verschil tussen FMS en de duurdere sims...

modelvliegers,

Ik vroeg me af hoe groot het verschil in vliegeigenschappen is
tussen FMS en pakweg Realflight of Reflex, vooral dan op
vlak van heli's.
Bij FMS kun je bijvoorbeeld geen autorotatie uitvoeren.
Bij mij rijst nu de vraag of FMS wel realistisch genoeg is
om het helivliegen wat deftig aan te leren?

greetz,
wouter

bij FMS is het altijd windstil... en de modellen zijn kaars recht.

zet maar eens je rol en richtings roer uit, geef flink gas, en maak wat loopings... je blijft PRECIES op dezelfde plek als waar je was begonnen

mijn mening over fms..

potientieel een leuk programma. als de programmeur wat patches of nieuwe releses uitgeven.. misschien.. de vliegeigenschappen en instel mogelijkheden laten helaas veel te veel te wensen over.

tot nu toe.. je leert er niks van zolang je geen echte rc zender op je pc hebt aan gesloten. en zelfs als je dat wel hebt (*en waarschijnlijk daar veel geld aan uit hebt gegeven) is het resultaat dat je misschien alleen leert welke reactie je moet geven bij een grote sturfout, waarbij er ook nog grote kans is om je zelf foute reacties aan te leren.

heli vliegen leren op sim? koop een stick met rudder funkie (microsoft sidewinder) (of beter: een set rudder pedals in combi met sidewinder) en leer je zelf vliegen in microsoft flightsim 2k2... en LEES THEORIE AERODYNAMICA OVER HELI'S!!
als je een heli kan landen vanaf tower vieuw met 2x tijdversnelling,.. dan kan je een picolo landen.. (ik tenminste)

maar met een picolo en een instructeur oeffenen gaat sneller.
(eco8 nog sneller :P hehe)

voor vleugel vliegtuigen: een flightsim yoke LE, of sidewinder, en ch flight padels in cobinatie met flightsim 2k2 of sturmovik (zeer realistische sim voor ww2 kisten!!!!) is byzonder leerzaam, maar ook byzonder duur..

mijn tip: lees over aerodynamica in de theorie boeken (of evt op het net) en ga leren vliegen met een instructeur en een kist van vlees en bloed ;)

mvg
Rico.

met de sidewinder is vliegen met een heli een fluitje
van een cent. zowel in FMS als in Fs2k.
Daarom dacht ik over het aanschaffen van een zender
voor op de pc, of een kabel voor eigen zender aan te sluiten.

Hier in Belgie verkopen ze die dingen niet apart, het is altijd het
hele pakket met de sim bij.

Wouter

tigermoth zei:
als je een heli kan landen vanaf tower vieuw met 2x tijdversnelling,.. dan kan je een picolo landen.. (ik tenminste).

:sniper: Sinds wanneer vlieg jij heli??? Vlieg je uberhaupt wel modelheli??

Hier in Belgie verkopen ze die dingen niet apart, het is altijd het
hele pakket met de sim bij.

hier in nederland ook, tenzij je een gewone zender koopt die toevallig ook in een pc past.... ($$?)

wat raden de fanatieke heli vliegers hier aan?

mvg
Rico.

Aloha Tigermoth,

Geschikt voor aan de pc/sim is iedere zender met uitgang voor leraar-leerling bedrijf (het gaat hier om de gecodeerde pulsen van de "leerling-kant"). Dit geldt voor alle MPX zenders en voor de meesten van JR/Graupner. Futaba bij de meeste typen alleen na inbouw van een appart aan te schaffen module (= stekkerbus waarop de uitgang van de laagfrequent modulatie wordt aangesloten via een aftakking).

Wouter,

Zelf heb ik veel op simulators geoefend voor heli. FMS is naar mijn mening de minste eruit. Geen ervaring met reflex, wel met realflight. Het is een duur pakket, maar als je er een goede crash mee uitspaart heb je waarschijnlijk je realflight er al uit. Het mooie van realflight is dat je praktisch alles kunt wijzigen, zoals je throttle en pitch curves, je dual rates en Idle up. Deze mogelijkheden zijn zo realistisch dat ze mij in de praktijk hebben geholpen om mijn heli beter af te stellen. Ook autorotatie behoort tot de mogelijkheden.
Verder heb ik qua vliegeigenschappen ook goede ervaringen met aerofly, deze kun je gebruiken met dezelfde kabel als FMS.

Luc

Gewoon het printje voor FMS bouwen en dan de cd van Aerofly gebruiken.
werkt perfect.
of een kopie van de aerofly kabel kopen............

jan

Billy the Kid zei:
tigermoth zei:
als je een heli kan landen vanaf tower vieuw met 2x tijdversnelling,.. dan kan je een picolo landen.. (ik tenminste).

:sniper: Sinds wanneer vlieg jij heli??? Vlieg je uberhaupt wel modelheli??

ik vlieg geen heli.. ik vlieg vleugel vliegtuigen, maar ik kan een picolo veilig vliegen en landen...
zover ben ik op de modelbouw beurs Aviodome 2 jaar geleden gekomen, toen ik daar nog werkte, en na sluitingstijd met de eigenaar van het toestelletje aan het spelen ben gegaan..

overigens heb ik daar ook kennis gemaakt met rc luchtschepen!! ik heb zo'n ding op een cocktail tafel geland in een mij iets te goed geventileerde ruimte ;)
maar het is gelukt. soft tutch down..

aan rader om heen te gaan!!

@Arjen, ik heb zelf een Hitec 4kan. met LL funktie stekker aansluiting..
waar kan ik details vinden over een computer aansluiting voor dit type zender?

bvd.

mvg
Rico.

bij FMS is het altijd windstil... en de modellen zijn kaars recht.

zet maar eens je rol en richtings roer uit, geef flink gas, en maak wat loopings... je blijft PRECIES op dezelfde plek als waar je was begonnen

Ehh ik heb FMS simulator ook, en wel de nieuwst versie, daar kan je bij simulatie vanalles instellen, onder andere wind, de kracht en windstoten en uit welke hoek. Verder zijn er nog instellingen over bellen en tilkracht!

Groeten

...Ik mis het wel in reflex dat ik niet lekker met de bladen kan klapperen.

Yep , dat mis ik ook wel , spectaculaire 3D moves zijn minder spectaculair zonder het klapperen van de blades. :(
Dit is echt wel iets waar ze weleens aandacht aan mogen schenken bij een update !

Luc

Laatst bewerkt:
Back