Verschil automotoren en "vliegende" motoren

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Gezien een recente vraag, persoonlijke nieuwsgierigheid en om toch eens een keer de verschillen goed boven tafel te krijgen...

Wat zijn nu de verschillen tussen automotoren, helimotoren en vliegtuigmotoren?
Ze stoken allemaal methanol, olie en nitro (laatste niet altijd).
Ze beschikken allemaal over een zuiger, gloeiplug etc.

Waarom worden ze in het gebruik dan toch zo anders behandeld?
 
Laatst bewerkt:
Bij een nitro motor meet je temperatuur
(tenminste bij een helikopter)
aan de bodemplaat
(dat is die plaat met de 4 schroeven tegenover de glow plug)
die plaat is bij een heli van onder te zien, te voelen of meten kan ook makkie,
temperatuur zou zijn, dat je de vinger kort tot 5 sec. op kan legen,
dat betekend ronde 80 graden.

groetjes van Heli-Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien een beter idee om een topic over verschillen en vergelijkingen tussen auto's en vliegen te starten? Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat deze info zeer verwarrend kan zijn en door een lezer verkeerd opgepakt kan worden.

Automotoren worden duidelijk heter, een 100 tot max 120 graden is een aardige begintemperatuur voor veel motoren maar bv. de kleine .15 en .18 Kyosho motoren kunnen ook met gemak 170 graden of meer worden. Bij automotoren meten we op de gloeiplug want daar wordt meet je het meest dicht bij de bron.
 
Nou....

Je kunt de motortjes prima met elkaar vergelijken hoor.... Het zijn per slot van rekening redelijk gelijkwaardige motoren, zeker als je een ABC in je heli hebt staan.

Maar dan moet je dat wél goed doen, en niet de "meetmethodes" door elkaar halen.

Heli's worden vaak "gemeten" (getest, zo je wilt) met de vinger op de backplate, en dat is een zéér slechte methode, maar vaak het enige wat je voor handen hebt. Helaas kun je nooit meten TIJDENS het vliegen. het is nogal een "natte vinger methode"

Autootjes worden vaak getest met de "druppel spuug" methode en dat is ook niet de meest betrouwbare methode. Dit is zelfs letterlijk een natte-vinger methode.... :D
En ook hier, dit kun je nooit doen tijdens het rijden (en hoever is de motor afgekoeld tijdens het uitrollen in de pitts?)

De druppel spuug gaat bij een heli slecht (je kunt vaak niet bij de kop) en voelen aan de backplate gaat bij een auto weer slecht (er zit een trekstarter in de weg, of een uitlaat, of... of....)

Meten aan de plug is een goeie, maar vaak ook lastig uit te voeren.

Ik expirimenteer veel, en probeer veel te meten. Dat blijkt nog knap lastig.
Feit is, dat meten met een infrarood thermometer eigenlijk alleen goed gaat als het vlak waarop je meet matzwart gespoten is, want IR thermometers hebben een hekel aan glanzend metaal.
Bij mijn Bell 47G (SkyFox mechaniek, OS viertakt) kijk ik zó tegen de motor aan, maar als ik met een IR thermometer probeer de koptemperatuur te meten, zie ik alles tussen de 60 en 150 graden in één meting. Er valt geen peil op te trekken hoe warm die motor nu precies is. Backplate methde is niet bruikbaar, omdat er geen mengsel door het carter stroomt bij een viertakt (je brand dus je vingers). Temperatuur is dus een kwestie van luisteren naar de motor.

Electronische on-board thermometers zijn behoorlijk nauwkeurig, maar het probleem is vaak, dat de voeler slecht in contact is met het te meten punt en daardoor niet alleen de temperatuur meten die je WILT meten, maar ook gedeeltelijk de omgevingstemperatuur: Ik heb op mijn watergekoelde heli twee van die dingen zitten, en die heb ik "gecalibreerd" (voeler in smeltend ijs = 0 graden, voeler in kokend water = 100 graden). ze wijken minder dan een graad af. Ik WEET dat de temperatuur van het koelwater nadat het de motor verlaat 100 graden is, want ik kan het zien koken (doorzichtige slangen) toch geeft die voeler "ergens tussen de 85 en 95 graden" aan....
Ik heb die voeler ook wel eens om de plug geknoopt, en bij luchtgekoelde uitvoering (sterke luchtstroom om de kop) meet ik dan 110 graden, maar bij watergekoelde uitvoering (motor loopt koeler maar er is geen luchtsroom om de kop) meet ik dan rustig 150-170 graden.

