Verschil in bladhoek

Hallo,

Heb van mijn trex600 de lagers van de rotoras vervangen.
Bij het afstellen van de heli blijft er verschil in de bladhoek zitten.
Servo's gecentreerd,swash geleveld,als ik dan 1 blad op 0 graden stel (haaks op de heli) en verdraai dit blad zodat het gelijk staat met de tail,zit er ong 2 graden verschil in.
As nagekeken,is ook recht,stangoogjes allemaal spellingsvrij.
Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen???
Het enige wat nog kan is dat de servo's versleten zijn,maar weet niet of dit kan.
Alvast bedankt.

Robert
 
.. heb je misschien de stuurstangen naar de rotorhoofd verwisseld
(dus rotorhoofd om 180 graden verdraaid)
... anders stel je de rotorbladen even met de stuurstangen weer op 0 graden,
iedereen zou dat adviseren naar een crash, dus in jou geval met nieuwe lagers ook doen.

suc6
Uwe
 
Hallo Uwe,

Bedankt voor je reactie,maar dat is net het probleem.
Heb als het blad haaks op de heli staat de bladhoek van 0 graden gemaakt dmv het verstellen van de stuurstang.
Wanneer ik dit blad doordraai zie ik de graden verlopen,als het blad dan gelijk met de tail staat is de hoek 2 graden verlopen.
Draai ik het blad weer door tot z'n eerste positie is hij weer 0 graden.
Er zit heel iets speling op de spindel van de servo,maar dit is zo weinig dat ik niet weet of het zo hoort of slijtage is.
En voor ik ga investeren in nieuwe servo's moet ik eigenlijk wel zeker zijn dat het daaraan ligt.

Groeten Robert
 
Je swashplate staat niet goed level....

Groet, Bert
 
Hoi Bert,

Dank voor je reactie.
Heb de swash al 2 keer geleveld.
Ga voor de zekerheid een nieuwe leveler halen en het nog eens proberen.
Hoop dan op meer succes.

Robert
 
Kijk eens hoeveel je speling is...
Daar kan ook best wat verschil vandaan komen

Swash wil bij align nog wel eens wat speling hebben. Bladhouder heeft ook wel eens wat
 
Tsja.... speling of niet: als je het rotorblad op nul zet in een bepaalde positie t.o.v. de heli, en je draait de rotorkop rond, dan mag bij een vlakke swash de bladhoek niet veranderen. Doet hij dat wel (en belangrijker: als het rotor blad terug in de oude positie OOK weer op de ingestelde hoek terug gekeerd is), dan heb je een cyclische beweging, en DUS is dan de swash niet goed vlak....

Groet, Bert
 
wat Bert schreef is juist,
in jou geval moet eigenlijk bij verdraaien van 90 graden een hoek van 1 grad uitkomen,
ga dan toch de swash levelen op 0 graden, dan moet die rond om bij 0 blijven, logisch toch ??
eigenlijk staat jou heli / swash naar een kant gekanteld !!
 
maar toch speelt speling wel mee ;-)
een mm speling kan al zorgen voor 1-2 graden verschil.

afijn, de meeste antwoorden zijn al wel gegeven.
Meten / afstellen / meten .. enz
 
maar toch speelt speling wel mee ;-)
een mm speling kan al zorgen voor 1-2 graden verschil.

afijn, de meeste antwoorden zijn al wel gegeven.
Meten / afstellen / meten .. enz

dat klopt Sven,
als je bij de "kleinen" wat beweegt, is 1 tot 2 graden bijna niks.
 
maar toch speelt speling wel mee ;-)
een mm speling kan al zorgen voor 1-2 graden verschil.

afijn, de meeste antwoorden zijn al wel gegeven.
Meten / afstellen / meten .. enz

NEE!

als je swash level staat, mogen je rotorbladen niet verstellen bij het ronddraaien van de rotor, speling of geen speling.

1 mm speling zorgt overigens niet voor 1~2 graden verschil.... het zorgt voor ballinks die spontaan van de kogels af vallen.... ;)

Groet, Bert
 
dan heb je best slappe ballinks dan,... dat heb ik nog nooit zien gebeuren.

maar speling kun je ook hebben op je servo armpjes - als gevolge van speling in je servo gears ( afhankelijk van je type servo's. )
 
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is de overige afwijkingen, dus bijv. rechts heb je 0° boven de staart 2° maar wat heb je links en voor?
 
Wat mij wel eens is overkomen, is dat bv het eerste blad een beetje naar achter hangt in de bladhouder, terwijl de 2e juist iets naar voor hangt.
Als je dan blad 1 meet, meet je net ff wat anders dan op blad 2, aangezien ze beiden anders in de speling hangen.

Allebei iets naar achter, of iets naar voor.

Meet je alles op blad 1, en je meet rondom verschillende waardes is er wat raars aan de hand.
Kan eigenlijk niet, als de swash inderdaad echt recht staat. Of hij staat niet recht..

Hoe meet jij?
Toch niet met een digitale meter?
Niet dat dit erg is, alleen moet je dan wel eens met extra dingen rekening houden
 
Hoi Floriske,meet voor en tegenover de 0 gestelde kant ook steeds een paar graden.
Heb inmiddels voor de zekerheid een nieuwe leveler besteld,ff wachten tot hij er is en dan nog eens proberen.
Student,ik meet met een digitale pitchmeter,maar mij niets bekend waar rekening mee te houden.
Alvast bedankt voor het meedenken iedereen.

