Verschil accuverbruik met en zonder gimbal/camera

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bnwgraaf, 12 feb 2018.

  1. bnwgraaf

    bnwgraaf

    Lid geworden:
    28 okt 2012
    Berichten:
    17
    Na jarenlang met elektrozwevers gevolgen te hebben heb ik sinds een half jaar ook een quadcopter.
    Nu viel me het volgende op:

    Ik heb een 11.1V 5200 mAh accu.

    Wanneer ik vlieg tot een accuspanning van 10.6 Volt, dan kan ik ongeveer 4000 mAh bijladen tot de accu weer vol is.

    Nu heb ik er een gimbal met camera onder gehangen en een aantal testvluchten gemaakt. Ik begrijp dat de vliegtijd dan een stuk korter zal worden (gewicht is toegenomen van 1110 gram naar 1330 gram), de gimbal zelf verbruikt natuurlijk ook stroom en ik vloog met stevige wind, waarbij de quad regelmatig moest corrigeren en flink tegen de wind in moest hangen.
    De vliegtijd werd met deze combinatie gereduceerd tot ongeveer 10 minuutjes.

    Daar kan ik me iets bij voorstellen. Wat ik alleen niet begrijp, is dat ik er dan vervolgens maar rond de 2000 mAh bij geladen krijg tot de accu vol is.

    Komt dat omdat de quadcopter harder moet werken en dan verder terug valt en dus eerder op die 140.6 V komt, of is er iets mis met de accu?
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet aan toe gekomen ben om weer een ronde zonder de gimbal/camera te vliegen.....
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zonder echte metingen is het moeilijk te beoordelen maar ik neem aan dat je motoren meer stroom trekken door het extra gewicht.
    Daardoor belast je de accu meer en stort de celspanning meer in.
    Bij een oudere accu die koud is en nu bij koud weer zal je dat nog veel sneller merken.
    Het zou kunnen helpen door je accu voor te verwarmen en enigszins geisoleerd (sok er omheen) in de copter te zetten.
    Maar verwacht geen minutenwinst.


    GJ
     
  3. bnwgraaf

    bnwgraaf

    Lid geworden:
    28 okt 2012
    Berichten:
    17
    Bedankt voor je reactie!
    Zo'n vermoeden had ik inderdaad al, dat die spanning inderdaad sneller inzakt. De lagere temperaturen zullen inderdaad ook het nodige doen!
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou... de lagere temperaturen zijn funest voor je accu.
    Warm hem maar eens een uurtje op bij 38-40 graden en ga dan vliegen.
    Dan heb je veel meer vermogen!

    GJ
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Inderdaad..
    - er moet meer gewicht omhoog, dus trekken de motoren constant meer vermogen
    - veel wind met een uitstekend apparaat = veel corrigeren, nog meer vermogen nodig
    - kou.. daardoor kan de accu slechter zijn vermogen afgeven, waardoor het voltage zakt. Dus denkt de quadcopter eerder dat de accu leeg is, terwijl alleen het voltage is gezakt.

    temepratuur scheelt erg veel.. of de accu is niet al te best meer..
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina