Woow, ik schrik er een beetje van!
Goeie raad is duur maar ook als je pegels genoeg hebt is het lastig om te bepalen van wie je nu welk advies aanneemt. Toen ik na 20 jaar vliegen met de meest exotische modellen overstapte naar heli's kwam ik in een wereld die ik niet kende. Iedereen had adviezen en die waren allemaal anders! Het is dus slimmer om goed te kijken bij wie je advies gaat halen. Tuurlijk heb je er niks aan om met een wobbelige heli rond te vliegen met knikkende knieen als je door een Vstabi de zaak onder controle kunt krijgen.
Misschien is de beste tip wel om JEZELF te verdiepen in de materie en na te denken wat je zou doen als je er zelf in zou moeten gaan zitten. Zo heb ik me onlangs verdiept in de rotordynamica en snap nu stukken beter wat de bladen doen als ze worden aangestuurd en wat bv de peddels voor invloed hebben op de heli. Hoeveel mensen vliegen er rond zonder te weten wat er precies gebeurt als ze aan een stick trekken? Iedere realtime helivlieger zal je exact kunnen vertellen hoe de boel daarboven rondraait en wat de effecten zijn.
Ik heb zelf eens gezien hoe iemand als Albertino moeiteloos een Lama met 3-blads kop rondvloog zonder stabilisatie. Ik heb hem nog nooit betrapt op een verkeerd advies en houd me aan zulke mensen vast (aan jullie ook trouwens).
Ondanks de harde woorden zou het wel fijn zijn als er info blijft komen. Wij nieuwkomers (daar schaar ik me althans onder) kunnen niet zonder jullie adviezen!
En zoals ze bij de Luchtmacht zeggen: De beste vliegers zijn teamplayers........... De beste vliegers delen dus ook de goeie informatie. Maw, de tijd dat het ego belangrijker was dan SAMEN beleven ligt al lang achter ons. Ik heb overigens, ondanks de strakke wind, gewoon gevlogen op Heli's over Hulten. Toch heb ik altijd respect voor de jongens die hun grenzen kennen en aan de grond blijven om die reden. "Da zijn dechte" zeggen ze in Brabant.
Live up to your limits but try to raise them!
Grz. Bone
Goeie raad is duur maar ook als je pegels genoeg hebt is het lastig om te bepalen van wie je nu welk advies aanneemt. Toen ik na 20 jaar vliegen met de meest exotische modellen overstapte naar heli's kwam ik in een wereld die ik niet kende. Iedereen had adviezen en die waren allemaal anders! Het is dus slimmer om goed te kijken bij wie je advies gaat halen. Tuurlijk heb je er niks aan om met een wobbelige heli rond te vliegen met knikkende knieen als je door een Vstabi de zaak onder controle kunt krijgen.
Misschien is de beste tip wel om JEZELF te verdiepen in de materie en na te denken wat je zou doen als je er zelf in zou moeten gaan zitten. Zo heb ik me onlangs verdiept in de rotordynamica en snap nu stukken beter wat de bladen doen als ze worden aangestuurd en wat bv de peddels voor invloed hebben op de heli. Hoeveel mensen vliegen er rond zonder te weten wat er precies gebeurt als ze aan een stick trekken? Iedere realtime helivlieger zal je exact kunnen vertellen hoe de boel daarboven rondraait en wat de effecten zijn.
Ik heb zelf eens gezien hoe iemand als Albertino moeiteloos een Lama met 3-blads kop rondvloog zonder stabilisatie. Ik heb hem nog nooit betrapt op een verkeerd advies en houd me aan zulke mensen vast (aan jullie ook trouwens).
Ondanks de harde woorden zou het wel fijn zijn als er info blijft komen. Wij nieuwkomers (daar schaar ik me althans onder) kunnen niet zonder jullie adviezen!
En zoals ze bij de Luchtmacht zeggen: De beste vliegers zijn teamplayers........... De beste vliegers delen dus ook de goeie informatie. Maw, de tijd dat het ego belangrijker was dan SAMEN beleven ligt al lang achter ons. Ik heb overigens, ondanks de strakke wind, gewoon gevlogen op Heli's over Hulten. Toch heb ik altijd respect voor de jongens die hun grenzen kennen en aan de grond blijven om die reden. "Da zijn dechte" zeggen ze in Brabant.
Live up to your limits but try to raise them!
Grz. Bone
Laatst bewerkt: