Verschil tussen 12C en 16C lipo ??

• Topicstarter Topicstarter T.C.
  • Startdatum Startdatum
T

T.C.

Guest
Goedendag
Ik heb voor mijn esky HB II een lipo 11,1V 2200mah 16C en die doet het prima :wink: icm brushless motor
Nu heb ik gister een tweede lipo gekocht 8) en die heeft 11,1V 2400 mah :!: 12C :!:
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze beide lipo's :?:
Waar staat bijv die C voor :roll: Ik kon het niet vinden via de zoekfunctie :oops:
Welke lipo gaat straks langer mee in gebruiksduur in mijn esky Honey Bee II Belt CP :?
Met die 16C kan ik ruim 30 min vliegen en dan weer twee uurtjes opladen 8O
Vandaar dat ik een tweede heb gekocht :wink:
Maar is dat wel de goede :oops: :|

De C staat voor de capaciteit van de accu uitgedrukt in mah. Het aantal milli ampere dat de accu in een uur kan leveren. Het getal voor de C geeft aan dat je maximaal zoveel keer de accu mag belasten, oftewel ontladen. Dus in dit geval:

16 x 2200mah= 35,2 ah
12 x 2400mah= 28,8 ah

Je tweede accu heeft meer mah en daar kun je dus iets langer mee vliegen, alleen kun je de accu iets minder zwaar belasten. Je geeft aan dat je met je eerste accu 30 minuten kunt vliegen. Dan is de tweede accu een prima keus.

ja, omdat 30 minuten hetzelfde betekent als 2C dus nog lang niet 12 of 16C (continu dan, misschien trek je wat hogere pieken, dus is het een prima accu voor jouw gebruik)

Hartelijk dank :D
Dat zijn snelle en goede antwoorden :)
Ben weer een stukje gerustgesteld dat ik toch een goede keus heb gemaakt :wink:
Ik zal straks nog even bellen met Magnum en Higgins om het goede nieuws te vertellen :lol:

Alex Talsma zei:
De C staat voor de capaciteit van de accu uitgedrukt in mah. Het aantal milli ampere dat de accu in een uur kan leveren. Het getal voor de C geeft aan dat je maximaal zoveel keer de accu mag belasten, oftewel ontladen. Dus in dit geval:

16 x 2200mah= 35,2 ah
12 x 2400mah= 28,8 ah

Je tweede accu heeft meer mah en daar kun je dus iets langer mee vliegen, alleen kun je de accu iets minder zwaar belasten. Je geeft aan dat je met je eerste accu 30 minuten kunt vliegen. Dan is de tweede accu een prima keus.
Niet helemaal juist.
16C en 12C staat voor max belasting en dat druk je uit in Ampere.
Die 35.2Ah en 28.8Ah zegt helemaal niets.
De eind conclusie was overigens wel correct.
16C 2200mAh betekend de accu is tot 16X2200=35.2A belastbaar zonder daar schade van te ondervinden.
12C 2400mAh betekend de accu is tot 12X2400=28.8A belastbaar zonder daar schade van te ondervinden.
Als je met de 2200mAh accu 30min kunt vliegen dan kan je met een 2400mAh accu (2400/2200)X30min=32.7min vliegen.
Zolang je volgas niet meer als 28.8A trekt is dat idd een goede accu. :)

Back