Verschil tussen een standaard, fietsbel of borsteloze motor?

Mensen ik heb al meerdere topic gelezen, maar helaas is het voor mij nog niet echt duidelijk geworden, dus ik hoop dat iemand mij toch nog even kan helpen :)

Mijn vraag:

Wat is het verschil tussen een "standaard motortje" (bijvoorbeeld de PERMAX 400 ) en een Borstelloze of een Fietsbel motor?

Ik heb namelijk een Minimag gekocht waarin ik een motor wil zetten die minder stroom gebruikt, maar wel krachtiger is als het bijgeleverde PERMAX 400 motortje. Nu heb ik begrepen dat dit goed mogelijk is omdat het redement van een borstelmotor slechts rond de 65% zit.

Met andere woorden, wat kan ik het best kopen? Een fietsbel motor (en zoja welke :wink:. Of kan ik beter een borstelloze kopen (zo ja, welke).\

Het liefst niet al te duur.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Bedankt voor de info bert :)

Jammer dat je mij voor de rest geen advies kan geven omtrent de motor met prop. Wellicht nog iemand anders???

Mijn enige eisen zijn:

-Iets sterker als de PERMEX 400
-Een hoger redement
-Niet te duur

;)

Misschien kan dit topic beter naar het elektro-vliegtuigen gedeelte. Daar is wat meer input. Volgens mij is dit vooral voor pruttelvliegtuigjes.

Kortgezegd zijn er 2 soorten elektromotoren: met en zonder borstels.
Die permax is er 1 met borstels. die borstels geven weerstand, slijten en hebben verlies bij energieoverdracht. Daardoor zijn de rendementen niet zo hoog.

Borstelloze motoren hebben geen koolborstels. Hier heb je dus geen last van (slijten bijna niet, alleen de kogellagers), en daardoor kunnen ze ook hogere rendementen hebben.
Eventueel nadeel is dat je wel een nieuwe regelaar nodig hebt. Een borstelmotorregelaar heeft 2 draadjes naar de motor, een borstellozemotorregelaar heeft er 3.
Nou zijn die niet zo duur de laatste tijd gelukkig.

Met andere woorden, wat kan ik het best kopen? Een fietsbel motor (en zoja welke . Of kan ik beter een borstelloze kopen (zo ja, welke).\
De Fietsbel IS dus een borstelloze motor zoals bertus al zei. Persoonlijk DENK ik dat ie het wel leuk zal doen en hij is zeker goedkoop. kijk maar op de banners hiero. die ele regelaartjes en lipo's worden ook al goedkoper.

Verder zijn er nog wel elektrolui die dit beter (En beter verantwoord) uit kunnen leggen, dus misschien kan dit naar het elektroforum?

Bedankt Sietse, het wordt allemaal steeds duidelijker, gelukkig maar ;)

Het probleem is alleen dat er zoveel verschillende soorten borstelloze motoren verkrijgbaar zijn. Prijzen varierend van 10 tot 70 euro.

Nu hoorde ik van mijn vlieginstructeur dat de meeste fietsbel moteren zo'n 15 euro kosten, helaas kon hij mij geen type noemen :(

Ik ga in principe a.s. zaterdag mijn laatste onderdelen wel ff oppikken in Pijnacker.

Dus als iemand mij misschien nog een type borstelloze motor kan noemen (net zo krachtig of krachtiger dan de PERMEX 400) met eventueel een goede regelaar die afslaat als de accu bijna op is, dan ben ik weer een gelukkig bouwer :)

In ieder geval bedankt voor de info tot nu toe ;)

heb je trouwens al gevlogen met die permax? vaak gooien mensen gelijk brushless erin, terwijl het met de originele motor ook best aardig vliegt. Die zetten ze er niet voor niets in meestal.
Anders kan je dus eerst ff "gewoon" gaan vliegen, kijken hoe het gaat.

sietse zei:
heb je trouwens al gevlogen met die permax? vaak gooien mensen gelijk brushless erin, terwijl het met de originele motor ook best aardig vliegt. Die zetten ze er niet voor niets in meestal.
Anders kan je dus eerst even "gewoon" gaan vliegen, kijken hoe het gaat.

Ik ken de PERMAX 400 opzich wel, hij zit momenteel ook in mijn Easystar en dat vliegt opzich goed.

Het probleem is dat ik liever in 1x goed begin, want ik heb geen zin om straks weer opnieuw een nieuwe regelaar te moeten kopen voor een borstelloze motor.

Typhoon 6/3D of de fietsbel zijn goede 400 vervangers op 3S lipo's.
17A regelaar erbij. 8x3,8 (6/3D) of 8x4(fietsbel) prop. Met als optie een 7x5 voor beide.

Maar spit het minimag draadje eens door, volgens mij vliegen verschillende mensen als met een fietsbel/minimag combo..

Back