verschil in uitslagen rudder

• Topicstarter Topicstarter TRex1974
  • Startdatum Startdatum
T

TRex1974

Guest
Beste mensen ik heb een vraagje.

Klopt het dat standaard een rudderservo (in combinatie met een GY401) een grotere uitslag naar links geeft dan naar rechts?
Ik heb zo'n 25% uitslag naar rechts en zo'n 75% naar links.

Alle trims, subtrims staan uit, ATV op 100%, centers op 0 enz enz ...

Ik heb een trouwens een FX-18 zender

Alvast bedankt voor de hulp!

Als dit met draaiende hoofdrotor is, dan is dat toch normaal, de hekrotor moet de torsie van de hoofdrotor tegenwerken.

Als dit met draaiende hoofdrotor is, dan is dat toch normaal, de hekrotor moet de torsie van de hoofdrotor tegenwerken.

Dit is niet met draaiende rotor, ik ben de heli nog aan het afstellen.
Ik kan me wel goed voorstellen dat die al zo door de gyro geregeld word.

En ook dan moet de servo vanuit zijn middenstand even ver naar links als naar rechts gaan. Je geeft staartrotorbladen al een standaardinstelhoek, servo neutraal, door lengte van stuurstang aan te passen.

Klein voorbehoud: ik ben van de generatie die zonder gyroscoop vloog (wij stuurden zelf ;)) maar ik kan me niet voorstellen dat met gyro uitslag verschillend moet zijn (is). Heeft gyro nog mogelijkheid om links/rechts uitslagen in te stellen? Zo ja, staan die verschillend?

Laatst bewerkt:
Door de koppel heb je 1 kant eigelijk al meer uitslag nodig om het tegen te gaan, de andere kant op werkt de koppel juist mee met de piroettesnelheid. Geen reden dus om je zorgen te maken. Als het goed is is de pitch van je staartblad nu rond de 5 a 8 graden.

Goede oude tijd: bij hoveren stond servo neutraal, staartrotor instelhoek compenseerde koppel en uitslagen links/rechts waren gelijk. Wat is er tegenwoordig anders dan? (Geen rhetorische vraag)

En ook dan moet de servo vanuit zijn middenstand even ver naar links als naar rechts gaan. Je geeft staartrotorbladen al een standaardinstelhoek, servo neutraal, door lengte van stuurstang aan te passen.

Klein voorbehoud: ik ben van de generatie die zonder gyroscoop vloog (wij stuurden zelf ;)) maar ik kan me niet voorstellen dat met gyro uitslag verschillend moet zijn (is). Heeft gyro nog mogelijkheid om links/rechts uitslagen in te stellen? Zo ja, staan die verschillend?

Gyro heeft wel een limit instelling via een potmetertje alleen is die niet separaat voor links en rechts in te stellen zoals de duurdere types.

Ik ben er ook nog niet helemaal uit of neutraal nu met 0 graden pitch (volgens de manual) is of een paar (circa 8 ) graden pitch om het koppel op te vangen.
Volgens de setup (video) van Fineless op helifreaks zou de Trex 600 neutraal staan met een paar graden pitch dus ik neem dat maar aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met 0 graden invalshoek doet zo'n staartrotorblad natuurlijk niks, niet links, niet rechts, staat een beetje uit zijn neus en energie te vreten, meer niet. Die moet op die circa 8 graden staan, terwijl knuppel, trim EN servo neutraal staan.

Wat was het resultaat van test met alleen servo, zonder gyro?

Nou niet helemaal, die strooien hoeden worden nu ECHT niet meer gedragen :P

@topicstarter: heb je al geprobeerd om een 'leeg' model in je FX18 te pakken en te kijken of het verschijnsel zich daar ook voordoet?

Probeer ook even in vliegtuigmode. Als het in vliegtuigmode wel goed is, maar in helimode niet, is dat kennelijk iets wat 'in de helimode' zit.

Nou niet helemaal, die strooien hoeden worden nu ECHT niet meer gedragen :P

@topicstarter: heb je al geprobeerd om een 'leeg' model in je FX18 te pakken en te kijken of het verschijnsel zich daar ook voordoet?

Probeer ook even in vliegtuigmode. Als het in vliegtuigmode wel goed is, maar in helimode niet, is dat kennelijk iets wat 'in de helimode' zit.

Ik ga het van het weekend allemaal een rustig testen, bedankt voor alle reacties.

Gr, Johan

Goed, 2 weken verder en alles nog eens nagelopen.
Alles leek gewoon te kloppen, zelfs door vanaf scratch te beginnen dus met een leeg model.
De uitslagen naar links en rechts bleven verschillend. :confused:

Nu heb ik me gisteren een nieuwe zender cadeau gedaan en daar ben ik nu mee aan de slag gegaan.
Nu heb ik dus ineens wel evenveel uitslag naar links en naar rechts.
Kennelijk heb ik dus toch iets over het hoofd gezien.
Anyway alles draait nu zoals het zou moeten ;)

Back