Verschil in gyro electrisch of op nitro vliegen ?

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Jan Wijkhuisen, 1 feb 2020.

  1. Jan Wijkhuisen

    Jan Wijkhuisen

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Tiel
    Dag allen ,

    Ik was eigenlijk benieuwd of het wat uitmaakt of je nou electrisch of op nitro vliegt als je een keuze gaat maken voor een gyro ?
     
  2. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    nope..
    vlieg een 600 en 700 size, beide met Beastx en bevest8gd met een dunne dubbelzijdige tape[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe niet, maar er waren vroeger wel types die beter of slechter met trillingen overweg konden.
    Zou nu niet meer zo mogen zijn, dus is het niet een groot punt, alleen als je iets "ouds" koopt, kan het handig zijn om even te googlen naar wat reviews of gebruikers-ervaringen.
     
  4. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Ik heb een demon 3x fbl , deze word geleverd met dikke tabe voor nitro , dunne tape voor electro . Dit ivm trillingen.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    maakt niet zoveel uit.

    de manier van installeren wel.
    electro kun je met dun tape recht op het toestel plakken.
    bij brandstof moet er een dik fluffy schuimpje onder. en soms zelfs dik flufschuim, stalen plaatje, en nog een keer flufschuim.

    de laatste optie werkt bij mij altijd goed..
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nu we het toch daarover hebben, ik heb een nieuwe mini titan die prima vliegt maar steeds tikken op de staart krijgt. Zit een 401 op met een snel servootje. Zou dat statische ontlading kunnen zijn van de riem ? en hoe los je dat op ?
     
  7. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Aarddraadje op buis en en aan massa of frame
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    jup..

    je kan het testen door even de boel een keer "nat" te maken met siliconenspray. dan kan de stroom ook even tijdelijk weg.
    het staartblok isoleert, electrisch. en de snaar bouwt spanning op. dus af en toe slaat het ergens over.
    maar de echte oplossing is even een vijltje/schuurpapier pakken, stukje staartbuis blank maken, draadje erover en vast zetten.
    aan de andere kant op het frame tussen een schroefje duwen.
     
  9. Jan Wijkhuisen

    Jan Wijkhuisen

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Tiel
    Handige tip dat draadje , zal het zeker gaan toepassen . Ik heb ondertussen een GY401 met een S9254 aangekocht via ebay. Heb twee weekjes terug een Hirobo shuttle zxx overgenomen voor een leuk prijsje , dit is mijn eerste cp uitvoering. Heb die hirobo geheel gedemonteerd , schoongemaakt en nagelopen . Er mankeerde niet echt veel aan , ik heb een nieuwe start-as moeten plaatsen ( koppelingshuis met topstart via ebay 30,00 ) . Oude gyro ( op de buitenkant stond niets maar op de print staat HATEC Electric ) was het huis van gescheurd ( GY401 via ebay 40,00 , servo S9254 was 25,00 via ebay). Voor de shuttle ZXX heb ik 100,00 euro betaald . Deze kwam met een Robbe FC16 en ontvanger , 5 servos S3001 ( die zender ga ik niet gebruiken want ik heb nog een 12ch 2.4ghz liggen ) , startkist voorzien van starter en brandstofpomp. De heli zelf zat in een mooie ( zelf gemaakte ) transport koffer. Het motortje heeft nauwlijks gedraaid met de uitlaat eraf heb je mooi zicht op de zijkant van de zuiger en de bovenkant als hij in de onderste stand staat . Er zat nauwelijks aanslag op de kop van de zuiger.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    als ik je een paar tips mag geven :D

    - Aan die zuiger zie je eigenlijk alleen iets als het echt fout is.
    eigenlijk moet je de backplate (het plaatje achter de drijfstang) eraf halen.
    dan kun je recht uitkijken op het binnenlager, het lager wat altijd het meest te lijden heeft.
    door stilstand kan daar roest in gaan zitten, en dan is de boel met een paar vluchten kapot. dus handig om even na te kijken.
    glimt de binnenkant van die motor je tegemoet, zal er weinig aan de hand zijn.
    vaak kun je dat plaatje eraf halen zonder de motor te demonteren, maar ik weet niet hoe het bij de hirobo zit
    dit zegt trouwens niets over onderhoud of gebruik, ik heb roest in mijn eigen motor gehad na een week stilstand en veel gebruik.
    en heb ook geen roest gezien in een motor na jaren stilstand. het wisselt met olie en leverancier van de brandstof.

    - aangezien het je eerste cp heli is, verwacht ik dat dit ook je eerste brandstofmotor in de heli is.
    het is verschrikkelijk heftig aan te raden de eerste keer even bij een club langs te gaan, even de motor af te laten stellen.
    en zelf goed meekijken, het is niet moeilijk, maar als je het jezelf aanleert, zijn foutjes snel gemaakt.
    die motoren moeten gewoon per dag even een keer "op punt" worden gezet.
    niet dat je altijd aan de naalden hoeft te draaien, maar je moet wel weten waar je op moet letten.