Groeten,Robert
 
Digitale meters zijn niet altijd heel nauwkeurig. Stel dat je op 0 graden zit, en je doet een keer je pitch op en neer en weer op midstick, dan zul je zien dat die 0 graden soms ineens een graad (of2) is versprongen.

Digitaal is makkeljjk, maar de "analoge" is nauwkeuriger
 
nee, digitaal is juist eigenlijk veel te nauwkeurig.
je hebt gewoon met speling te maken, dus het kan wel eens een tikkie schelen per omwenteling.
een paar tiendes van graden heb je zo..
dan heb je nog je tafel zelf die misschien een tik schud. een heli die misschien ene beetje wiebeld als je een zet tegen de bladen geeft.

dan heb je nog de digitale pitch meters die zichzelf rechtzetten vanuit een waterpas. leuk, maar als je tafel of heli scheef staat, staat daarna je swash dus ook scheef.

Daar moet je dus rekening mee houden met een digitale pitch meter.
en daarom gebruik ik veel liever een analoge.

bij een 3d afstelling is 0 graden midstick belangrijk. dit stel ik af op 1 blad, daarna pak ik blad 2. als die niet hetzelfde is, heb ik gerommeld met de links.
maar aangezien ik alle linkjes altijd erg nauwkeurig gelijk maak, heb ik daar nog geen last van gehad.
daarna vol negatief, vol positief. beide meet ik meestal op 1 blad.
aileron en elevator, ook op 1 blad.
alle uitersten om te zien of er iets vastloopt.

Het tweede blad kan eigenlijk geen verschil geven.
je kan zien wat de swash doet. linkjes zijn even lang.. moet wel iets heel raars gebeuren wil er verschil in zitten.

Zo heb ik het altijd gedaan..
beetje timmermansoog om haaks op de hoofdas te bepalen. of een kast achter de werkplek (rechte lijnen)
doe je dit nauwkeurig, moet dat goed gaan.
ik heb eigenlijk bij mezelf ook nooit bladspoor gehad.
ook nooit problemen met de stabilisatie of iets anders.

vanuit bladspoor kun je zien of 1 blad misschien inderdaad een andere pitch instelling meekrijgt dan het eerste.
alleen heb ik het bij mijn heli's nooit nodig gehad.
set goede bladen erop. cheap ass bladen willen nog wel eens anders buigen... dan kun je stellen wat je wilt, maar je houdt altijd bladspoor.
En heel erg stiekem komt het niet op de tiende graad.
wat belangrijk is, is dat alles gelijk staat, en zo dicht in de buurt van de officiele instelling als mogelijk.
het zou best kunnen dat al mijn heli's bv 8.5 graden cyclic hebben ipv 8. maar dat hebben ze dan wel vierkant, waardoor het ook geen probleem geeft.
die 12 graden max pitch gebruik ik vaak een beetje om de motor in leven te houden bij nitro. gaat de motor uit bij vol pitch, verlaag ik dat.
nu heb ik een vstab, daar kun je dergelijke zaken weer in het menu instellen.
heb een tijdje gehad dat de heli bijna uit sloeg bij een fout gemaakte beweging, teveel pitch en cyclic tegelijk, kon de motor niet hebben.
bij vstab is dat een waarde die je terug kunt zetten.
bij andere estabs moet je dat misschien weer anders oplossen.

als het maar werkt, en er goed over is nagedacht.
 
Op hoeveel graden nauwkeurig leest zo'n digitaal ding eigenlijk af? Gewoon nieuwsgierigheid....

Wat mij vaak opvalt is dat mensen nogal op een apparaat vertrouwt wat getalletjes op een display geeft, maar dat is tamelijk link. Je weet niet wat je allemaal nog meer meeneemt in de meting ((heli die niet waterpas staat bijvoorbeeld).
Vroeger gebruikte ik nog wel eens een mechanische pitchmeter (met waterpas) maar de laatste tien jaar gebruik ik puur en alleen het Eyeball Mk I meetsysteem: zoals Student ook zegt, een paar gegarandeerd rechte lijnen op de achtergrond, en bijvoorbeeld een paar stukjes 4 mm rondstaf (of 3 mm in geval van kleinere heli's) door de boutgaten van de bladhouders. Werkt uitstekend om de nul te bepalen....
Ik ben niet zo geïnteresseerd wat de andere hoeken zijn, die stel ik met de natte vinger af op ervaring, en finetunen doe ik wel als hij vliegt....

Groet, Bert
 
tiendes van graden. sommige zelfs meer...
maar met tiendes wordt je al gek. 1 keer gedaan, snel mn analoge weer gepakt.
dacht dat ik weer opnieuw voor het eerst begon.
alles was teveel en niet goed.

vandaar dat ik in dat punt mijn golden oldie in ere houdt ;-)

en met een estab moet je die hoeken wel ingeven.
aan de hand daarvan wordt de computer verteld wat hij kan en mag doen, welke speelruimte hij heeft.
staat dat heel fout, gaat hij ook heel raar doen.
met flybar stel ik de cyclic ook gewoon op gevoel in..
 
Back
Top