Evenzo, meten aan de gloeiplug, ik heb ook bij heli's temperaturen van rond de 170 graden gezien bij een motor waarvan ik langs andere methoden vastgesteld heb dat hij niet te heet liep.

De temperatuursverschillen in een motor zijn groot: als de plug 170 graden is kan de backplate zomaar onder de 50-60 graden blijven.

Ik heb doordat ik veel meet en experimenteer, vast kunnen stellen dat wat wij met onze huis-tuin-en-keuken meetmethoden feitelijk altijd gruwelijk verkeerd meten: de motor staat tijdens het meten als een dolle af te koelen: als ik de display een beetje in het zicht plaats, dan zie ik tijdens het uitdraaien van de rotor de temperatuur al zo 20 graden zakken. Als ik dan de motor na enige tijd stationair draaien afzet, zie ik vanwege het wegvallen van de koellucht stroom, de temperatuur ook zomaar weer 20-40 graden oplopen.
On-board sensors zijn ook geen heel betrouwbare oplossing, want die worden vaak ook erg beïnvloed door rijwind of vliegwind, of in geval van heli's door het verschil inkoeling bij bedrijfstoerental en stationair (het moment waarop we de meting doen).

Lang verhaal, maar de moraal is:

ER IS TOT NOG TOE GEEN GOEDE MANIER OM ÉCHT TE METEN!!!!!

Het enige wat je feitelijk kunt doen, is "vergelijken met de motor die het wél goed doet". en dan uiteraard wel in een gelijksoortig model, dus geen automotoren met helimotoren vergelijken: de motoren zijn vergelijkbaar, de "meet-methoden" en bedrijfsomstandigheden niet....
Dus als pietje zijn motor na een seizoen bewezen heeft goed afgesteld te zijn, en die sist zachtjes als je er een druppel spuug op de kop doet, dan zal jantje zijn motor, die nog afgesteld moet worden, ongeveer even goed lopen als op hetzelfde circuit en onder dezelfde omstandigheden, óók zachtjes sist met die druppel spuug (en nee, je hebt niet per sé een druppel spuug van pietje nodig).

Tot die tijd zul je het hoofdzakelijk moeten hebben van het geluid, hoe de motor loopt (hoog jengelend of héél lichtjes viertaktend op het rechte eind bijvoorbeeld) en gas opneemt/van het gas af gaat.
Kortom, je zult toch echt zelf een beetje ervaring op moeten doen. En die krijg je alleen, als je
OF: ervaren rijders opzoekt die het je leren
OF: een motortje (of twee) opoffert om te leren wat wel en wat niet werkt.

Over de koeling nog even dit: helimotoren worden actief gekoeld, vliegtuig en boot motoren ook.
Automotoren NIET.... die koelen via een "heat-sink" principe.
De vertaling hiervan is "warmte-afvoerputje". De koelkop vormt een relatief groot blok metaal wat in staat is een bepaalde hoeveelheid warmte op te nemen zonder veel van die warmte direct aan de omgeving af te staan.
Uiteraard heeft die kop een groot koeloppervlak, maar de goede werking berust op dat op momenten dat de auto langzaam rijdt, de kop de warmte van de motor "opslaat" om die warmte weer af te staan als de auto snelheid heeft.
De variaties in de ontwikkelde warmte van de motor variëren enorm, en in rap tempo. De boel is bemeten om de warmte van korte stoten vol gas (accelereren) te absorberen, en weer af te staan tijdens het uitrollen.
Hieruit volgt dat met dezelfde motor een terreinbuggy die bijvoorbeeld 5 km in rechte lijn continue volgas in zwaar terrein (dus hard werkende motor en relatief weinig snelheid), vermoedelijk niet lang heel blijft.
Een vlakke-baan wagen die op glad asfalt 5 km rechtuit rijd, blijft waarschijnlijk te koud, omdat rechtuit met constante snelheid het benodigde vermogen (en dus de ontwikkelde warmte) niet zo groot is als tijdens voluit de bocht uit accelereren. Die twee verder identieke motoren moeten dus verschillend afgesteld worden om de temperatuur toch een beetje in de hand te houden.