    - Qua prijzen die je noemt bij de 401 en de 9254.
    Er is in de chinese handel extreem veel namaak zooi.
    soms goed. soms een beetje. soms totaal niet.
    er zijn, van de tijd dat de 401 op letterlijk iedere heli zat, voldoende berichten van namaak 401's en servo's.
    tot aan het punt dat er gewoon een bout in de behuizing van de gyro was gelijmt om het ding ongeveer het gewicht te geven van een echte 401.
    ALS het echte originele futaba's zijn, maar 2e hands oid, zal het best goedkomen.
    is het namaak, moet je bij een lastig af te stellen staart die 2 verdenken.

    - weet je welke motor erin zit? en met welk percentage nitro er gevlogen is?
    30% in een oud type motor werkt niet lang. terwijl geen nitro meestal niet lekker werkt in een moderne heli motor (zonder aanpassingen)
     
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Mijn Shuttle draaide volgens mij op 5%

    Groeten,

    Arie
     
  12. Jan Wijkhuisen

    Jan Wijkhuisen

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Tiel
    Dag student ,

    De backplate heb ik er ook af gehad , deze was alleen wat vettig en geen roest , motortje is een OS max .32 SX . Met de OS ben ik wel bekend , zit ook mijn airboot , ik heb niet echt een goede achtergrond geschiedenis van deze heli. Vanwege de prijs en omdat ik altijd al een heli heb willen besturen ben ik over gegaan tot de aankoop. Ik heb me al goed ingelezen overal , ook bij het inlezen kom je veel tegenstrijdigheden tegen . De een zegt dat het prima beginner modellen zijn en de andere weer niet. Ik heb ook twee sims ( realflight en phoenix 5.5 ) dus daar kan ik lekker mee oefenen . Ik heb ook nog gedacht aan die kleine cp 6ch voor 100 euries om mee te pielen binnenshuis . Die gyro en servo zijn tweede hans via ebay en zijn als orgineel aangeboden.
     
  13. Jan Wijkhuisen

    Jan Wijkhuisen

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Tiel
    [​IMG] Dit is de oude gyro , weet niet of die nog goed is . Deksel is wel gescheurd maar kan nog gelijmd worden.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    2e hands zouden de prijzen best kunnen kloppen van de 401 en servo
    dan is het maar net wat de koper ervoor wil geven ;-)

    Qua motor, in een vliegtuig/auto/boot kun je de boel stilstaand afstellen.
    volgas, kijken wat ie doet, en stellen.
    bij een heli is dat spannend, aangezien de grote ventilator dan ook mee gaat draaien :D
    de carb van een helimotor is anders, koeling is anders.

    in ieder ander type modelbouw is 0 gas gewoon 0, halfgas is 50% en vol is 100%
    in een heli moet je met je motorsnelheid proberen het rotortoerental op 1 snelheid te houden.
    dan moet er dus een curve ingesteld worden. die curve moet kloppen met de pitch op die punten van de stick
    vraag je veel vermogen = motor moet gas bij geven
    maar wil je dalen, zit je gastick misschien op 25%, dan moet de motor wel aangegrepen blijven. zakt de motor te hard, daalt de rotor te veel, gaat de boel stuiteren.

    kan makkelijk zijn om er een governor op te zetten.
    dan komen er 2 magneten in de fan boven de motor, sensor erboven.
    stukje electronica zorgt er dan voor dat het gas open/dicht gaat om het motortoerental op 1 niveau te houden.
    hoeft niet.
    maar maakt het leven wat makkelijker.
    heb je 1 extra kanaal nodig om de waarde naar de governor door te zetten.


    qua beginnersmodel: ik meld zelf ook altijd 2 sporen.
    ga je jezelf leren vliegen, dan maximaal een 450 maat heli.
    gaat het mis, dan is een 450 nog niet zo'n heftige gehaktmolen. al kan een 450 er ook wat van.
    450 is een heli met een rotor van +/- 70 cm

    heb je hulp, bij een club of een gevorderd vlieger geeft je les, dan maakt het eigenlijk niet uit.
    dan is een grote heli beter, gedraagt zich rustiger. makkelijker vliegen.
    gaat het mis, dan heb je de gevorderd vlieger die over kan nemen.
    meestal met een draad tussen de zenders, waardoor hij de besturing met het loslaten van een knop terug kan pakken.

    dus, is jouw toestel handig als beginnerstoestel.
    ja en nee. ga je jezelf leren vliegen, zeg ik nee. motor is qua afstellen en instellen op de zender nieuw voor je, de heli zelf is nieuw voor je, het afstellen in de zender is nieuw voor je.
    en de staartsetup wordt vervangen, dus dat is ook nieuw voor je.
    nieuwe dingen zijn niet erg, maar de kans op een "oeps" wordt er groter van.
    en de kans dat de "oeps" een stuk been of gezicht meeneemt wordt groter als het toestel groter wordt.

