Verschil gewone kogellagers en rubber sealed kogellagers

Hej ,

ik heb me een tt01 aangeschaft voor gebruik op het circuit.

ik heb hier nog 2 soorten kogellagers liggen :

rubber sealed , en de gewone

welk zijn voor jullie de aanraders voor mee te doen op het circuit in de stock reeksen ? en graag de voor en nadelen wat je zelf al hebt ondekt door ervaringen ed.

Alvast bedank :)

Rubber Sealed lagers moeten wat inlopen, dus zullen in het begin wat minder soepel lopen. Ze schermen wel beter af tegen vuil. Met gewone bedoel je wss lager met metalen schildjes. Deze schermen iets minder goed af tegen vuil, en met het originele vet erin zijn ze ook niet zo soepel. Maar als je het vet eruit haalt en je lagers smeert met olie dan lopen deze lagers van in het begin heel soepel. Je zal wel vaker en grondiger onderhoud moeten plegen aan je lagers.

Voor stock auto's is heel licht lopen super belangrijk, je rijdt nu eenmaal met minder vermogen. Er zijn diverse merken goede lagers, bv Boca Bearings :: Miniature Bearings for Hobby and Industry :: Steel and Ceramic Bearings die maken echt geweldige sets voor zowat alle rc auto's !

Niet schrikken van de prijzen, een goed keramisch lager kan makkelijk 5 a 10 dollar per stuk kosten, maar dan heb je wel het beste wat er te krijgen is.

Heb ff voor je gekeken voor een TT-01, ze hebben 7 verschillende sets voor die auto, van 16 tot 240 dollar !

Laatst bewerkt:
Snoebel, dat vraagt hij helemaal niet. Hij heeft al kogellagers liggen.

Zoals eerder al aangegeven lopen rubber sealed minder soepel door de rubbere ring die de kogellager wat meer beschermt tegen zand en vuil. De rubbere ring loopt altijd een beetje aan. De gewone hebben dit niet en lopen dus wat soepeler met minder frictie.

Als ze nieuw zijn zit er vet in de kogellagers. Dit vet is stugger dan olie.
Nu is het wel zo dat als de lager een keer gebruikt is het vet uit de kogellager wordt geslingerd waardoor hij steeds soepeler gaat lopen en het vet dat op de kogellager gaat zitten beschermt het ook wat tegen het indringen van vuil, maar goed....

Wat de meeste racers doen is de kogellager in de wasbenzine gooien zodat het vet eruit gaat en dan een paar druppeltjes olie erin doen. het enigste nadeel van olie is wel dat je dit wat vaker moet verversen dan het vet maar het loopt zeker een stuk soepeler. Of je dit merkt in stock weet ik niet maar het verschil tussen een lager met vet of vervangen door olie is wel te merken wanneer je het wiel rondraait.

Wasbenzine is een product dat je bij de drogist of bij de doe-het-zelf zaak (in België: Brico) koopt, en is een sterk ontvettend product. :rolleyes:

Wat de meeste racers doen is de kogellager in de wasbenzine gooien zodat het vet eruit gaat en dan een paar druppeltjes olie erin doen. het enigste nadeel van olie is wel dat je dit wat vaker moet verversen dan het vet maar het loopt zeker een stuk soepeler. Of je dit merkt in stock weet ik niet maar het verschil tussen een lager met vet of vervangen door olie is wel te merken wanneer je het wiel rondraait.

Koud een lager voelen is heel fout en dus helemaal geen vergelijk. Het vet in een lager wordt in gebruik soepeler door het ontwikkelede temperatuur in het lager.
Ik ben het met je eens dat een met olie gevuld lager uiteindelijk soepeler loopt maar ik denk ook dat de verschillen amper merbaar zijn, het grootste voordeel van wel het vet laten zitten is een veel mindere onderhoud en een langere levensduur.

