Verschil AM FM zendinstallatie

Hallo,

binnen onze vereniging werd de vraag gesteld of je tegelijk met een AM en een FM kanaal kon rijden cq varen.

Het gaat hier om een 40 Mhz kanaal 53 AM zendinstallatie en quarzen.

Hoe zit dit eigenlijk, verschil AM en FM en kun je dit tegelijk gebruiken zonder elkar te beinvloeden?

André Bouwens
Model Bouw Club Zuid Limburg

AM is signaal meegeven door signaalsterkte te varieren.
Bij FM varieer je de frekwentie een beetje.

Het is net alof er 2 gesprekken tegelijk gevoerd worden op een verjaardag. Je hebt last van het andere gesprek.

Een FM ontvanger kan kan dus last hebben van de hoogfrekwent "herrie" van een AM zender.
Andersom ook.
Geldt ook voor PCM (ook een soort FM)

Gewoon geen 2 zenders op zelfde kanaal gebruiken.

het is inderdaad niet slim om met twee zenders (am of fm) op een kanaal te werken; de combinatie fm zender - fm ontvanger gaat waarschijnlijk geen problemen opleveren.

een fm ontvanger reageerd (theoretisch) alleen op een fm signaal maar een am ontvanger reageerd op beide (fm en am signalen)

@DreBo,
AM en FM zenders die op hetzelfde kanaal werken KAN JE NIET tegelijk gebruiken! Een ontvanger op kanaal 53 zal ALLE zenders die op kanaal 53 werken ontvangen of het nu AM of FM is. Harold schreef al het effect is tevergelijken met twee mensen die doorelkaar praten. Of dat nu een Duitser en een Nederlander zijn of twee Nederlanders, dat maakt niet uit, je kan geen van beide verstaan! Een ontvanger kan dus ook niets goeds maken van de twee zenders die hij door elkaar ontvangt.

@Harold
PCM is GEEN soort FM. Je kan PCM ook via AM zenders versturen!. PCM is alleen een andere vorm van informatie die wordt overgestuurd. De "oude" PPM stuurt de informatie over door middel van een rij pulsen die op bepaalde afstanden van elkaar staan. De informatie zit in de onderlinge afstand tussen de pulsen.
PCM is ook een rij pulsen alleen vormen die een computercode. Het is een lange reeks enen en nullen. In de ontvanger zit een microchip die de computercode weer omzet in pulsen voor de servo's.

Ernst Grundmann zei:
...PCM is GEEN soort FM. Je kan PCM ook via AM zenders versturen!...

Dat klopt Ernst.
Omdat ik echter nog nooit van AM in combinatie met PCM had gehoord, denk ik bij PCM meteen aan FM.

Laatst op het veld:
"PCM zou veel beter moeten zijn dan PPM, maar met mijn zender in PCM mode doet hij het helemaal niet meer"
"Wat voor PCM ontvanger heb je dan"
"PCM ontvanger???? 8O ..."

@Harold,

Die dialoog heb ik ook wel eens op de achtergrond gehoord. Ik schoot vreselijk in de lach :lol: en daar werd de betreffende persoon vreselijk pissig over :twisted: !

@PeterL,
Ik ga het voor je nakijken. :wink:

Back