Verschil Lipo's en NiMH

voordat iemand me verteld de zoekfunctie te gebruiken, dat heb ik gedaan, en ik kom aan 11 pagina's resultaten, dus als je een topic weet waarin dit al gevraagt en beantwoord is, als je een link zou kunnen posten, zou dit erg mooi zijn:)

Ik vroeg me dus af, wat is het verschil, in prestatie, tussen een Lipo en een NiMh accu?
Ik heb 7.5V (3cel?) 3400MAh Lipo's gezien, ik heb zelf 7.2V (6cel) 3600NiMH accu's (van graupner)
Nu vroeg ik me dus af, wat is het voor/na-deel van Lipo's tov NiMH, ik bedoel, een 3400MAh Lipo heeft 200MAh minder vermogen dan de accu's die ik nu heb, correct? betekend dat dat je de accu sneller leeg rijd, maar omdat het voltage 0.3V hoger is de motor gedurende die tijd meer vermogen krijgt?

De lipo die je gezien hebt zal uit 2 cellen bestaan. Elke cel heeft een nominaal voltage van 3,7V, dus 2 cellen geven 7,4V. Een volle lipo levert zelfs tot 4,2V/cel, dus 8,4V. De lipo's zijn te verkrijgen in diverse capaciteiten. De waarden die je noemt (3400 vs 3600) geeft aan hoeveel energie er in de accu zit, niet hoeveel vermogen eruit komt!

Het grote voordeel van lipo accu's tov Ni accu's is de veel grotere energiedichtheid. De 3400 mAh lipo zal dus veel lichter zijn dan de 3600 NiMh accu. Bovendien zijn ze kleiner van stuk. Zeker bij alles wat vliegt is het gewichtsvoordeel van groot belang. Ik denk te lezen dat jij auto's rijdt, daar weet ik niet hoeveel voordeel een lichtere accu geeft. Het nadeel van lipo's is dat ze niet goed tegen 'mishandeling' kunnen. Als je een lipo te ver leegtrekt (<2,5V/cel) kan je hem weggooien. Bij verkeerd laden kunnen er brandbare gassen ontstaan, dus je hebt een apart laadprogramma nodig (kunnen de meeste huidige laders aan).

bedankt voor de reply :)
dus als ik het goed begrijp

pro's (tov NiMH)
Kleinere accu's (met dezelfde energie)
Hoger Voltage

Con's
beslist niet te diep ontladen

hoe zit het eigenlijk met opslag van LiPo's? ik bedoel, als je er een winter lang niet smee doet bijvoorbeeld, zijn ze dan ook stuk?

Volgens mij kunnen ze dat wel hebben. Niet helemaal vol wegleggen (niet zo goed voor levensduur), en ook niet te leeg. Lipo's hebben heel weinig zelfontlading (nog een voordeel tov Ni accu's), maar als ze door de weinige zelfontlading onder de kritische grens zakken kun je ze alsnog weggooien. Ik meen dat bewaren rond het nominale voltage (3,7V/cel) in de koelkast het beste is.

Een accu langdurig opslaan in nooit goed voor die accu, ook niet voor LiPo's. LiPo's verouderen en worden langzaam maar zeker slechter of ze nu gebruikt worden of niet. Als je een LiPo voor langere tijd wilt opslaan dan kan je hem het beste gedeeltelijk geladen opbergen. Gedeeltelijk geladen betekend hier ergens tussen 1/2 tot 3/4 geladen.
Koel opbergen geeft ook een verlenging van de levensduur maar pas op dat de accu NOOIT bevriest. Een temperatuur van rond het vriespunt is koud genoeg.
Als je de accu dan weer wilt gaan gebruiken moet je hem ruim van te voren uit de koeling halen en hem rustig op kamer temperatuur laten komen. Hoe groter de accu des te langer dat duurt dus weest geduldig. Dan de accu een paar keer langzaam laden en ontladen. De stromen moeten ergens tussen de 0,1C en 0,2C zijn. Na die paar keer kan je de stromen opvoeren tot de accu weer "normaal" gebruikt wordt.
Maar denk er aan de accu zal er altijd minder van worden. Zoals hij was voor de langdurige opslag is hij niet meer en zal hij ook nooit meer worden!

Lipo aanduiding C

LS,

Bij de Lipo's zie ik ook een C aanduiding. Kan iemand toelichten wat die aanduiding inhoud :confused: en wat de verschillende getallen betekenen 10 C - 25 .:teacher:

Groet,

Evert

Ik neem aan dat je een beetje Engels kan:

The label on your brand new lipos reads '15-20C', but there is also a '1C' somewhere else on the sticker... WTH???
The '1C' in small letters means the maximum charge current is 1 time the cell's capacity (all lipos charge at '1C'). On the other hand, the '15-20C' note promises you can discharge the battery at 15 times the capacity and even push it briefly to 20 times the capacity without damage. The truth is that most manufacturers are too optimistic, so forget the second number and try to keep the 'peak' discharge current under the first number. A 'realistic' discharge current can be calculated like this:

Max discharge current on the ground = (first number) C x capacity / 1250
Max discharge current during 1 minute = (first number) C x capacity / 1500
Max continuous discharge = (first number) C x capacity / 2000
Bron: Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Misschien is een getallenvoorbeeldje handiger.
Bijv accu van 2000 mAh = 2Ah. Als deze accu 20-30C kan leveren, dan kan hij 20x2=40A continu leveren, en kortdurend 30x2=60A. Laadstroom is meestal maximaal 1C, in dit geval dus 2A. Sommige accu's mogen met 1,5 of 2C geladen worden.

Back