Alweer: hier is domweg ervaring nodig om te kunnen beoordelen wat wel, en wat niet kan.

Wil je 100% zeker zijn van de juiste motortemperatuur, dan is er maar een oplossing:
http://www.grossishop.com/eu/index.php?route=product/product&path=35&product_id=58

http://www.grossishop.com/eu/index.php?route=product/product&path=35&product_id=124

Kost een paar centen, maar dan heb je nooit meer omkijken naar je motortemperatuur, want die is zelfregelend.
Het zijn dan ook de enige automotoren die gewoon met een rechte (niet conische) cylinder en met zuigerveer uitgerust zijn.... (grappig detail is dat deze motoren standaard als een "zak losse onderdelen" geleverd worden, maar op verzoek ook geassembleerd)

Al het andere, er valt gewoon heel moeilijk een 100% trefzeker antwoord te geven, anders dan: Doe wat de ervaren mannen adviseren en ga niet met te koude buitentemperaturen rijden. En leer luisteren naar je motor!!!

Groet, Bert

PS: één ding wat ik bij auto's (en nitrobikes) gemerkt heb, is dat de kap van behoorlijk grote invloed is.
Bij de nitrobike (Nuova Faor NF5, eerste serie) ging dat zelfs zo ver, dat het ding niet af te stellen was zonder kuip: dan koelde hij zelfs met "onrijdbaar vette" afstelling nog steeds niet voldoende.
Bij buggy's lijkt het vaak slecht voor de koeling dat de koelkop maar half uit de kap steekt, maar in feite is hij dan beter af te stellen en loopt hij constanter, dan wanneer je zonder kap rijd, en ik ben er niet eens zeker van dat hij ook beter koelt zonder kap: de kap geleid toch de lucht over de kop, zonder kap zit de hele motor in de turbulentie
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is de techniek hetzelfde maar hoe de motor gebruikt wordt en welke eigenschappen daaraan hangen is compeet anders en moet dat hier niet verkondigd worden, dat geeft alleen maar verwarring.

Overigens is de Grossi ook niet heilig want ze hebben de koelkop naar een radiator verplaatst, beter zou zijn om ook een temperatuursensor en een radiator-fan te plaatsen, dan is het wel zelf regulerend. Naast dat is er van hun nog geen goede onroad motor te vinden als ook de montage ver van universeel is.
 
Wat mij vaak opvalt, is dat de "automensen" schermen met feiten, waardoor het net lijkt alsof "hun" motoren 100% anders zijn.. (niet fout/lullig bedoelt..)
In gebruik, onderhoud etc

Ik vraag me dan ook af waarom..
In de basis, technisch, zijn ze hetzelfde. Alleen de koelkop is anders.
Automotoren maken meer toeren, dat ben ik meteen eens. Hierdoor zijn wat specifieke aandachtspunten tijdens het sleutelen, maar verder is dit technisch toch geen compleet andere wereld?

Het afstellen blijft gelijk. Vliegtuig, heli of auto, als je de kunst een beetje in de vingers hebt en snapt wat de naalden doen, komt dit doorgaans wel goed. (Is mijn ervaring)
Je doet wat andere dingen om volgas, halfgas etc even goed te krijgen. en bij de 1 is stationair wat belangrijker als bij de ander, maar het afstellen is hetzelfde

Waar zitten verder de verschillen waar de heli/vliegtuigheren volledig de plank mis gaan slaan?
Ik snap ook wel dat de echte racemotoren etc even een vak apart is, maar doorgaans zullen die ook niet bij mensen terecht komen die nog niet af kunnen stellen..

Ikzelf geef nog wel eens een advies over motoren als ik vermoed dat het een beetje een basis afstelpuntje betreft
 
En daar vergis jij je in.....

1) Automotoren zijn gemaakt voor veel toeren, intern zijn de timingen heel anders om dat te kunnen halen. Dan gaat olie een rol spelen, veel olie doet de motor in prestaties minderen en rijden wij op veel minder olie dan vliegers gebruiken. Veel toeren en minder smering geeft duidelijk meer belasting dan een vliegtuigmotor waardoor onderhoud en het periodiek vervangen van een drijfstang veel belangrijker wordt.

2) Door die geavanceerde timingen en ook het gebruik van een directe aandrijving naar het wegdek ipv een luchtverplaatsing middels een prop is het afstellen veel kritischer en is een goede balans tussen LSN en HSN veel belangrijker en veel nauwkeuriger dan bij een vliegende motor.

