verschil in lipo laden via simpele lipo lader of lader+balancer

Ik heb een simpele lipo lader voor 2S lipo komende van een coax heli. Nu heb ik ook een graupner lader en een graupner balancer.

Mijn lipo batterij sluit ik enkel met de witte balancer stekker aan op de simpele lipo lader en deze laad tot hij vol is.

Bij de grauper lader + balancer moet ik nu zowel de witte balancer stekker als ook de normale voeding stekker aansluiten op de balancer. klopt dit?
Dus ik sluit de balancerstekker en de voedingstekker aan op de balancer en de balancer sluit ik aan op de lader.

Zo lijkt het idd te kloppen; wat je goedkope lipolader waarschijnlijk doet (ala GA-003) is "kijken" welke cell het eerst bij +/-4.21Volt komt en stopt dan met laden (wel veilig maar niet echt balanceren).

Dus beter de Graupner gebruiken...

mvg, Z

Ik vermoed dat de goekope lipo lader helemaal niet de cellen vergelijkt, maar gewoon elke cel afzonderlijk laadt tot 4.2 volt. Hij wordt immers ook louter via de balanceraansluiting aangesloten..

Hij vergelijkt ook niet, hezik; zoals ik al schreef..... kijkt welke cell het eerst bij 4.21V komt en stopt dan met laden van de gehele lipo (ook al is er een cell nog maar 4.15V).

dit is het geval voor de GA-003 eenzelfde soort lader naar ik aanneem........

Back