Verschil tussen Liquid tape en Plasti-dip

Hallo mensen,

Ik heb eventjes een vraagje.
omdat de winter er weer aan zit te komen, wil ik mijn auto winterklaar maken, zodat hij in sneeuw en rivieren kan rijden.

dus, de onderdelen die ik waterdicht moet maken zijn: Servo, ontvanger, regelaar, aan/uit-schakelaar, de 2 accu's en de electro motor.

nou, ik ben op onderzoek uitgegaan en zit met een probleem..

Op Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek vind ik 2 producten die ze ook gebruiken bij tutorials op internet waarbij de electronica waterdicht maken.

- Liquid tape van plasti-dip, die kost voor 100g 19.- Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

en - Plasti-dip, die kost voor 200g 18.- Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

! - het kan zijn dat de 2 linken het niet doen, maar hopelijk vinden jullie de producten op de website van conrad.

Wat kan ik het beste kopen, en wat is het verschil tussen deze 2 producten?
ik wil het liefst met 1 product dus alles waterdicht maken, ook m.b.v. electro-tape en daarover weer plasti-dip / liquid tape.

Ik hoor graag jullie mening over deze 2 producten en hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen! :D

Alvast bedankt.

Mvg, Marthijn

Allgemein:
Liquid Tape® ist eine Gummiisolierung zum Aufpinseln für elektrische Bau- und Verbindungsteile.
Dank der einzigartigen Eigenschaften lassen sich selbst schwerzugängliche Stellen leicht isolieren.
Liquid Tape® schützt vor elektrischer Spannung bis zu 57.000V/mm[/B], Säuren, Laugen, Feuchtigkeit, Salzen, Ölen sowie die meisten Chemikalien, ist abriebsfest und versiegelt dauerhaft. Liquid Tape hat den stärksten
dielektrischen (nichtleitenden) Schutz im Vergleich zu anderen Produkten auf dem Markt.
Die Beschichtung - basierend auf Gummi - wird im Gegensatz zu anderen Produkten nicht hart, löst sich nicht auf und wird nicht
spröde oder brüchig. Und das selbst unter extremen Belastungen und starken Witterungseinflüssen.

Allgemein:
Plasti Dip® ist eine synthetische Gummibeschichtung für innen und außen
die an der Luft trocknet und durch Aufsprühen, Aufpinseln oder Eintauchen leicht angewandt werden kann.
Plasti Dip® gummiert, beschichtet, schützt, verleiht Grip, versiegelt, dämpft, markiert und wirkt rutschhemmend. Es ist abriebstark, wirkt isolierend und ist gegen Feuchtigkeit, Säuren, Salze, Laugen, basische Stoffe, Öle sowie die meisten Chemikalien beständig.

Zo te zien doen ze beide hetzelfde, alleen is Liquid Tape ook geschikt als isolator voor electriciteit. Dat zou ook het prijsverschil verklaren.

die liquid tape kost gewoon meer omdat die een gegarandeerde hogere isolatiewaarde heeft, ik heb het al gebruikt voor het (voorlopig) isoleren van de ontsteking van men baja...
voor hoogspanning e d zou ik de liquid tape aanraden maar voor een simpele accu tot misschien 50 volt zal de plasti dip ook wel afdoende zijn

Nah, heb vandaag de plasti-dip gekocht en de servo + ontvanger al gedipt.

alleen wat nu nog..
de regelaar + de 2 batterijen zijn makkelijk, alleen loop ik tegen 2 problemen aan, namelijk: de aan/uit-schakelaar en de motor zelf.

Hoe kan ik deze het beste waterproof maken?
zodat ik de aan/uit schakelaar nog gewoon kan gebruiken?

en de motor? hoe werkt dit? of kan deze tegen water?

Ik hoor het heel graag!

Mvg, Marthijn.

PS: hoe zit het met het kleine ventilatortje die de reglaar koelt? Kan deze tegen water? Of hoe kan ik dit allemaal het beste aanpakken?

Ik hoor het graag!

Mvg, Marthijn

Iemand een suggestie?

over de motor ben ik al uit, alleen de andere elektronica nog niet.

Ik hoor het heel graag!

Mvg, Marthijn.

Als je echt door water wilt gaan raggen, zou ik alvast gaan sparen voor een nieuwe auto.

Leuk als je een servo "gedipt" hebt, maar de bovenkant blijft altijd een punt waar water door naar binnen kan komen.
Ontvanger? In een ballonnetje. Niet in plasticdip.
Accu's? Kunnen we tegen wat water, alleen de connectoren niet. Wil je het zeker weten, dan ook de accu's in een plastic zak.
Regelaar? Niet in plastidip! Zeker geen regelaar met ventilator.

Algemene tip:
SCHEPEN zijn ervoor om door of over water te gaan.
AUTO's over het algemeen niet.

Nou, ik ben het niet zo met je eens :p

ofja, auto's moeten ook tegen water kunnen,
kijk maar naar deze filmpjes: Kanaal van djmedic2008 - YouTube

hij dipt ook vanalles in plastidip, en mijn servo krijg helemaal geen water binnen. heb hem nl. getest onderwater. aan de bovenkant komt ook geen water binnen want in de servo zit vasaline.

maja, kan de ventilator van de esc. tegen water?
en de aan/uit-schakelaar?

Ik hoor het graag.

Daarna maak ik wel een filmpje met alles werkend onderwater! :D

Mvg, Marthijn.

