Mijn ervaring met UHu endfest en Stabilit is dat ze beiden toch heel anders zijn, en dat stabilit uiteindelijk echt veeeeeeeeeeeeeeeel steviger en meer dingen lijmt dan Endfest, eigenlijk als ik eerlijk ben is die endfest helemaal niet zo goed als iedereen claimt, als je er een ton lijm op gooit ja dan wel maar als je het mooi probeert te lijmen zit die helemaal niet sterk vast zoals bij Stabilt, ok Stabilit is vuil van kleur maar ik vind dat er niets beter is (misschien dan resin) voor mij althans.
Wat Rhelie zegt: het is maar net de toepassing.
Over het algemeen is Stabilit inderdaad ERG sterk, maar het kan héél erg slecht tegen klappen en trillingen.
UHU is wellicht wat minder sterk, maar kan juist weer heel góéd tegen klappen en trillingen.
Ik heb bijvoorbeeld een tamelijk grote BO105 staan, ding is ongeveer 2 meter lang en weegt bijna 12 kilo, aangedreven door een Zenoah benzinemotor. Nogal een woest trilding, die motor. Landingsgestel uit gelaste alu buis, nul flexibiliteit, en iedere landing geeft, hoe goed je je best ook doet, best een flinke schokbelasting aan de romp
Die hele heli is in elkaar gelijmd met ongeveer een halve 30 grams verpakking UHU 300 (en dan moet je dus écht hele dunne rupsjes lijm leggen, anders red je dat niet), en die zou ik AB-SO-LUUT never nooit niet met Stabilit verlijmen, nog niet met 2 kilo van dat spul.
Ik heb in ruim 7 jaar tijd nooit ook maar één falende lijmverbinding gehad, en die hele heli was van A tot Z in elkaar gezet met dat spul.
Hééél vroeger had ik een Graupner Bell 47, en daar waren geen onderdelen meer voor te krijgen, dus die repareerde ik met Stabilit. Enerzijds omdat dat spul snel uithardde, maar UHU plus hechtte ook niet bijster goed op die kunststof.
Dat dingetje woog maar 2 kilo en er hing een 4 cc gloeipluggertje in. Stelde eigenlijk niks voor. De meeste verbindingen waren pen/gat verbindingen. Landingsgestel van kunststof en tamelijk flexibel, zat wel enige vering in.
De verlijmingen op zich waren sterk, maar bij iedere landing die ook maar marginaal ruiger dan "boterzacht" was, sprongen er wel weer een of twee reparaties los. Gewoon omdat die lijm knalhard wordt en geen enkele flexibiliteit kent.
Met stabilit lijm je een trekhaak achter je auto en kun je daar een caravan van 1500 kilo mee trekken, maar pak een 150 grams hamertje en geef één scherpe tik op die trekhaak en hij valt er zo vanaf.
Met UHU lijm je die haak achter je auto en kun je er als je voorzichtig aan doet, een aanhangertje van 750 kilo trekken, maar je kunt ook een voorhamer pakken, en dan mep je die haak nóg niet los...
Maar als je een "mooie" verbinding met UHU niet sterk krijgt, ligt dat niet aan de lijm maar aan jezelf: De verlijming in dat videootje wat ik plaatste ("woodwelding") is een kopse verbinding van 2 mm triplex op gelcoat, de uitstekende kimkielen aan een polyester bootrompje, en het is mij nog niet gelukt om die verlijmingen te breken. Loeisterk, terwijl er nauwelijks lijm te zien is. Met Stabilit had dat er binnen een week afgelegen bij de eerste keer dat je met die kimkielen ergens tegenaan stoot.