Dat is feitelijk ook waar maar normaal gesproken is de onbalans erg klein en zal je er weinig van merken.
Het is juist dat een hoge laadstroom de verschillen kan vergroten. Een "zwakke" cel zal daar anders op reageren dan een "goede" cel. Het is dus zeker mogelijk dat de verschillen groter worden maar dat zal ook gebeuren tijdens het langzaam laden. Het duurt alleen langer voordat de verschillen goed merkbaar worden.
Zoals al vaker is geschreven zullen de accu's langer mee gaan als je ze niet te snel laad en ook niet te snel ontlaad. LiPo's kunnen onder optimale omstandigheden zeker een paar duizend keer geladen en ontladen worden. Helaas is dat alleen bij relatief kleine stromen. Je moet dan denken aan 0,1C of zo iets. Zoals wij onze accu's meestal gebruiken zullen ze echt niet veel meer dan enkele honderden keren geladen en ontladen kunnen worden. Onder extreme omstandigheden zal het zelfs minder dan honderd kunnen zijn. Daarom moeten wij goed opletten op wat er tijdens het laden (en eigenlijk ook het ontladen maar dat is lastiger) gebeurt.
Wat als een kleine afwijkingen begint kan vrij snel een grote afwijking worden. Als dat alleen een langere laadtijd tot gevolg heeft is daar mee te leven maar zo'n cel kan ook opblazen en barsten. In het ergste geval zelfs tijdens het laden in de fik vliegen. Daar moeten we dus op bedacht zijn om "erger" te voorkomen.
Een tweede punt is dat wanneer je een LiPo accu met 1C laad betekend dat NIET dat de accu in één uur vol is. Wanneer de accu ergens tussen de 80% en 90% vol is zal de spanning zo hoog zijn geworden dat hij bijna gelijk is aan de lader spanning. Hierdoor zal de laadstroom minder worden. Omdat de laadstroom minder wordt gaat het laden langzamer en duurt het langer voor dat laatste stukje ook geladen is. Het is dus volledig normaal dat het tot wel een half uur langer kan duren voor de accu "helemaal vol" is. Dat heeft dus niets te maken met het balanceren!
Normaal gesproken is de onbalans erg gering en zal het ingrijpen van de balancer nauwelijks invloed hebben op de laadtijd. In veruit de meeste gevallen is dat een kwestie van slechts enkele minuten.
Ik heb begrepen dat er balancers zijn die door blijven gaan om de onbalans tot de laatste milliVolt weg te werken. Wanneer het laadproces op dat punt is aangekomen is de laadstroom al heel klein geworden. Het laden gaat dan dus ook erg langzaam en het tot op de laatste milliVolt balanceren gaat dan ook erg lang duren. Het kan zelfs gebeuren dat de accu nooit in balans komt. Die manier van balanceren gaat volgens mij veel te ver. Het is echt niet nodig om na een laadtijd van een half uur nog drie uur te balanceren. Gelukkig zijn er ook heel veel balancers/laders die een onbalans van pak weg 10mV goed vinden en het balanceren stoppen. Misschien lijkt 10mV wat aan de hoge kant maar volgens mij is dat een heel goed compromis. Meer wordt wel wat te gek en minder verlengt het balanceren onnodig lang.
Het wordt anders wanneer er een grote onbalans is waardoor de balancer al bij een vrij hoge laadstroom moet ingrijpen. In zo'n geval zal de lader er voor moeten zorgen dat de laadstroom binnen de grenzen van de balancer blijft en de laadstroom verlagen. Normaal wordt de laadstroom vanzelf minder als de accu vol raakt zoals ik eerder schreef.
Omdat de laadstroom dan al eerder omlaag gaat zal het laden langer gaan duren. Hoe veel langer hangt af van de verlaging van de laadstroom. Hoeveel die verlaagt moet worden hangt weer af van de balancer en hoe groot de onbalans is. Bij een grote onbalans zal dat eerder zijn dus een grotere daling van de laadstroom dus een duidelijk langere laadtijd. In dat geval is het zeer raadzaam om eens te kijken wat er aan de hand is want zo'n grote onbalans wijst meestal op een defecte cel (of cellen).