Verschil 2 en 4 tact methanol

Ik vroeg me af wat nu het grote verschil is tussen methanol voor een 2 tact motor en voor een 4 tact motor.

Voor zover ik kan vinden alleen het oliepercentage, dus de mengverhouding.
4-tact is veelal 5% nitro, maar daar kan een 2-tact motor toch ook prima mee overweg?

Als ik 4-tact methanol in een 2-tact motor wil gooien is dat dan een kwestie van wat olie erbij doen tot de verhouding op ongeveer 25% olie ligt? (tegenover 18% in 4-tact methanol)

Nou, nee hoor.... vrijwel iedere tweetakt kan ook prima overweg met 18% synthetische olie.

Er is niet zo heel veel verschil, maar in zijn algemeenheid kun je het volgende aanhouden:
Hoe kleiner een motor wordt, hoe meer olie hij wil hebben.
Een tweetakt wil een klein beetje meer olie hebben als een viertakt.
Hoe meer nitro in de brandstof, hoe meer olie als minimum (denk aan ongeveer 1% olie voor iedere 5% Nitro, ruwweg)
De ontsteking (gloeiplug of vonk) heeft ook enige invloed, omdat het brandstofverbruik per minuut bij gelijkblijvend vermogen verandert, en dus ook de hoeveelheid olie per minuut.
Dan heeft de oliesoort ook nog invloed: van wonderolie heb je meer nodig als van synthetische olie MAAR als je overschakelt van wonderolie naar synthetische olie, heb je tijdelijk EXTRA olie nodig, om de wonderolie residuen weg te wassen en het inloopproces (wat door wonderolie als het ware halverwege gestopt wordt) af te maken.

Maar feitelijk kun je niet zeggen: een viertakt heeft zus,-en-zoveel olie nodig....
Zelfs bij eenzelfde motor hangt het ook nog af van de toepassing.

3.5 cc Tweetakt automotoren draaien met plm 12~14% olie, maar een 3.5 cc tweetakt bootmotor wil graag 20% of meer.

Een 15 cc viertakt in een vliegtuig wil graag 15% of meer olie, in een heli heeft ie aan 10~12% genoeg.

Verder heeft de motorconstructie ook nog invloed: een glijgelagerde drijfstang heeft veel meer olie nodig als een naaldgelagerd, en idem dito voor glijgelagerde en kogelgelagerde krukassen.

Er valt dus alleen in algemene zin iets over te zeggen, als je al die factoren meeneemt.

Persoonlijk zou ik totaal niet bang zijn om brandstof met 18% synthetische olie in een tweetakt vliegtuig motor te gebruiken....

En het gekke is: iedereen beweert weer iets anders, en iedereen beweert, dat "zijn" motor in elkaar loopt als de brandstof verkeerd is.
Dat in elkaar lopen gebeurt, helaas, daarvan zijn de foto's meestal wel als bewijs te vinden. De vraag is alleen of het daadwerkelijk aan het oliepercentage ligt, of aan hoe de eigenaar met de motor omgaat....

Het is allemaal minder kritisch als je denkt, tenzij je "extreme" motoren (wedstrijd motoren voor boten of auto's) gebruikt.
Iedere motor tussen de 1.5 en 15 cc, twee of viertakt, overleeft gewoon op 18~20% synthetische olie, en vaak kan het minder maar 99.9% van de modelbouwers durft dat niet goed aan. En dat is helemaal niet erg....

Groet, Bert

Ha Bert, das een mooi uitgebreid antwoord!

Het geval wil (en dat was natuurlijk te verwachten) dat een kennis 4 tact methanol heeft staan, van Hobby-in met Klotz olie 18% en 5% nitro. Die zou ik willen gebruiken in m'n 4cc OS max FX. Op de hobby-in website kon ik alleen het verschil in olie percentage vinden.
De OS max heeft altijd op klotz gevlogen dus daar zie ik geen probleem in, alleen het olie percentage zou dus anders zijn.

Ik vaar met benzine boten, daar smeren we 1:17 om de motoren heel te houden, vrij vet dus. Snap dat de belastingen anders zijn bij ander gebruik.

Ha Bert, das een mooi uitgebreid antwoord!

Het geval wil (en dat was natuurlijk te verwachten) dat een kennis 4 tact methanol heeft staan, van Hobby-in met Klotz olie 18% en 5% nitro. Die zou ik willen gebruiken in m'n 4cc OS max FX. Op de hobby-in website kon ik alleen het verschil in olie percentage vinden.
De OS max heeft altijd op klotz gevlogen dus daar zie ik geen probleem in, alleen het olie percentage zou dus anders zijn.

Ik vaar met benzine boten, daar smeren we 1:17 om de motoren heel te houden, vrij vet dus. Snap dat de belastingen anders zijn bij ander gebruik.

Het kán zijn dat er lichte verschillen zijn in bijvoorbeeld anti-roest additieven, maar dat hangt volledig van de gebruikte olie en het Nitropercentage af (en sommige brandstofproducenten laten dat ook helemaal aan de gebruiker over om AfterRun te gebruiken of niet....).
Viertakten neigen vanwege het ontbreken van carterspoeling iets meer naar roesten bij hogere Nitro percentages.
Maar voor een tweetakt maakt het dan niet uit, "onnodige" anti roest toevoegingen kunnen geen kwaad....

Groet, Bert

Top, dan kan ik weer ff vliegen van de week! Zal eens informeren de eerst volgende keer dat ik bij Hobby-in kom wat ze ervan zeggen.

Vandaar dat wij bij ons op de club altijd met 5% nitro en 15% aerosave vliegen. Is voor elke motor prima. Of het nou 2 takt of 4 takt is (of moeten we eigenlijk slag zeggen:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Maakt mij niet uit of je het viertakt of vierslag noemt....

Gewoon lekker gaan vliegen, en aerosave schijnt inderdaad een top-olie te zijn.

Zelf gebruik ik Carbulin en dat bevalt ook uitstekend. Weinig tot geen roest, geen roet of andere aanslag, niet al te lastig schoon te maken.

Groet, Bert

Back