Koud een lager voelen is heel fout en dus helemaal geen vergelijk. Het vet in een lager wordt in gebruik soepeler door het ontwikkelede temperatuur in het lager.
Ik ben het met je eens dat een met olie gevuld lager uiteindelijk soepeler loopt maar ik denk ook dat de verschillen amper merbaar zijn, het grootste voordeel van wel het vet laten zitten is een veel mindere onderhoud en een langere levensduur.

Vind ik ook, als je gaat beginnen lagers reinigen, vet eruit halen, olie erin doen en dat keer op keer dan ben je een echte touringjanet ;-) ;-).

gewoon die met rubbershield op de plaatsen die het meeste vuil te verduren krijgen: hubs, wielen, outdrives
en die met metalen shield binnenin.

Lagers die minder soepel gaan moet je vooraan monteren om meer stuur te krijgen.

Vet wordt inderdaad soepeler op bedrijfs temperatuur maar hoe lang duurt het voordat het op bedrijfstemperatuur is? is een seriuze vraag uit nieuwschierigheid btw.

Zoals ik al aangaf weet ik niet of het scheelt in de stock. Ik geef alleen maar aan wat ik zie dat anderen doen om de lagers te onderhouden.

Ikzelf doe eigenlijk nooit meteen de lagers olien, behalve als ik ze na een tijdje schoonmaak als ze wat vuil zijn. Mij om het even, voor alles is wat te zeggen en iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen of zienswijze. Rijders geven advies vanuit een standpunt welke wordt bepaald door de klasse waarin ze rijden.

Als de ene denkt dat hij met olie in de lagers de auto beter voor elkaar heeft dan met vet dan moet hij/zij dat gewoon doen. Zoveel werk is het niet om de lagers in een potje met wasbenzine te gooien en opnieuw te olien.

Touringjanet? Echte mannen rijden pro10 :mrgreen:

Ziezo heb dan de rubber sealed gestoken even laten in rijden , ontvet en proper gemaakt althans ze niet vuil waren en er wat olie op gedaan van team orion (rode olie voor kogellagers)

en ze lopen best soepel :)

Bedankt voor alle reacties !

Koud een lager voelen is heel fout en dus helemaal geen vergelijk. Het vet in een lager wordt in gebruik soepeler door het ontwikkelde temperatuur in het lager.
Ik ben het met je eens dat een met olie gevuld lager uiteindelijk soepeler loopt maar ik denk ook dat de verschillen amper merkbaar zijn, het grootste voordeel van wel het vet laten zitten is een veel mindere onderhoud en een langere levensduur.

Bij de specificaties van lagers geeft men soms het max rpm bij grease en/of oil gevuld, gemiddeld ligt het rpm bij oil al snel tussen de 10% en 20% hoger dan bij een lager gevuld met grease, op arbeidstemperatuur. Zelf heb ik ook wel eens een test op een rollerbank uitgevoerd, en ik kan bevestigen dat het klopt.

Waarom men het rubber shielded lagers noemt bij rc weet ik niet, want vaak zijn de schildjes zeker niet van rubber, eerder nylon, teflon of iets dergelijks!

Voor onderhoud aan lagers uitgerust met Metal-shields en een borgring is deze site wel interessant http://www.trikkejunky.com/misc/Bearing_Removal.pdf

Ander voordeel van rubber shield lagers, is dat je het rubbertje er uit kan peuteren (met een speld o.i.d.). Eventueel zand/roest etc kan je er dan beter uitspoelen. Vervolgens weer vet (of olie) er indoen, en rubber shield weer terugplaatsen.

Dat is met metal shielded lagers ook gemakkelijk te doen, een beetje prutsen met een fijn mesje om het borgringetje los te krijgen en dan komen de schildjes er zo af. Rubber sealed lagers heb ik nog niet open gedaan. Mij lijkt het alsof het rubber seal niet meer goed blijft zitten eens die er af is geweest.

mja, alles is relatief he :wink: Als je weet hoe het moet, lukt het ook goed, en bij metalen schildjes is eens uitschieten minder erg als bij rubberen...

Back