Verschil Graupner en Robbe propeller

Even het woord "bolle" vervangen door "gegolfde". Misschien dat het dan duidelijker is wat ik bedoel. Je kijkt dus vanaf de zijkant tegen de prop aan.

Als vervanging van mijn Gunther prop in mijn Easystar schijnt de 5,5*4,3 goed te voldoen.

Vraag 1: is het merk ook nog van belang?
Ik heb nu een Robbe 5,5*4,5 gekocht, is dat wezenlijk anders dan bijv. een Graupner 5,5*4,3?

Vraag 2: als je de zijkant van een propeller bekijkt, zie je dat er een "vlakke" en een "gegolfde" kant is. Bij de Guntherprop is de "vlakke" kant bij een rechtsdraaiende motor naar voren toe gericht. Bij de Robbeprop is de "vlakke" kant naar achteren gericht.
Is het normaal dat dat per merk anders is of hoort de "vlakke" kant altijd naar voor of altijd naar achter te wijzen (bij een rechtsdraaiende motor).

Groeten, Aad

Ja er zitten zeker (grote) verschillen in de diverse merken....en binnen de diverse merken ook weer verschillende types, met andere prestaties....

Geoptimaliseert voor electro leveren o.a.
De bolle kant van de prop(bladen) moeten altijd in de vliegrichting aan de voorkant zitten .... (anders propje omdraaien) ....

Een propeller is een rondraaiend vleugeltje.
De bolle kant naar voren, de holle of vlakke kant naar achteren.

Bij een gunter zit daar de text.

Propmaten zo tussen 6x4 en 5x5 geven allemaal ongeveer dezelfde belasting op de motor. Hoe goed een prop geschikt is voor een vliegtuig hangt weer van het vliegtuig af.
Een gunter doet het eigenlijk altijd wel aardig.

Dat van die bolle en holle kant begrijp ik.

Mijn vraag gaat over het verschil tussen een Gunther en een Robbe prop als je deze van de zijkant bekijkt. (Heb 'vlakke' even vervangen door 'rechte', is misschien duidelijker).

als je de zijkant van een propeller bekijkt, zie je dat er een "rechte" en een "gegolfde" kant is. Bij de Guntherprop is de "rechte" kant bij een rechtsdraaiende motor naar voren toe gericht. Bij de Robbeprop is de "rechte" kant naar achteren gericht.
Is het normaal dat dat per merk anders is of hoort de "rechte" kant altijd naar voor of altijd naar achter te wijzen (bij een rechtsdraaiende motor).

Groeten, Aad

Oh, dat.

Allereerst het schijnbare hoekverloop:
Kijk naar een wenteltrap. Aan de binnenkant is het steiler dan aan de buitenkant, maar toch ga je ber rondje even snel omhoog of je nu binnen of buiten loopt.

Niet elk gedeelte van een prop draait daardoor even snel. Zoals gezien bij de trap is de binnenkant te steil, dus niet ginstig, en aan de tip heb je wervels, dus daar werkt het ook niet optimaal.
Blad dus minder laten werken bij de naaf en aan de tip. dat doe je door het daar smaller te maken.
dat is dus precies wat je ziet bij de gunter.
Bij andere props is dat breedte verloopt soms weer anders. Heeft te maken met of de prop optimaal is voor hoge toerentallen (alles smaller), of juist hele lage toerentallen (Slowflyer prop: alles breder).

Nu het antwoord op je vraag:
Waarom dan soms voorkant rech en bij andere prop weer de achterkant?
Dit heeft te maken met:
- Sterkte van de prop. Als je breedteverloop niet goed kiest tordeerd het blad.
- Aanstroming van de prop. Naar de tip toe wordt verloopt de aanstroming.

Het hangt dus inderdaad van het merk af. Het kan allemaal. Niet iets om je druk over te maken.

Het hangt dus inderdaad van het merk af. Het kan allemaal. Niet iets om je druk over te maken.

Nee misschien niet, maar het gegeven: een 5,5 x 4,5 propeller alleen is dus te simpel gesteld. Misschien is de Robbe 5,5 x 4,5 wel helemaal geen verbetering maar de Graupner 5,5 x 4,5 misschien weer wel.

Ik moet het maar in de praktijk uitproberen.

Groeten, Aad

Nou ik heb het even geprobeerd.

Geen verschil met de Gunther.
De Gunther is 125x110 (4,9x4,3) dus niet eens zo'n groot verschil met 5,5x4,5.

Misschien dat een Graupner camprop (what ever it may be) een heel andere bouw heeft en wel een verbetering te zien geeft????
In mijn tabel zie ik dat een 6x6 of een 5x5 wel een hogere snelheid geeft (ook een hoger amperage).

Groeten, Aad

Je maakt je veel te druk om propellertjes die allemaal aardig op elkaar lijken.
Probeer gewoon wat uit. let op of de motor niet warm wordt (want dan is de prop te groot) en kijk verder wat het beste bevalt bij het vliegen.

Verwacht geen wonderen van een propje. ALs je echte te weinig vermogen hebt naar je zin, dan zal een propje in ongeveer dezelfde maat wel wat maar niet dramatisch veel uitmaken.

Harold zei:
dan zal een propje in ongeveer dezelfde maat wel wat maar niet dramatisch veel uitmaken.

Bedoel je de maat 6x6 en 5x5 of de originele (4,9x4,3)?

Het gaat mij er ook niet om om er een supersonisch ding van te maken, maar het viel gewoon op dat ie wat tegen de wind in begon te hangen ipv lekker vooruit.
Nou dan ga je op zoek en begint eens met een andere prop. Iedereen wil denk ik toch het meest maximale er uit halen. En als dat dan eenvoudig met een andere prop kan?

Wil ik echt beesten dan ben ik er al wel achter dat er in ieder geval een brushless in moet, maar zover ben ik nog lang niet.

Groeten, Aad

Back