3) De koppeling wordt zwaar onderschat, bij een heli moet die gewoon ontkoppelen, bij een auto is het mede bepalend in je acceleratie en is een goede combinatie van veer en schoen belangrijker.

4) Wedstrijdmotoren draaien op veel hogere compressies, de 2.1cc motoren rijden daarom op een R6 of R7 plug en de 3.5 op een R7 tot zelfs een R8, pluggen waar vliegers niet eens aan denken om te gebruiken bij dergelijke cilinder inhoud.

5) De temperatuurhuishouding is heel anders. Daar waar bij een vliegtuig de hele motor achter een prop hangt krijgt een automotor alleen de maximale rijwind op zijn koelkop.
 
ok, daar kunnen we wat mee ;-)

puntje 1 had ik zelf kunnen verzinnen ;-).. De motor waar ik ooit mee bezig ben geweest, was niet echt racemateriaal, kon me dus ook niet voorstellen dat daar hoogwaardige theorien in waren verwerkt :mrgreen:

Heli/vliegtuigmotoren zijn een stuk "laagtoeriger"
Voor zover je daarvan kan spreken bij een max toerental van 20.000 rpm
bij mijn eigen motor ligt het max koppel op de 17.000 rpm, het punt waar dus ook de hele huishouding van de motor op is ingericht om dit langdurig vol te houden. Hij brengt immers een groot deel van zijn leven door op dit toerental, of een tik erboven.

Als ik mij niet heel sterk vergis liggen de toerentallen van vliegtuigmotoren nog een stukje lager


En vliegtuigen zijn koelingstechnisch inderdaad geweldig.. zolang de motor niet in een motorkap zit, maar dat kun je zelf beinvloeden
De kop van vliegtuigmotoren is vanwege die enorme hoeveelheid koellucht ook aangepast. Vaak zie je vrij weinig koelribben.
heli's zijn daarentegen een ramp, hebben tegenwoordig (gelukkig) een geforceerde koeling.

Maar bij heli's is de verhouding LSN/HSN ook redelijk kritisch
Die motoren wisselen vrij weinig in toerental, maar om 1 toerental te krijgen, zul je toch met de gasschuif moeten spelen onder belasting/zonder belasting
zo kun je met een baggervette afstelling op de HSN, en een te krappe op de LSN de motor toch in elkaar laten draaien bij een langdurige afdaling. De motor levert dan weinig vermogen, wordt zelfs aangedreven door de rotor. Met een beetje pech is de motor ernstig oververhit tegen de tijd dat hij beneden is
Dit is ook bijna niet te zien door een beginner, aan de kop van de helimotor etc kun je de oververhitting bijna niet merken. Tegen de tijd dat de heli eenmaal geland is, heeft de motor al weer even in het HSN gebied gedraait (hoveren), en heeft dus ook al weer een tijd af kunnen koelen

koppeling heb je vrij weinig last van, dat is in de heli gewoon vast=vast. Zolang de motor maar op toeren komt, en de zaak niet slipt.

Nu draaien vliegtuigmotoren ook regelmatig op 0% of 5% nitro, helimotoren ergens tussen 0% en 30%


Maar afsteltechnisch heb ik tussen de 3 verschillende motortypen weinig verschillen gezien
De carbs zijn anders bij alledrie, dat is ook logisch
maar de regels betreffende hoe een HSN , LSN en mengselschroef in te stellen, werken naar mijn idee bij allemaal..
 
Een vliegtuigmotor stopt meestal ergens bij een 25.000rpm, een onroad koppeling begint bij een 22.000rpm net aan te grijpen en kan met gemak 40.000+ halen, op mijn telemetrie 46.000. Daar waar bij jou het max koppel op 17.000rpm ligt is het bij ons rond de 36.000.

Ik heb door het zelf tunen gezien dat hoe tammer de timingen zijn de LSN veel makkelijker in te regelen is en een veel grotere "window" kent voor een goede afstelling, bij een zwaar getunde motor kan een kwart slag op de LSN een verschil van veel te arm tot veel te rijk betekenen, daarom zie je met sommige merken (Picco bv.) ook meerdere naalden geleverd worden om een stukje karakteristiek te bepalen.
 
