Verschil in laad tijd acu en lipo?

Beste forum leden , ik ben een beginner in de heli rc en heb me pas een andere lipo aangeschaft die standaard bij mijn gws mini dragonfly kwam. Ik had er ineens ook maar een snel lader bij genomen.

staandaard acu van de dragonfly met de standaard oplaader 2uur , met de snel lader 30 min

Nieuwe lipo EVOLITE FlightPower met snel lader na 2uur nog steeds niet opgeladen .

Is het normaal dat die andere lipo zo traag laad ?

De snellader doet ook LiPo's laden of alleen geschikt voor NiCad/NiMh ?

Geef even meer info welke lader welke instellingen en dan kunnen we meer zeggen.

de lader is geschikt voor nimh/nicd en voor lipo. type lader (GRAUPNER ultramat 6). gisteren nog eens getest en de lipo is opgeladen na bijna 2 uur.

De ultramat 6 heeft een maximale laadstroom van 1A. Dus als je meer dan 2 uur moet laden, zal de capaciteit rond de 1600~2000mAh zijn.

Als je geduld hebt, zal de accu vanzelf vol geladen worden.

de lipo is geladen in ongeveer 1 uur en 50 min , en die standaard acu in 30 min. Is daar dan zo veel verchil in ?

en bestaan er geen snellere laders ?

ik had in de winkel een snel lader gevraagd .

De lipo is van het type :

" Flight power Evo lite : 1345mAh 2s 7.4V Lipo "

en de acu standaard bij de mini dragonfly : "GWS Ni-MH AAA750mAh 8.4V"

De vraag is of de lader daadwerkelijk met de maximale stroom laadt. Beter is om een LiPo niet te snel te laden (maximaal 1C) dus in jouw geval met ongeveer 1,5 A.

De NiMh zal door de lagere capaciteit veel sneller vol zijn. Als je deze type accu's bekijkt dan is je lader voldoende. Als je in de toekomst grotere capaciteit accu's gaat gebruiken dan kan het wat aan de krappe kant zijn.

Het feit dat je nu een accu laadt in een half uur, geeft aan dat je 'm met meer dan 1C aan het laden bent. Dat mag met de meeste lipo's niet, nou ja, vaak mag het wel maar is het slecht voor de lipo.

Normaliter zou het laden van een lipo met 1C nooit langer dan 1,5 uur grofweg duren. Dit is omdat naar het einde van de lading toe, de stroom minder wordt.

Een lipo duurt dus altijd langer dan laden dan een gelijkwaardige NiCD of NiMH accu, mits beiden met 1C geladen worden.

In dit geval laadt je de 'normale' accu met meer dan 1C en de lipo met minder dan 1C. Het is dan ook logisch dat je er bij die lipo veel langer over doet..

Allemaal bedankt voor de reactie en de goede uitleg .

Ik heb nog eens gekeken op de lader zelf en hij staat nu op de maximale laadstroom van 1.0

Back