    ALS je perse jezelf wilt leren vliegen, zou ik ff kijken voor een "leerheli".
    bijvoorbeeld de align 450 serie.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb altijd problemen gehad met 5%, is te weinig voor het kleine .32 motortje. Die zijn happier met 10 tot 15%
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zou een prima beginnersheli zijn, ALS het een courant model was.
    Dat is het niet (courant, bedoel ik), wat betekent dat schade onmiddellijk een zoektocht naar schaarse onderdelen betekent.

    Dus moet je er alles aan doen om schade te voorkomen. Met een beginnerskruis of hoepel onder de heli ben je al een heel eind.

    Maar op zich vliegt een shuttle best heel aardig, als je tenminste rekening houd met dat het een 30 jaar oud ontwerp is. Destijds was het zonder meer een van de leukere heli's in het betaalbare segment, en er zijn er heel veel van verkocht, er moeten er letterlijk nog honderden van op diverse zolderkamers stof staan te verzamelen.
    Ik heb de mijne zeven jaar lang met op zich veel plezier gevlogen, maar het was ook de heli die er voor zorgde dat ik 20 jaar lang geen Japanse heli heb aangeraakt, want ik werd schijtzat van het feit dat ieder jaar min of meer het ontwerp herzien werd, en een relatief kleine schade zoals een framebreuk of een kapotte hekrotor leidde tot de noodzaak van veel meer onderdelen vervangen dan alleen wat er kapot was, omdat de nieuwe onderdelen niet altijd compatibel waren met de oude.
    Sowiso waren de onderdelen duur destijds (vanwege de koers van de Japanse yen). Een staartbuis van een Shuttle was twee keer zo duur als eentje voor een SkyFox, en de houten rotorbladen waren bijna even duur als de kunststof bladen van Vario. Dus toen ik na een lullige schade (iemand anders zette zijn zender aan op hetzelfde kanaal) weer allemaal niet-kapotte onderdelen tóch moest vervangen, heb ik het ding in elkaar gestampt: ik had toen al een Star Ranger, en die was goedkoper te repareren in geval van schade, dan een Shuttle.
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik heb even op de bus gekeken, en het is echt CoolPower 5%, en ik heb er geen problemen mee gehad.

    Maar voor het zekere kan je natuurlijk wel met meer beginnen, misschien heb ik mazel ermee gehad.

    En inderdaad zijn onderdelen niet goedkoop, een tweede er bij via marktplaats of 2e hands is altijd handig.
    Ik haalde mijn onderdelen nog wel eens rechtstreeks uit Japan, maar dan duurt het even.

    Arie
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    O ja.
    zitten er houten bladen op die shuttle?
    daar zat toch een houdbaarheid op, eenmaal geinstalleerd, of gaat dat oneindig mee?
     
  19. Jan Wijkhuisen

    Jan Wijkhuisen

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Tiel
    Onderdelen zijn er zeker nog voor te krijgen , ik heb wat leveranciers gevonden . Ook op ebay is er wat te krijgen , zoals gezegd is het mijn eerste cp heli . Voor die 100,00 euro vond ik het wel het proberen waard . Ik heb er nog 70,00 extra in gestoken voor wat herstel en upgrades . Al met al valt het nog mee , er zitten ook twee paar houten bladen bij die in zeer goede staat zijn ( geen schade aan zichtbaar ). Ook het oefenkruis zat erbij en nog wat extra onderdelen , mocht het niets worden gaat hij in onderdelen ebay op. Van het laatste ga ik niet uit , zoals gezegd was het altijd al een wens om heli te vliegen. Ik heb geen sporen van crash schade waargenomen aan de heli , wel veel stof en vettigheid.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Of je zet hem ff aan de kant, en leer vliegen met een hedendaagse heli (waar de onderdelen goed van leverbaar zijn)
    Kun je later met deze vliegen.

    heel lullig gezegd, heli vliegen hoeft niet perse heel duur te zijn, maar het blijft wel 1 van de duurdere takken van modelbouw om aan te beginnen.
    De route via een club en zo is dan nog de goedkoopste..
    Niet vergeten: 1 foutje, en het heli ding slaat zichzelf naar de schroothoop.
    mensen die zichzelf leren vliegen, zijn makkelijk 5 of meer crashes (en dus herstelkosten) verder voor ze ook werkelijk kunnen vliegen
    Via een club ( of in ieder geval leraar) ben je de crashkosten grotendeels kwijt..
     

Deel Deze Pagina