Nou, ik heb zijn filmpjes even bekeken, onder andere deze:

Tekin does not endorse any kind of waterproofing, it may even void their warrantee.
No method is absolute when you're dealing with electronics and water.
By no means am I telling you to do this with your electronics. You always risk ruining your electronics when you add water or do a bad job with your 'waterresisting'
Nothing is 100% waterproof, unless it's coming with a sealed warrantee.
Dus ik zou zeggen: kom maar op met dat onderwaterfilmpje, ik ben heel benieuwd!

Laatst bewerkt door een moderator:
Veel onderdelen heb je in waterdichte uitvoering
Spektrum Marine ontvangers b.v.
Hitec servo's b.v.
Traxxas regelaars, Castle regelaars zijn ook in een soort siliconen gedompeld.
Je hebt RVS lagers en aluminum turnbuckles (of titanium) en ga zo maar door. Ik heb een voormalige Slash die nu tot het laatste schroefje water bestendig is. Maar.... toch gaat alles veel sneller stuk. Het water droogt op en zet kalk af. Daar lopen je lagers toch van vast op den duur dus je moet heel erg goed met WD40 aan de gand en daarna alles opnieuw smeren.
Als ik een half uur op het strand heb gereden ben ik anderhalfuur aan het schoonmaken. Je moet het er voor over hebben anders kan je idd je auto weggooien na een tijdje. Ik zou die plastidip maar vergeten trouwens. Da's misschien leuk voor je ESC maar je kan toch niet alles afsluiten dus echt nuttig is het niet. Neem liever een goeie overtray o.i.d.

Nou, omdat het maar over een hobbyking 4x4 truck gaat, dus niet erg duur spul, wil ik het toch proberen.

ik onderhoud alles erg goed, de motor moet ik na elke rit/dag gereden ff schoonspuiten met wd40?

alleen nog de vraag: hoe zit het met het ventilatortje bovenop de esc? kan deze tegen water? en de aan/uit schakelaar? wat kan ik daar het beste mee doen?

Ik wil nl. meer zijn filmpjes gaan volgen, en dus alleen maar rustig door het bos touren.
nu, kan ik niet in een plas water rijden, want daardoor was mijn ontvanger al kapot gegaan, en dit wil ik nu zéker wel kunnen.

Ik hoor het graag!

Mvg, Marthijn.

Laatst bewerkt:
nu, kan ik niet in een plas water rijden, want daardoor was mijn ontvanger al kapot gegaan, en dit wil ik nu zéker wel kunnen.

Vandaar dat Traxxas zijn SC trucks ook "grotendeels" waterbestedig maakt. En de andere merken zijn dat nu aan het volgend. Een offraod auto wordt vies maar ook nat, dan moet ie er tegen kunnen en dat kunnen ze niet. Dus kost het veel werk en moet je er aandacht aan besteden. plastidippen is niet de beste oplossing maar je kan het hier en daarnatuurlijk wel proberen.
Ik heb zelf shock socks op om de schobrekers van elke auto. Is niet waterdicht maar het beschermd tegen zand. Juist de combi zand en water is funest. Een van beide kan een auto en stuk beter aan.

Schoonmaken doe ik met de tuinslang de grofste modder eraf (met de binnenkap er nog op zodat alle electronica droog blijft) Dan met de hogedrukspuit al het zand en vocht eraf. ZOrg daarbij dat je niks de lagers inspuit. Dus altijd van de gevoelige delen afspuiten en niet er naar toe. Dan het vocht verdrijven met WD40 (daar is dat spul n.l voor) Dan opnieuw smeren met synth. olie (ik gebruik SIN lagerolie, NIET WD40 dat smeert nauwelijks). Ik zou zelf niet weten waar ik plastidip zou m oeten toepassen

En nee, de fan en de schakelaars gaan het allereerst stuk door vocht. Ik rij ook niet meer met fans. Gewoon een goeie motor met de juiste veranding heeft geen geforceerde koeling nodig. De schakelaar soldeer ik door.

Oké, erg bedankt! ik ga morgen aan de slag met het afmaken van de auto.
daarbij soldeer ik dus de schakelaar door en verwijder de fan op de regelaar.

de regalaar zelf, heeft nog een heatsink erbovenop, dus ik plastidip alleen de regelaar zelf en de heatsink laat ik vrij.

de accu heb ik deels ingetaped met elektrische tape en op de tape smeer ik nog wat plastidip.

alleen de connectoren, van de regelaar naar de motor, die hoef ik eigenlijk nooit los te koppelen dus die kan ik ook met elektrische tape intapen en daarbovenop nog plastidip.

de connectoren van de parallel schakeling met de 2 batterijen, moet ik natuurlijk als ik stop met rijden, vooral nu dat ik de schakelaar ertussen verwijder wel kunnen loskoppelen.

alleen hoe wil ik die dan waterdicht maken?

de servo is al onderwater getest en werkt perfect met de plastidip.

Ik hoor het graag.

Mvg, Marthijn.

En nog eventjes iets over de schakelaar, als ik deze wil verwijderen moet ik dan gewoon de + en - draden die naar de schakelaar lopen aan elkaar solderen? zodat wanneer ik de batterijen aansluit, hij ook meteen aan gaat?

alvast bedankt.

mvg, Marthijn.

Koeling natuurlijk, maar dat hij nu geen koeling meer krijgt, maakt niet zo veel uit.

Als ik in échte mudding etc. ga rijden, rij ik toch erg langzaam.
bovendien werd de regelaar nooit warm, behalve de motor, die wordt heet.

Back