Verschil 1:10 en 1:8

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Niwla, 12 sep 2005.

  1. Niwla

    Niwla Guest

    Binnenkort gaat het dus echt gebeuren. Dan ga ik mijn eerste brandstof-auto aanschaffen.
    Ik ben er alleen nog niet uit welke schaal.
    Eigenlijk zou ik graag 1:10 rijden ipv 1:8 omdat 1:10 meer op een auto lijkt in plaats van al die serpents e.d.
    Groot nadeel (in mijn ogen) is dat er bij real80 geen 1:10 in competitie gereden wordt :cry: :cry:
    Zijn er nog meer grote verschillen die ik zeker in overweging zou moeten nemen ?

    Alvast bedankt,

    Niwla
     
  2. no-excuse

    no-excuse

    Lid geworden:
    28 mei 2003
    Berichten:
    452
    Locatie:
    Nederland, Veenendaal
    Bij 1/10 kan je in meer verschillende maten rijden. Je kan bijvoorbeeld met 200mm of 235mm rijden. Tegenwoordig kom je 235mm bijna niet meer tegen dus ga je automatisch voor een 200mm. Het lijkt inderdaad meer op een auto. (touring body) maar waneer je er een lola body erop heb merk je dat je meer grip krijgt door de downforce.
    Wil je perse wedstrijd rijden op het circuit?
    Op real 80 worden toch ook wel clubwedstrijden gereden met 1/10?!
     
  3. Niwla

    Niwla Guest

    Dank je wel voor je reactie.

    Een lola-body is wat je op al die serpents ziet ? zo'n springplank ? :D

    Misschien moet de vorm van de body ook wel ondergeschikt zijn aan de schaal die je wilt rijden want het gaat toch voor het grootste gedeelte om de kick van het rijden en de rij-ervaring....

    Wedstrijd rijden lijkt me inderdaad wel leuk op den duur (als ik het een beetje onder de knie heb).

    Algelopen weekend bij de clubwedstrijden geweest en daar was geen 1:10 brandstof.
    Daarom heb ik de neiging om in te stappen in de 1:8 maar of dit wijsheid is.... :roll:
     
  4. no-excuse

    no-excuse

    Lid geworden:
    28 mei 2003
    Berichten:
    452
    Locatie:
    Nederland, Veenendaal
    Ja een lola body is zo'n " springplank" :wink: Jek an ook een lola body nemen ( met een koepeltje erop ).
    En als je een kick zoekt dan zou ik een degelijke auto zoeken en zou ik wel met 1/10 beginnen. Bijvoorbeeld een serpent 200 mm of een mugen of iets van die kwaliteit. Ga eerst leren rijden en daarna stap voor stap opbouwen. Het is een hobby waarbij je niet zomaar met het beste kan gaan rijden...
    Ga allereerst goed op internet dingentjes bestuderen zoals afstellen en zodat je snapt waar alles zit ( hoofdsproeinaald etc. )

    Ik raad je af om meteen met 1/8 te beginnen want dat gaat echt te snel voor een beginner.

    suc6

    PS: zie de afsteltips van Bart Banaan ( jaap ), bovenste topic bij brandstofauto's.
     
  5. Niwla

    Niwla Guest

    Daarom heb ik gister de koop van een 1:5 auto maar afgeblazen :roll: :D

    Ik ben me inderdaad al een stevig tijdje aan het inlezen en struin dagelijks marktplaats af :)

    toch maar uitkijken naar een 1:10 dan :)

    Zou je 2de hands beginnen of nieuw ?

    Bedankt voor de afsteltips :wink:
     
  6. no-excuse

    no-excuse

    Lid geworden:
    28 mei 2003
    Berichten:
    452
    Locatie:
    Nederland, Veenendaal
    Ik zou inderdaad niet aan 1/5 beginnen. Als je van snelheid houd zou ik maar bij 1/10 of 1/8 blijven. In jou geval 1/10 dus....

    Het ligt er aan in welke staat de 2e hands auto verkeert. Ik zou een nieuwe kopen omdat je dan meer service hebt bij je modelbouwzaak. Op internet heb je GEEN service, dus het is het beste als je begint bij een winkel.

    heb je al voorkeur merken voor je auto? zo nee dan kunnen we er vast wel een paar voor je aanraden. In dit geval zou ik geen protech nemen omdat die nogal onbetrouwbaar zijn op het circuit, ze slingeren van links naar rechts.
    Het ligt er ook aan wat je budget is...

    Als dat niet veel uitmaakt zou ik toch voor een serpent 1/10 of een mugen 1/10 gaan. Er zit wel een prijskaartje aan verbonden maar ze rijden meer dan prima!
    Tamiya is een goed merk op het gebied van elektro auto's. In brandstof klasse lopen ze achter. HPI is een redelijk merk. Maar ik heb geen idee hoe de 1/10tjes zich op het circuit gedragen.

