Verschil in negatief en positief pitch Trex 450

Mijn heli, heeft een grotere negatieve pitch, dan positieve pitch.

Alle control links zijn volgens de handleiding volledig met een schuifmaat nagemeten. Toch blijf ik dit verschil houden. Ik heb het internet lopen napluizen, en kan maar geen trucje vinden om dit verschil gelijk te krijgen. Momenteel heb ik netjes +11, en meer dan -14 pitch op de bladen.

Ik heb al een hoop geprobeerd, de swash hoger of lager, de linkjes naar de flybar,... :confused:

Wie weet hoe je dit oplost?

Het antwoord zou simpel moeten zijn: De enige manier waarop dit kan gebeuren, is als

A) de servo's richting negatief een grotere slag maken dan richting positief (niet erg waarschijnlijk)

B) er ergens iets niet haaks staat bij 0 graden. Hetzij servo hevels, hetzij mixer armen....

Groet, Bert

Brutus,

Ik ga de servo uitslag FF nakijken, heb daar nog niet naar gekeken. Zou goed moeten staan, ze staan toch echt 90 graden.

Ja hoor,

Zender staat op idle-up, pitch-curve 0-100% bladen 0 graden op 50%/half gas.

Er is ook perfect mee te vliegen, alleen als je inverted gaat wil hij nogal veel inkakken als je te veel neg gas geeft.

Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand zou zeggen van: "Als je dat verschil hebt, moet je dat linkje FF nakijken" :confused:

Ik heb al lopen spelen met de hoogte van de swash, en dan de bladen bij 50% weer op 0 gr zetten, maar kom steeds weer op dat verschil. De servo's gaan ook evenveel op als neer.

Sorry als ik het wat cru zeg: Maar wat je nu zegt, is onmogelijk.

Als de servo's haaks staan bij nul graden, en ze bewegen evenveel beide kanten op, en de mixer hevels (die heveltjes die rechtsstreeks in verbinding staan met de bladegrip armpjes) in de kop staan ook horizontaal, dan MOET de pitch even veel zijn naar beide kanten.

Er MOET dus iets niet horizontaal/haaks staan, of je servo's bewegen niet evenveel.

Zo simpel is dat, want stuurstangen groeien en krimpen nu eenmaal niet.

Meet eens, hoeveel mm de swash beweegt, vanuit middenstand naar beneden, en hoeveel vanuit middenstand naar boven.

Kijk daarna eens naar de rechte stangen vanaf de swash naar boven. gebeurt daar niks geks mee?
Daarna de mixer hevels die aan deze stangen vast zitten. Staan die horizontaal bij 0 graden pitch?
Daarna de korte stangen naar de bladhouders. Staan de bladarmen horizontaal bij 0 graden pitch?

Er MOET iets scheef zitten, anders is het domweg onmogelijk dat je meer negatief dan positief hebt.

PS: Wat heeft dit eigenlijk met schaalheli's te maken? Die vliegen zelden met een symetrische pitchcurve....

Groet, Bert

Je komt een beetje Bruut over,.. :mrgreen: Geeft niet,..

Ik breek mij er ook het hoofd over. Normaal zoek ik dat soort dingen via het web wel uit, maar ik kan er ook niks over vinden. Met deze post hoopte ik ook op een snel antwoord van de community.

Blijkbaar moet ik nog wat dieper gaan graven dan de linkjes, en helemaal opnieuw beginnen met het nalopen van de opbouw. Er zit dus ergens anders wat mis. Ik was in de veronderstelling dat dat via de linkjes in de kop af te stellen was,... :rolleyes:

Ga wat dieper graven, en laat het wel weten.

Je komt een beetje Bruut over,.. :mrgreen: Geeft niet,..

:oops: Het was niet zo bedoeld.... sorry????:puppydogeyes:

Was meer mijn eigen vertwijfeling dan de intentie bruut over te komen....

Succes met uitzoeken, ben toch wel benieuwd wat dit nu gaat blijken te zijn....

Groet, Bert

EDIT: de swash hoger of lager zetten, en dan de bladen weer terug draaien, dat gaat je niet helpen.
De swash is een lineair ding: gaat de buitenring 5 mm omhoog, dan gaat de binnenring ook 5 mm omhoog. Je bladen dan weer op nul zetten maakt alleen maar dat je dezelfde fout weer maakt.

De linkjes tussen de bladhouders en de mixers, zijn die bij jou verstelbaar? Want ik vermoed, dat het met de hoek van je mixer armen te maken heeft.

