Verschil tussen messing + plastic schroeven

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Berster, 14 jan 2014.

  1. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo,

    Wat is nu precies het verschil tussen messing en plastic schroeven,
    waar merk je dit het meeste in/of bij?

    En wat scheelt het wanneer je bijvoorbeeld een 40mm 4 blads schroef monteert ipv een 45mm 4 blads?

    ik hoor graag jullie reacties,

    grt

    Berry
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Deze discussie is al vele malen gevoerd. In het kort komt het erop neer dat messing schroeven veel sterker en stijver zijn. Voor schroeven die moeten "werken", dus veel kracht moeten leveren moet je echt messing schroeven gebruiken. De bladen van plastic schroeven die te hoog belast worden gaan vervormen waardoor de schroef minder aandrijfkracht gaat leveren, of breken in het ergste geval af.

    Des te groter een schroef, des te meer kracht hij zal kunnen leveren. Maar dat betekent ook dat de motor meer vermogen moet leveren. Om de voorkomen dat motoren overbelast worden (waardoor ze meer stroom gaan trekken dan waarvoor ze ontworpen zijn) wordt wel de vuistregel gehanteerd dat de diameter van de schroef niet groter mag zijn dan de diameter van de motor. Nogmaals, dit is een vuistregel, en geldt alleen voor borstelmotoren met een directe aandrijving (dus zonder vertraging) van de schroefas. En zelfs dan zijn er nog wel voorbeelden waarbij wat groter schroeven ook nog wel kan.

    Als het je om een bepaald schip gaat, zoek dan eens naar bouwverslagen van een vergelijkbaar schip, daarin staat de motorisering meestal wel vermeld.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ad,

    bedankt voor je antwoord,
    ik heb een robbe 755/40 motor en wil daar dus 40 of 45mm schroeven op zetten,
    maakt het voor deze motor veel uit of het plastic of messing is omdat de motor zelf geen hoge toeren kan draaien?
    En hoeveel effect heeft het verschil in diameter van de schroeven 40 of 45mm??

    grt

    Berry
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Motor is Ø 47 mm, dus 45 mm moet kunnen.
    Robbe zelf zegt over deze motoren:

    "Powerful electric motor with integral cooling fan for single-motor/multi-motor direct-drive power systems in large multi-function model boats."

    Dus dat zal wel goed zijn. Wat voor boot gaat het over.

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Opmerking over Rotterdam verwijderd, ean een vergissing. Twee discussies door elkaar gehaald
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2014
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Motor draait 5600 toeren op 12 volt, noem je dat "geen hoge toeren"? Ik zou daar altijd messing schroeven aan zetten.


    Bij het zelfde aantal toeren zal een grotere schroef meer kracht kunnen leveren, ook wel wat sneller (theoretisch zo'n 10%, in de praktijk wat minder omdat het aantal toeren zal dalen) maar ik denk dat het voornamelijk kracht is.

    Groet,

    Ad
     
  6. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ad,

    Het gaat om een voerboot, maar heeft de diameter nog groot effect dus 40 of 45mm?
    Of is dat verwaarloosbaar?

    grt
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Zie toevoeging aan mijn vorige bericht.
     
  8. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Wat Ad schreef klopt en is natuurlijk zo logisch als wat. Hoe groter een schroef hoe meer kracht/ waterverplaatsing. Als je optimaal rendement wilt halen uit een schroef dan moet je deze in een straalbuis zetten.

    Voorbeeld wat ik tijdens een proef heb ondervonden. Een dubbelschroever met schroeven 45 mm in straalbuizen en mijn dubbelschroefsschip met 80 mm schroeven zonder straalbuizen. We hadden een trekproef gehouden en beide schepen toonden vrijwel dezelfde trekkracht.

    Vuistregel om borstelmotoren niet over te belasten is dat de diameter van de schroef niet groter mag zijn dan de diameter van de motor. Of je moet overstappen op borstelloze motoren.

    Groeten Paul
     
  9. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Paul,

    Ik heb de schroeven ook geplaatst in een stukje pvc buis van 50mm,
    maar omdat de 45mm schroeven messing nu moeilijk leverbaar zijn bij mijn leverancier heb ik 40mm besteld. Ik wil ook sturen dmv de motoren ipv met roer te werken,

