Verschil goedkope en dure lipo laders?

Ik zie laders met dezelfde/vergelijkbare specs en soms ook goedkopere laders met wat lijkt betere specs dan duurdere lipo laders.

Zit hem dit dan echt in de merknaam, gebruikte onderdelen en het proces van samenstellen?

in alle 3.

de vraag is alleen of het prijs verschil ook echt gelijk staat aan de betere kwaliteit?

een imax b6 lader heb ik nog praktisch nooit klachten over gehoord. en gaat die stuk voor nog geen 40 euro heb je een nieuwe. een adapter is nog minder dan 10 euro.

Het is vaak zo dat de prijs en de kwaliteit van een product wel degelijk een relatie hebben. Goede producten zullen zelden goedkoop zijn maar dat wil niet zeggen dat goedkope producten meestal slecht zijn!

Uit ervaring weet ik dat producten onder verschillende merknamen op de markt komen en dat de prijzen van die producten flink verschillen. Wanneer je dan bij een verkopen komt wil die (natuurlijk) goed verdienen aan een verkoop aan jou! Hij zal het duurste product aanprijzen en vertelt daar dan ook alleen maar goede dingen over. Wil jij dan toch het goedkopere product hebben dan zal hij dat niet aanbevelen want het is niet van de zelfde kwaliteit als dat dure product. Het feit dat het van precies de zelfde onderdelen is gemaakt, in de zelfde fabriek en door de zelfde mensen wordt verzwegen.

Heel vaak is het verschil eigenlijk alleen te vinden in de mogelijkheden. Bij laders is dat bijvoorbeeld het aantal verschillende soorten accu's dat een lader kan laden. Ook hebben de goedkopere laders vaak geen display om de gebruiker te informeren en meer van dat soort "simpele" zaken. Omdat meestal van een programmeerbare processor gebruik wordt gemaakt is het de software die bepaald wat de lader "kan".

Je kan dus niet zeggen dat een goedkope lader altijd slecht is. Helaas kan je ook niet zeggen dat een dure lader altijd goed is.

Wat mij is opgevallen dat een goedkope lader soms snel kan laden maar uiterst langzaam kan balanceren.
Ik heb de eco 200 watt.
Hij laad als hij tenminste niet afbrand (al 2 keer gebeurd) in een half uur een 6 s 5000 mah bijna vol en over het balanceren doet hij dan nog een uur.
Dat ligt niet aan de pakketten want het is bij alle 6 de pakketten hetzelfde.
Kijk dus bij een lader ook naar de balanceer stroom.

verstuurd met mijn smartphone

Lijkt mij niet zo best voor de Lipo om snel te laden en lang te balanceren.
Gelijkmatig alle 2...

Prijsverschil zit het hem in hardware: kwaliteit componenten en eind controles.
En in de software: optimale routines voor de beste resultaten

Ook het vermogen speelt een rol, Laders die meer "watt" kunnen leveren zullen meestal ook duurder zijn omdat de componenten zwaarder moeten worden uitgevoerd.

Ook zit bij sommige laders ongetwijfeld een meerkost verwerkt omdat ze updatable zijn. Na de verkoop van een dergelijke lader wordt nog aan de software gesleuteld. Die mensen moeten ook betaald worden natuurlijk. Iedere update die aangereikt wordt voor een bestaande lader is er ook ééntje minder die nieuw verkocht wordt. Er zal dus ook een kost worden aangerekend voor het feit dat een lader deels kan "meegroeien" met de evolutie ..... Fabrikanten waar de firmware vast is hebben die kost niet (je koopt gewoon een nieuwe versie X lader nadien)....

Stevo

Lijkt mij niet zo best voor de Lipo om snel te laden en lang te balanceren. Gelijkmatig alle 2...
Is geen probleem, balanceren gebeurt doorgaans met 300mA, bij duurdere/zwaardere laders met 1A. Dus altijd al een behoorlijk verschil geweest tussen de laadstroom en stroom tijdens balanceren.

Waarom/waardoor denk/dacht je dat het een probleem is?