1 ding ben ik het wel met student eens, en dat is dat de basis voor het afstellen wel redelijk gelijk ligt.

M.v.g. Mark
 
De manier van bepalen welke naald aangepast moet worden, en wanneer de mengselschroef verzet moet worden is naar mijn idee in de basis ook hetzelfde

Al heeft iedere motor zijn eigen manier om de fijne kantjes aan te geven, dat is tussen helimotoren en vliegtuigmotoren al zo.
Dus dat zal bij auto's niet anders zijn

Wat ik me wel afvraag, is hoe jullie bepalen in dat miniscule LSN gebied (jullie raggen er met optoeren toch redelijk vlot doorheen) of deze nu een haartje rijk/arm is..
Alleen naar rook en prestatie kijken zal dan niet afdoende zijn, vermoed ik
 
Wat ik al zei is de motor direct met het wegdek gekoppelt dus ieder beetje winst is direct merkbaar. Als je de HSN goed gevonden hebt ga je met de LSN de acceleratie inregelen.

Een simpele truuk is om dit met de wielen van de grond te doen, door het snellere optoeren merk je snel een brandstof tekort. Als je een punt hebt dat bij het gas geven de motor even hikt voordat die toeren pakt zal het met de wielen op de grond precies goed komen omdat de motor door de belasting net even minder snel op toeren komt en zo de brandstoftoevoer het wel kan volgen.

In de basis bij de wat snellere motoren moet de motor iets rijk oppakken als die wat langer (zeg 10+ sec) stationair draait. Dan weet je zeker dat die niet te arm staat. Als die dat ook in een geringe mate doet zit je redelijk goed en is het fintunen door rondjes te rijden en tussendoor iets te veranderen.

Mijn getunde motoren lopen hard en lopen afhankelijk van het weer een 98 tot 105 graden gemeten in de pits wat ook voor dit merk (Novarossi) een prima indicatie is dat de afstelling goed is. Rijdend op de baan ligt het duidelijk nog lager.
 
Bij mij is temperatuur meten een beetje lastig. Kan wel, maar klopt dan geen hout van

De heli heeft geforceerde koeling. Dus tegen de tijd dat dat ding geland is, afgetoerd is, en ik mijn vinger op de kop van de motor kan leggen, is deze allang zijn ergste warmte al kwijt.
Daarom voel ik alleen de backplate. Kop voel ik alleen af en toe als indicatie, temperatuurpieken door bv een verkeerde lsn afstelling kun je dan soms nog wel eens een beetje voelen

Vliegtuigmotoren zijn daarin redelijk hetzelfde, en bij deze dingen duurt het nog langer voor deze eenmaal "tastbaar" voor je staan.
Eigenlijk kun je deze motoren ook niet betrouwbaar meten, en moet je dus puur op gedrag van de motor afstellen

Telemetrie kan natuurlijk altijd, maar om nou de hele tijd op je zender te gaan kijken wat de motor doet..
In een vliegtuig/heli niet altijd even practisch
 
Hoi allemaal, hoi @Student:

even .. @student praat over een 50 of 55 OS nitro,
die is sinds jaren goed afgestellt,
en de motor doet wat hij moet
en is gewent aan deze instellingen,

ook mij OS 55 doet dat nu na 3 jaren best..

laatst heb ik een OS 37 ingevlogen (break in)
de motortemperatuur is bij buiten-temperaturen van rond 5 graden
niet meer te meten, als die heli op de grond staat is de motor al koud

dus ik luister naar de motor,
kijk dat die goed rookt (met de instellingen fabrikant, ehhh +0,25)
en vergelijk verbruik naar andere modellen,
begin dus met rijk naar arm instellen
als onverbrand olie uit de uitlaat komt is die te koud,
vliegt die meer dan 10 minuten zou die wel te warm zijn ?!

...en als die maar loopt, moet je ook niet teeee veel meer instellen,
vliegen, luisteren, genieten

groetjes van Heli-Uwe
 
Ik mis ff 1 ding... Vliegende motoren hebbsn zuigerringen... Automotoren niet. Ze zouden breken bij de toerentallen van Automotoren...
 
Ik mis ff 1 ding... Vliegende motoren hebbsn zuigerringen... Automotoren niet. Ze zouden breken bij de toerentallen van Automotoren...

Nee hoor, veel kleinere motoren in de vliegtuigen zijn ook zonder zuigerveer.
 
Back
Top