Bij sommige heli's zijn de mixer armen niet recht (liggen de twee kogels en het lagerpunt niet op één lijn).
Bijvoorbeeld bij de KDS 450 SV zijn die mixers heel licht naar beneden geknikt.
Als je dan die mixer armen verkeerd om monteert kun je iets krijgen zoals wat jij beschrijft. En in elk geval bij die SV (die in feite een kopie van een T-rex kop heeft) kun je die mixerarmen probleemloos (qua passing van de onderdelen) verkeerd monteren.

Check die onderdelen eens....

Groet, Bert

:oops: Het was niet zo bedoeld.... sorry????:puppydogeyes:

Goed bedoelt Bert,.. :D

Ga toch ergens in het servo gedeelte kijken. Hoopte eigenlijk op een link trucje, maar omdat er op het web ook niks over te vinden is moet het toch ergens anders aan liggen. Ik ga rustig de boel eens even nalopen, dank voor het meedenken. ;)

Edit: Ik heb idd de mixerarmen een keer omgedraaid, omdat die tegen de kop de servo's lieten brommen,... Waarschijnlijk stond de swash toen veel te hoog, Mmmh ga dat toch weer terug zetten. De linkjes "die korte" tussen de blades en de mixers zijn verstelbaar, maar volgens de manual precies goed uitgemeten.

Hier zijn wat foto's van de heli,.. Hij gaat al een tijdje mee, en is niet moeders mooiste, maar het is wel de heli waar ik de gekste fratsen mee durf uit te halen.

Ik zie het al....

Die mixerarmen zitten verkeerdom, en de korte linkjes zijn te lang.

Ga maar na: de hoek tussen de korte linkjes, en de mixerarm is verre van 90 graden. Als je pitch geeft, gaat de korte kant van de mixer naar beneden, en als je negatief geeft, gaat dat omhoog.

Maar door de hoek tussen korte link en mixer arm, krijg je voor 5 mm swash verplaatsing naar beneden, veel meer negatieve pitch, dan je krijgt voor 5 mm swash omhoog....

Ik meet zelden iets uit volgens manual, het is hooguit een goede beginwaarde. Kan er letterlijk meerdere mm's naast zitten.

Je kunt eerst eens beginnen met je korte links een mm of twee korter te maken, en dan de lange links zo aanpassen dat je weer nul graden op midstick hebt. Het zal nog wel niet helemaal weg zijn, maar je zult zien dat het stukken beter wordt al.

Groet, Bert

Ik ga dat zeker proberen, ik ben er al mee bezig geweest, om vervolgens het in te stellen volgens het boek. :eek:

Vanavond gaat niet lukken, moet morgen weer vroeg op,.. Op het web wordt er ook gesproken om deze korte links te vervangen voor de pro versie, die uit een geheel bestaan, en niet te verstellen zijn. Ga eens kijken of ik die ga bestellen.

Dank Bert voor het meedenken,.. ;)

UPDATE:

Ik heb de hele kop opnieuw uitgemeten, en de linkjes van de washout korter gemaakt zoals Bert voorstelde,... :( Weer het zelfde,..

Ik ben toen gaan kijken naar de zender die ik gebruik : De Turnigy 9X, voor mij een wereldzender, door andere vervloekt,... :eek: Bij het instellen van de pichcurve, viel het mij op dat de stick op midstreepje stond, maar in het display voor de curves hij toch echt niet precies op, of zelfs iets onder het midden stond,... ?? :o

Ik heb via dit filmpje: m7YjKkW6IrY[/media] FS-TH9X TURNIGY 9X Stick Calibration - YouTube de sticks opnieuw kunnen kalibreren. Het mooie was dat ik de trim netjes in het midden had staan, en na het kalibreren, stonden ze een stukje verschoven in het display.

Kortom, probleem opgelost. :D

Iedereen dank voor het meedenken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je dat nagemeten? Want 3 graden verschil, dat is nogal wat....
Dat is toch gauw 25% verschil ongeveer

Dat komt niet van een streepje wat "niet helemaal precies op het midden" staat. Voor zo'n verschil moet dat streepje er echt fors naast staan.

Lijkt me heel stug, dat je van zo'n klein beetje afwijking in de curve, zulke grote afwijkingen in de heli krijgt. Kortom, ik denk dat er meer aan de hand is (geweest).

Groet, Bert

Back