    [​IMG]

    grt

    Berry
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat ik een beetje mis bij deze discussie is de spoed van de schroef. Met de spoed wordt bedoeld, de afstand die de schroef aflegt bij één omwenteling. Laten we de slip even buiten discussie. Ook van invloed is het profiel van het schroefblad. Aan de voorkant is het blad dikker dan aan de achterkant. Bij de naaf is de spoed groter dan aan de tip. Bij een deel van de messing schroeven die in de handel zijn zie je dat het blad overal even dik is. De stroming langs het blad is dan niet ideaal, maar een voordeel is dat bij voor- en achteruit het rendement nagenoeg gelijk is. Bij een schroef in een straalbuis is het belangrijk dat er niet teveel ruimte is tussen schroef en buis. Ook belngrijk is dat een schroef de hoeveelheid water die hij moet verplaatsen ook "te pakken kan krijgen". Met andere woorden; het water moet gemakkelijk naar de schroef willen lopen. Doorgaans kun je bij laagtoerige motoren een schroef met een wat hogere spoed nemen. Hoogtoerige motoren zullen het met minder spoed moeten doen. Ook heb je bij hogere toeren meer last van cavitatie of het veroorzaken van luchtbellen. Bovenstaande gaat hoofdzakelijk op voor schepen die niet over het water, maar door het water varen. Natuurlijk zijn er formules voor het ontwerpen van een schroef, maar die heb ik niet ter beschikking. Doel van dit schrijfsel was alleen maar de beeldvorming een beetje te stimuleren. Ter afsluiting nog iets over een 30 mm plastic Graupner schroefje. Om vooruit te varen heeft dit schroefje in mijn beleving een perfect profiel. Het drijft met een bandrecordermotortje een 90 cm model aan en dat vaart met een flinke snelheid. Achteruit is het een drama. Het schroefje doet wel iets, maar remmen ho maar! Vanuit stilstand is het iets beter, maar ook niet je dat.
    Bij mijn sleepboten gebruik ik eigen gemaakte 60 mm messing schroeven van 1 mm dikte, met en zonder straalbuis. Die doen op voor- en achteruit ongeveer hetzelfde.
    Ze worden aangedreven door laagtoerige Buehler motoren. Tot nu toe nog geen ervaring met klaar gekochte messing schroeven. Op mijn Bugsier 3 ga ik nog wel een 55 mm Raboesch en een 65 mm van een ander fabrikaat testen. Van origine had die een 60 mm plastic Graupner schroef met net als bij de 30 mm een goed profiel. Er stond toen een 6V Monoperm super met een 1:3 vertraging aan. Die deed het vooruit prima, maar achteruit minder. Voor een sleepboot een goede combinatie dus. Wat minder was het gierende geluid van de vertraging. Hieronder een plaatje van de eigenbouw messingschroeven. Groeten, Klaas.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2014
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Berry: Dat is een verkeerde keuze. Een schroef in een tunnel moet zo dicht mogelijk langs de tunnelwand lopen, anders verliest hij efficiëntie. Bij de 1:1 Smit Rotterdam (een grote zeesleper) kon ik mijn pink niet tussen de schroef en de tunnel krijgen... En dan praat ik over schroeven van meters doorsnede...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. jzdelorean

    jzdelorean

    Lid geworden:
    9 okt 2008
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Hasselt, België
    Ik heb beide soorten plastic en messing schroeven al gebruikt. Die schroeven krijgen wel eens wat klappen, zeker als je vaart op ondiep water, en die messing versies zijnheel robuust.

    Ik heb nu even een andere vraag, sorry ik wil de thread niet kapen;
    Welke zijn de ideale schroeven voro de Robbe Power 1000? Het zijn lage toerental schroeven, maar ik ga er 2 bouwen in een yacht van 1.5m lang op schaal 1/10. Dus hij mag wel wat vaart maken ook. Ik dacht aan 60 mm schroeven, 5 blads met een spoed op snelheid. Is dat geschikt voor een Power1000? Raboesch heeft een mooi gamma.

    Jan
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    5600 toeren kan prima met kunststof schroeven, dat is echt niet hoogtoerig. Wat wél blijft, is dat messing schroeven beter blijven presteren onder last omdat ze minder vervormen.

    Dat "tunneltje" waar je schroeven nu in draaien is zo te zien meer om te beschermen tegen waterplanten en grind, wat ook logisch is bij een voerboot. Een tunnel ter verhoging van het rendement moet zo strak om de schroeven heen zitten dat ze bíjna aanlopen, en liefst dan ook speciale schroeven er in die in hun geheel langs de tunnel lopen. Afgetopte schroeven noemen we die, kijk maar eens in de post van k-k voor een sprekend voorbeeld.

    Of je kunststof of messing wil nemen is afhankelijk van een aantal factoren: Hoe hevig ga je de schroeven belasten, wat voor toerentallen ga je draaien, hoe is de belastbaarheid van je motor (als je op het randje van wat de motor kan zit, is het misschien juist wel lekker als er een soort van natuurlijke begrenzing op zit) en de prijs; kunststof schroeven kosten een fractie van messing. En ik ben vast wel een paar argumenten voor of tegen kunststof of messing vergeten...
     

Deel Deze Pagina