    Geen dank trouwens :wink:
     
  7. Niwla

    Niwla Guest

    ik ben laatst bij de modelbouwwinkel geweest en daar bevolen ze me juist een protech nitro pro aan. Dat zou een goede beginnersauto zijn met veel hopups standaard....

    Mijn budget is ongeveer 650 euro (wat volgens mij meer dan voldoende moet zijn)

    Ik heb tot op heden nog niet een echt grote webwinkel kunnen vinden...zijn die er wel ?
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je bij een club wilt gaan rijden moet je zeker niet met een Protech gaan rijden...
     
  9. Niwla

    Niwla Guest

    Ik zit nu inderdaad meer te denken aan een serpent 1:10...de 710 ofzow
     
  10. rc-4life

    rc-4life

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Maastricht
  11. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Als je begint met deze hobby, koop dan NIET in een webwinkel.
    Support, of enige vorm van uitleg over de hobby heb je niet, je komt dan hier weer met allerlei "domme" vragen die in een winkel allemaal worden uitgelegd.......

    vragen hoe je je motor moet afstellen, zie je hier maar al te vaak, maar dit is gewoon lastig te beantwoorden via een toetsenbord.......
     
  12. Niwla

    Niwla Guest

    Was ik zeker niet van plan nee....
     
  13. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Of kijk eens of je 2e hands aan een 1/10 autootje kunt komen, vaak is dit, zeker om te beginnen met brandstof, een hele goede betaalbare manier om aan brandstofrijden te wennen......

    Kijk hier eens:
    http://www.rc-specialist.nl/

    Deze man heeft vast wel iets voor je in de aanbieding waar je leuk mee kunt beginnen.....
    en het leuke, hij zit vlak bij groningen.....
     
  14. Niwla

    Niwla Guest

    Daar wil ik nog even aan toevoegen dat een webshop natuurlijk wel altijd makkelijk is voor orientatie qua prijzen e.d.
     
  15. Niwla

    Niwla Guest

    Hier in de buurt zit de (hier al eens eerder besproken) rc-specialist. Die beste man heb ik al een aantal keer gesproken op de club. Ik denk dat ik daar wel kan slagen. Binnenkort maar eens kijken wat hij heeft staan.

    Bijkomend voordeel is dat hij veel op de club te vinden is en je dan ook altijd kan (en ook graag wil) helpen
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Je kunt je wel leuk orienteren, maar geloof me er staat zoveel "troep" op diverse webwinkels, dat je door de bomen het bos niet meer ziet......

    Het kan zijn dat jij een leuke auto denkt te zien, voor een bepaald bedrag, en je dan in de winkel iets gelijkwaardigs ziet (denk je) wat veel meer kost, vervolgens vindt je de winkel te duur.......
     
  17. Niwla

    Niwla Guest

    Ja, maar dat geld voor webwinkels in het algemeen..... dus die klappen van de zweep ken ik al wel :D
     
  18. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Als je wedstrijden wil gaan rijden zou je voor een 1:8 moeten gaan, dan heb je op Real80 veel support. We kennen hier geen 1:10 klasse voor nitro. Alfred is vooral specialist in 1:8.
     
  19. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Hoi,

    Opzich ben ik het wel eens met het advies voor een 1:10, die rij ik zelf ook.

    Maar, als er op de club zo goed als niet mee gereden wordt zou ik toch gaan voor een 1:8. Ok, je zult nogal moeite hebben om het bij te houden in het begin, maar dat zal je toch veel meer plezier geven dan in je eentje zonder hulp en ondersteuning rond te rijden in een 1:10.
    En het gaat toch vooral om de lol in het begin lijkt me.
    Wel vreemd dat ze daar geen 1:10 rijden, is de snelst groeiende klasse op dit moment.

    Hou er wel rekening mee dat een 1:8 veel duurder is als auto, niet alleen de aankoop maar ook de onderdelen.

    Nog een tip, iets waar ik zelf door ervaring ben tegenaan gelopen, neem een motor die makkelijk te onderhouden is ! En niet meteen de allersnelste, die zijn duur in gebruik, en het verschil in vermogen zul je de eerste tijd niet merken.

    Succes met je keuze van auto, dat zul je nodig hebben, want er is echt heel veel te krijgen !

    ps. Als je toch voor een 1:10 gaat, kijk eens naar een Kyosho FW-05. Kunt daar zelf bepalen of je beginnersklasse pakt (FW-05S of T) of meteen opstapt naar een expert klasse, FW-05R of RR. Je kunt een T of S versie probleemloos upgraden naar R of RR, al naar gelang je behoefte van meer snelheid en wegligging.
     
  20. Niwla

    Niwla Guest

    Ik heb vanmiddag een mail gestuurd naar de vereniging met die vraag.
    Reactie was (in het kort):
    Het maakt de keus er niet makkelijker op. Toch denk ik dat 1:10 gewoon een goede leerschool is en ik denk dat alfred daar ook wel de nodige support kan geven aangezien hij ook 1:10 verkoopt....keuzes,keuzes :roll:
     

Deel Deze Pagina