Ik zie laders met dezelfde/vergelijkbare specs en soms ook goedkopere laders met wat lijkt betere specs dan duurdere lipo laders....
Handige tools voor berekenen/vergelijken van benodigd vermogen en stroom van lader&voeding en overzichtje van laders. Laadvermogen (in watt) is de beperkende factor, niet zozeer laadstroom (in ampere):
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> Lithium battery chargers
en ook in het electrical menu
-> Charger calculator
Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Twee forumtipjes in het cader van contacten & connecties:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is geen probleem, balanceren gebeurt doorgaans met 300mA, bij duurdere/zwaardere laders met 1A. Dus altijd al een behoorlijk verschil geweest tussen de laadstroom en stroom tijdens balanceren.

Waarom/waardoor denk/dacht je dat het een probleem

Bertus noemt 30minuten voor het laadproces en daarna een uur voor het balanceren. En de opmerking "uitfikken"
Een erg groot contrast en een gevaar: vandaar de opmerking dat gelijktijdig wellicht beter is voor de lipo.
Minder snel laden en gelijktijdig balanceren dus

Ik kan mij voorstellen dat, bij een hoge laadstroom, het verschil in de onderlinge capaciteit van de cellen na het laden groter is dan bij een lage laadstoom en dat er bij een hogere laadstroom dus langer gebalanceerd zal moeten worden.

Dat is feitelijk ook waar maar normaal gesproken is de onbalans erg klein en zal je er weinig van merken.
Het is juist dat een hoge laadstroom de verschillen kan vergroten. Een "zwakke" cel zal daar anders op reageren dan een "goede" cel. Het is dus zeker mogelijk dat de verschillen groter worden maar dat zal ook gebeuren tijdens het langzaam laden. Het duurt alleen langer voordat de verschillen goed merkbaar worden.

Zoals al vaker is geschreven zullen de accu's langer mee gaan als je ze niet te snel laad en ook niet te snel ontlaad. LiPo's kunnen onder optimale omstandigheden zeker een paar duizend keer geladen en ontladen worden. Helaas is dat alleen bij relatief kleine stromen. Je moet dan denken aan 0,1C of zo iets. Zoals wij onze accu's meestal gebruiken zullen ze echt niet veel meer dan enkele honderden keren geladen en ontladen kunnen worden. Onder extreme omstandigheden zal het zelfs minder dan honderd kunnen zijn. Daarom moeten wij goed opletten op wat er tijdens het laden (en eigenlijk ook het ontladen maar dat is lastiger) gebeurt.
Wat als een kleine afwijkingen begint kan vrij snel een grote afwijking worden. Als dat alleen een langere laadtijd tot gevolg heeft is daar mee te leven maar zo'n cel kan ook opblazen en barsten. In het ergste geval zelfs tijdens het laden in de fik vliegen. Daar moeten we dus op bedacht zijn om "erger" te voorkomen. ;)

Een tweede punt is dat wanneer je een LiPo accu met 1C laad betekend dat NIET dat de accu in één uur vol is. Wanneer de accu ergens tussen de 80% en 90% vol is zal de spanning zo hoog zijn geworden dat hij bijna gelijk is aan de lader spanning. Hierdoor zal de laadstroom minder worden. Omdat de laadstroom minder wordt gaat het laden langzamer en duurt het langer voor dat laatste stukje ook geladen is. Het is dus volledig normaal dat het tot wel een half uur langer kan duren voor de accu "helemaal vol" is. Dat heeft dus niets te maken met het balanceren!
Normaal gesproken is de onbalans erg gering en zal het ingrijpen van de balancer nauwelijks invloed hebben op de laadtijd. In veruit de meeste gevallen is dat een kwestie van slechts enkele minuten.
Ik heb begrepen dat er balancers zijn die door blijven gaan om de onbalans tot de laatste milliVolt weg te werken. Wanneer het laadproces op dat punt is aangekomen is de laadstroom al heel klein geworden. Het laden gaat dan dus ook erg langzaam en het tot op de laatste milliVolt balanceren gaat dan ook erg lang duren. Het kan zelfs gebeuren dat de accu nooit in balans komt. Die manier van balanceren gaat volgens mij veel te ver. Het is echt niet nodig om na een laadtijd van een half uur nog drie uur te balanceren. Gelukkig zijn er ook heel veel balancers/laders die een onbalans van pak weg 10mV goed vinden en het balanceren stoppen. Misschien lijkt 10mV wat aan de hoge kant maar volgens mij is dat een heel goed compromis. Meer wordt wel wat te gek en minder verlengt het balanceren onnodig lang.
Het wordt anders wanneer er een grote onbalans is waardoor de balancer al bij een vrij hoge laadstroom moet ingrijpen. In zo'n geval zal de lader er voor moeten zorgen dat de laadstroom binnen de grenzen van de balancer blijft en de laadstroom verlagen. Normaal wordt de laadstroom vanzelf minder als de accu vol raakt zoals ik eerder schreef.
Omdat de laadstroom dan al eerder omlaag gaat zal het laden langer gaan duren. Hoe veel langer hangt af van de verlaging van de laadstroom. Hoeveel die verlaagt moet worden hangt weer af van de balancer en hoe groot de onbalans is. Bij een grote onbalans zal dat eerder zijn dus een grotere daling van de laadstroom dus een duidelijk langere laadtijd. In dat geval is het zeer raadzaam om eens te kijken wat er aan de hand is want zo'n grote onbalans wijst meestal op een defecte cel (of cellen).

