Hallo.
Even een vraagje over het verschil tussen lipo en liIo accu's . Ik heb namelijk zojuist voor het eerst mijn Graupner zenderaccu geladen, waar in grote letters op staat LiPo 2800 mah. Dus heb ik de lader ingesteld op Lipo, = 4,2 volt sluitspanning, en 0,7 amp laadstroom (omdat er via de laadstekker max. 1,5 amp geladen mag worden, dus maar eens rustig begonnen). Toen de zaak geladen was bekeek ik met de leesbril de (hele) kleine lettertjes op die accu eens, die bovendien ook nog eens verborgen zaten onder de twee brede rubberbandjes waar de accu mee in z'n houder zit, en daar staat g*dver dat je "je Lipo-ladegerät in moet stellen op Lilo" in plaats van lipo, en dat er niet boven de 12,3 volt geladen mag worden. Met andere woorden, de laadsluitspanning moet dan 4,1 in plaats van 4,2 zijn. Vraag is nu of dat kwaad gedaan heeft. Ik moet erbij zeggen dat de accu gedurende het laden steeds koud is gebleven, en ook niet bol is maar gewoon vlak, en dat ik gedurende het laden vaak gekeken heb, en (gelukkig) stomtoevallig het laden op hand gestopt heb omdat ik een knop per ongeluk twee maal had ingedrukt waardoor de lader stopt. De celspanning was toen zo,n 4,17 volt per stuk.
Groet, Jan.
Even een vraagje over het verschil tussen lipo en liIo accu's . Ik heb namelijk zojuist voor het eerst mijn Graupner zenderaccu geladen, waar in grote letters op staat LiPo 2800 mah. Dus heb ik de lader ingesteld op Lipo, = 4,2 volt sluitspanning, en 0,7 amp laadstroom (omdat er via de laadstekker max. 1,5 amp geladen mag worden, dus maar eens rustig begonnen). Toen de zaak geladen was bekeek ik met de leesbril de (hele) kleine lettertjes op die accu eens, die bovendien ook nog eens verborgen zaten onder de twee brede rubberbandjes waar de accu mee in z'n houder zit, en daar staat g*dver dat je "je Lipo-ladegerät in moet stellen op Lilo" in plaats van lipo, en dat er niet boven de 12,3 volt geladen mag worden. Met andere woorden, de laadsluitspanning moet dan 4,1 in plaats van 4,2 zijn. Vraag is nu of dat kwaad gedaan heeft. Ik moet erbij zeggen dat de accu gedurende het laden steeds koud is gebleven, en ook niet bol is maar gewoon vlak, en dat ik gedurende het laden vaak gekeken heb, en (gelukkig) stomtoevallig het laden op hand gestopt heb omdat ik een knop per ongeluk twee maal had ingedrukt waardoor de lader stopt. De celspanning was toen zo,n 4,17 volt per stuk.
Groet, Jan.