nee, digitaal is juist eigenlijk veel te nauwkeurig.
je hebt gewoon met speling te maken, dus het kan wel eens een tikkie schelen per omwenteling.
een paar tiendes van graden heb je zo..
dan heb je nog je tafel zelf die misschien een tik schud. een heli die misschien ene beetje wiebeld als je een zet tegen de bladen geeft.
dan heb je nog de digitale pitch meters die zichzelf rechtzetten vanuit een waterpas. leuk, maar als je tafel of heli scheef staat, staat daarna je swash dus ook scheef.
Daar moet je dus rekening mee houden met een digitale pitch meter.
en daarom gebruik ik veel liever een analoge.
bij een 3d afstelling is 0 graden midstick belangrijk. dit stel ik af op 1 blad, daarna pak ik blad 2. als die niet hetzelfde is, heb ik gerommeld met de links.
maar aangezien ik alle linkjes altijd erg nauwkeurig gelijk maak, heb ik daar nog geen last van gehad.
daarna vol negatief, vol positief. beide meet ik meestal op 1 blad.
aileron en elevator, ook op 1 blad.
alle uitersten om te zien of er iets vastloopt.
Het tweede blad kan eigenlijk geen verschil geven.
je kan zien wat de swash doet. linkjes zijn even lang.. moet wel iets heel raars gebeuren wil er verschil in zitten.
Zo heb ik het altijd gedaan..
beetje timmermansoog om haaks op de hoofdas te bepalen. of een kast achter de werkplek (rechte lijnen)
doe je dit nauwkeurig, moet dat goed gaan.
ik heb eigenlijk bij mezelf ook nooit bladspoor gehad.
ook nooit problemen met de stabilisatie of iets anders.
vanuit bladspoor kun je zien of 1 blad misschien inderdaad een andere pitch instelling meekrijgt dan het eerste.
alleen heb ik het bij mijn heli's nooit nodig gehad.
set goede bladen erop. cheap ass bladen willen nog wel eens anders buigen... dan kun je stellen wat je wilt, maar je houdt altijd bladspoor.
En heel erg stiekem komt het niet op de tiende graad.
wat belangrijk is, is dat alles gelijk staat, en zo dicht in de buurt van de officiele instelling als mogelijk.
het zou best kunnen dat al mijn heli's bv 8.5 graden cyclic hebben ipv 8. maar dat hebben ze dan wel vierkant, waardoor het ook geen probleem geeft.
die 12 graden max pitch gebruik ik vaak een beetje om de motor in leven te houden bij nitro. gaat de motor uit bij vol pitch, verlaag ik dat.
nu heb ik een vstab, daar kun je dergelijke zaken weer in het menu instellen.
heb een tijdje gehad dat de heli bijna uit sloeg bij een fout gemaakte beweging, teveel pitch en cyclic tegelijk, kon de motor niet hebben.
bij vstab is dat een waarde die je terug kunt zetten.
bij andere estabs moet je dat misschien weer anders oplossen.
als het maar werkt, en er goed over is nagedacht.