Nou, nee hoor.... vrijwel iedere tweetakt kan ook prima overweg met 18% synthetische olie.
Er is niet zo heel veel verschil, maar in zijn algemeenheid kun je het volgende aanhouden:
Hoe kleiner een motor wordt, hoe meer olie hij wil hebben.
Een tweetakt wil een klein beetje meer olie hebben als een viertakt.
Hoe meer nitro in de brandstof, hoe meer olie als minimum (denk aan ongeveer 1% olie voor iedere 5% Nitro, ruwweg)
De ontsteking (gloeiplug of vonk) heeft ook enige invloed, omdat het brandstofverbruik per minuut bij gelijkblijvend vermogen verandert, en dus ook de hoeveelheid olie per minuut.
Dan heeft de oliesoort ook nog invloed: van wonderolie heb je meer nodig als van synthetische olie MAAR als je overschakelt van wonderolie naar synthetische olie, heb je tijdelijk EXTRA olie nodig, om de wonderolie residuen weg te wassen en het inloopproces (wat door wonderolie als het ware halverwege gestopt wordt) af te maken.
Maar feitelijk kun je niet zeggen: een viertakt heeft zus,-en-zoveel olie nodig....
Zelfs bij eenzelfde motor hangt het ook nog af van de toepassing.
3.5 cc Tweetakt automotoren draaien met plm 12~14% olie, maar een 3.5 cc tweetakt bootmotor wil graag 20% of meer.
Een 15 cc viertakt in een vliegtuig wil graag 15% of meer olie, in een heli heeft ie aan 10~12% genoeg.
Verder heeft de motorconstructie ook nog invloed: een glijgelagerde drijfstang heeft veel meer olie nodig als een naaldgelagerd, en idem dito voor glijgelagerde en kogelgelagerde krukassen.
Er valt dus alleen in algemene zin iets over te zeggen, als je al die factoren meeneemt.
Persoonlijk zou ik totaal niet bang zijn om brandstof met 18% synthetische olie in een tweetakt vliegtuig motor te gebruiken....
En het gekke is: iedereen beweert weer iets anders, en iedereen beweert, dat "zijn" motor in elkaar loopt als de brandstof verkeerd is.
Dat in elkaar lopen gebeurt, helaas, daarvan zijn de foto's meestal wel als bewijs te vinden. De vraag is alleen of het daadwerkelijk aan het oliepercentage ligt, of aan hoe de eigenaar met de motor omgaat....
Het is allemaal minder kritisch als je denkt, tenzij je "extreme" motoren (wedstrijd motoren voor boten of auto's) gebruikt.
Iedere motor tussen de 1.5 en 15 cc, twee of viertakt, overleeft gewoon op 18~20% synthetische olie, en vaak kan het minder maar 99.9% van de modelbouwers durft dat niet goed aan. En dat is helemaal niet erg....
Groet, Bert