verschil tussen een charter en een graupner taxi

• Topicstarter Topicstarter martijn b
  • Startdatum Startdatum
M

martijn b

Guest
ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen een charter en een graupner taxi..en welke het best is om mee te beginnen ik weet dat het allebij beginnerskisten zijn maar zit er ook verschil in.. :?: :?:

Volgens mij scheelt het niet zo veel, ik heb zelf de Charter en heb de Taxi alleen op foto's gezien en qua uiterlijk lijken ze ( voor mij, de beginner dan) erg veel op elkaar. Het kan dus best zo zijn dat de constructie verschilt maar dat kan ik je dus niet vertellen......

Eigenlijk heb je dus niks aan dit bericht.......!?

Ik reageer ff want ik heb die Charter bij Fox modelbouw gekocht en de beste verkoper daar kwam bij mij behoorlijk vakkundig over en rade mij de Charter aan om mee te beginnen vandaar.

Alex

Ik heb personen leren vliegen met alle soorten toestellen, Charters , Taxi's (I, II, 2000, Cup..), Westerly's, Wendy, Trainer 40 , Sammy's, Colibri, Calmato, Progo, PT40, Telemasters...

Tussen een Taxi, Charter en Westerly zit er niet zo veel verschil mits goed gebouwd. Daar wil ik mee zeggen, licht, recht en niet te zware motor. Er zit zoveel verschil in de verschillende toestellen door slecht gebouwd te zijn, geen 2 door beginners zelf gebouwde charters vliegen hetzelfde.

Mijn mening voor wat ze waard is, ik vind een taxi beter dan een charter. Ik vind een charter eigenlijk niet zo'n super toestel, sorry dat ik het moet zeggen. De prijzen ken ik niet, maar ik denk wel dat een charter een stuk goedkoper is.
Zet er om goed te leren geen te zware motor op (geldt voor elke trainer).

Het is maar wat ik ervan denk, maar volgens mij zijn er veel betere trainers op de markt deze dagen. En dan denk ik aan de Trainer 40 van Graupner, of de Calmato van Kyosho. Daar heb ik met leerlingen de beste ervaringen mee. Dit zijn wel ARF's, dus voor niet voor degene die echt zelf willen bouwen.

bedankt voor de informatie alvast ik heb wel naar de prijzen gekeken en de charter is iets goedkoper dan de taxi en de charter is ook wat groter.

ik denk dat ik zelf voor de charter ga want ik heb zelf neit zo heeel veel geld dus dan denk ik dat een beetje redelijk goedkoop beginersvliegtuig goed voor mij is.

Wat kost dat nu zo'n charter? ik heb er geen idee van. edit, heb gezien zo iets van 75 €.

Wil je echt zo goedkoop mogelijk leren vliegen, koop 2de hands. Neem een ervaren clublid (je instructeur bv) mee en laat hem het toestel keuren en zijn mening geven.

edit : even iets opgezocht
Als je enkel voor de prijs gaat:
- Charter bouwdoos : 75€
- 2 m bespanning : 12 €
- neuspoot: 10 €
-scharnieren, kwiklinks... 8€
- wielen 10 €

dan zit je al gauw op 115 Euro, dus let een beetje op als je denkt dat iets goedkoper is. En ik denk niet dat je er met 115€ vanaf bent eigenlijk.
vb Calmato van Kyosho : 120 euro met alles in de doos en recht gebouwd

En voor 50€ moet je tweede hands iets kunnen vinden

Ik zeg niet dat je niet mag bouwen, ik zeg enkel dat je eens goed moet vergelijken voor je koopt.

jah dat snap ik en ik weet ook dat je voor die charter wel wat meer geld kwijt bent dan 75 euro ik zal even kijken wat een goeie vriend van mij me adviseerd dan kom ik er wel uit denk ik.

ik ben zelf als 12 jarige begonnen, ik snap je probleem helemaal. Ik had toen ook niet de nodige financiële middelen.
Ik wou je maar goede raad meegeven
ps. die 75 Euro is voor een charter bouwdoos bij de zwaluw modelbouw

bij de muco modelbouw is hij 73,95 de bouwdoos dus ik denk dat ik alles in stappen ga kopen want het bouwen van een vliegtuig duurd ook nog wel een tijd en tegen de tijd dat ik klaar ben daarmee dan heb ik wel genoeg om de rest te kopen bedankt voor de raad..

Als je weinig geld hebt, koop je een Calmato samen met een 6.5cc Hype motor voor 150 euro.

Kost je minder als de zelfbouw charter compleet met 4cc motor. Heb je langer plezier van ook. Deels vanwege de rolroeren op een Calmato, deels omdat er meer modellen zijn voor een 6.5cc motor zoals bij de Calmato zit. Je hoeft dus later geen andere motor te kopen.

Besteed de uren die je aan het bouwen van de charter kwijt zou zijn, aan betaalde klusjes (autowassen, heg knippen of zoek een baantje). Zo houdt je nog veel meer geld over.

Groeten,
Gerben

ik vind aleen het bouwen aan bijvoorbeeld een charter erg leuk en als dat bij die Calmato niet moet dan vind ik dat aan een kant jammer...

Martijn ,wat Gerben zegt is volkomen jiust maar ik zou het nog anders doen.Zorg voor een goeie motor 6.5 koop een goeie trainer en leer vliegen,om te leren bouwen koopt vrijevlucht toestelletjes voor een 10€ reeds te koop en als dat gaat dan op plan bouwen hout kopen is niet duur.Het voordeel is u bent elke dag met de hobby bezig natuurlijk op voorwaarde dat u kan raad vragen aan een ervaren bouwer en het eerst model niet moeilijk is.
succes francois

François,

Ik ben het helemaal met je eens. Er zijn twee problemen te overwinnen: ten eerste zijn er in ons deel van het land (Randstad) eigenlijk geen geschikte terreinen om met vrije vlucht modellen te vliegen. Ten tweede: Allen degenen met een achtergrond van vrije vlucht en lijnbesturing weten wat dit hun aan enorme voordelen heeft opgeleverd bij het leren omgaan met RC-modelen. Degenen zonder deze achtergrond zullen hier op zijn gunstigst over zeggen dat zij dit niet weten. Veel vaker wordt het -zonder gefundeerde kennis hierover- echter glashard ontkend..... Dat dit niet in het voordeel werkt van nieuwelingen mag duidelijk zijn.

ik snap helemaal wat jullie bedoelen.
en ik heb helemaal geen achtergrond van lijn bestuuring of van vrijevlugt toestellen..
het idee dat als ik een goeie motor koop is niet slecht.

wat ik dan niet snap is als ik dan bijvoorbeeld een 6.5 cc koop en dan een model koop en ermee leer vliegen en als ik dat dan kan en over wil stappen naar een iets moeilijker te vliegen model is et op en af koppelen van je motor dan niet moeilijk....

ik ben zelf ook begonnen met n taxi 2 zelf gebouwd
maar ik ben ook na 15 vluchtjes over gestapt naar een kyosho calmato veel beter toestel en hij heeft rolroeren en lekker snel in elkaar gezet
en het is veel goed koper

maar dat om n motor over te zetten naar n ander model in n uurtje of mischien 2 uurtjes werk

groetjes kevin manders

Motor zit op je toestel vast met:
4 boutjes (meestal m4)
1 brandstofslang
1 druk slang
1 gasaanstuurstang

Als beide modellen voorbereid zijn voor de betreffende motor, bouw je hem in een half a heel uurtje over.

Groeten,
Gerben

ok weet ik dat ook weer dus ik kan gewoon de motor verwisselen alsi k een ander vliegtug heb.

Back