselen.

Waar is de tijd gebleven dat men zijn trim gebruikte om een motor stil te leggen? Als je nu gewoon de digitale trim van de gas een paar klikjes minder zet dan is dat probleem toch opgelost?.

Werkte tot nu toe altijd voor mij.

Om daar nu effe vlug een schakelaar los te gaan solderen om die trottle cut schakelaar op een betere plaats te gaan zetten lijkt mij op zijn minst een spartaanse oplossing. De originele bedoeling van de Trottle cut functie was zoals iemand hier reeds aanhaalde de motor stil te leggen na het vliegen niet tijdens.

Thanks voor de reacties!
Ik zal nog eens een keer voorzichtig in de zender kijken of ik stekker kan omzetten. Anders blijf ik de trim gebruiken.

Ter info:
Landen is hier extra lastig omdat we hier op een hele korte landingsbaan landen (zie ook hier www.arubarcclub) met sterke wind scheelt het uitzetten van de motor nogal wat prop's, vooral voor de wat mindere goden zoals ik. De reden waarom ik liefst de throttle cut zou gebruiken is omdat ik dan in een keer heel snel de motor uit kan zetten om vervolgens gelijk weer mijn rudder te kunnen gebruiken.
Groeten,
Jock

Back