Ernst,

Ik vermoed dat je probleemstelling in punt twee (specifiek het balanceren en de tijd die erover gaat) wordt genegeerd bij lipoladers die een zogenaamde "fast charge" functie hebben.

Stevo

Als je de zogenaamde "fast charge" functie gebruikt zal de lader bij een hogere reststroom al stoppen met laden. De accu zal dan nog niet helemaal vol zijn maar voor pakweg 90% en een nieuwe accu misschien wel voor 95%. Veruit de meeste van ons merken die laatste procenten niet dus wordt deze mode vaak gebruikt.
Ik heb wel eens gelezen (op dit forum?) dat er laders zijn die een hogere celspanning tot soms wel 4,35V gebruiken om zo de accu sneller te laden. Die laders stoppen wel bij 4,2V per cel maar door er een hogere spanning op te zetten zal er langer een hoge laadstroom lopen. Als alles goed werkt en er geen (te) grote onbalans is zal dit wel goed gaan maar ik vind het een zeer "gevaarlijke" manier van laden. LiPo's die een te hoge eindspanning wordt opgedrongen kunnen vrij makkelijk in de fik vliegen. Er hoeft dan maar een kleinigheid fout te gaan en je hebt feest. :evil:

Eigenlijk snap ik het niet, we kunnen onze accu's al binnen een uur laden en dat is nog steeds niet snel genoeg. :confused: Nog niet eens zo gek lang geleden was het heel normaal dat je een accu een hele nacht aan de lader had hangen. Dan kon je de hele middag vliegen en voor de volgende dag hing je de accu 's nachts weer aan de lader.
En dan kunnen we nu niet eens een uurtje wachten? Laden moet nu al binnen een half uur en als dat goed gaat moet het binnen een kwartier. Waar gaan we naar toe, een accu die we binnen een minuut kunnen laden? Moet je eens kijken wat voor lader en voeding je dan nodig hebt? Als je een 2200mAh accu in 1 minuut wilt laden heb je 132A nodig! 8O Bedenk je eens wat er kan gebeuren met dergelijke grote vermogens? De vraag is dan niet of er een accu in de fik vliegt maar wanneer dat gebeurt. :oops:

Ik zie laders met dezelfde/vergelijkbare specs en soms ook goedkopere laders met wat lijkt betere specs dan duurdere lipo laders.

Zit hem dit dan echt in de merknaam, gebruikte onderdelen en het proces van samenstellen?

De verschillen in prijs zijn soms wel erg hoog. Dit is een mooi voorbeeld:

De Turnigy Reaktor 20A/300W lijkt mij een hele mooie lader en is nog eens zeer betaalbaar ook.

44112s2.jpg

Is nagenoeg gelijk aan de iCharger 206B, draait tevens zelfde firmware.

index.php

Een vergelijk extern zowel als intern is hier te vinden:

Turnigy Reaktor 300W 20A 6S Balance Charger

(google translate gebruiken)

Back