verschil tussen motoren

• Topicstarter Topicstarter 3w_flyer
  • Startdatum Startdatum
3

3w_flyer

Guest
Wel ik zit zo'n beetje te denken na een paar meetresultaten

setup met 6 cellen 4000 mah en 80 amps regelaar

motor A met prop X trekt 52 amps
motor B met dezelfde prop X trekt 44 amps

beide op hetzelfde toestel merk ik meer trekkracht met motor A

wat ik me nu afvraag is welke motor het beste is, beide hebben dezelfde KV, verschillend merk.

ik ga nu van motor B de prop vergroten om tot eenzelfde verbruik en hopelijk vermogen te komen.

is motor B nu echt beter door het mindere verbruik of motor A beter door een beter rendement.

De motor die het hardste trekt bij de laagste stroom is de beste.

Maar uit je gegevens kan ik niet uitmaken welke dat is.
Pas als je een gelijke trekkracht of een gelijke stroom hebt kan je dat weten.

Blijf anders eens bij dezelfde prop en geef met motor A gas tot 44A en meet dan het vershil in trekkracht eens. Deze meting is niet 100% correct omdat je bij de ene dan vol gas test en bij de andere niet, maar je gaat er wel een idee van krijgen.

Je moet hierbij ook de toeren gaan meten .

Zelfde KV op papier zegt niet veel .

Ik ga meestal voor de motor die veel minder Ampere nodig heeft , en 20% verschil is een hele boel . :D

Mvg Johan

Wat joeri G al zegt......

Motor B is zuiniger maar presteert ook minder.

1***
Als je motor A op laat lopen tot 44A

en je meet bij beide hoeveel gram/kg ze vooruittrekken door middel van een weegschaalveer dan zal je +- de beste eruit halen al klopt dat niet 100%.
maar toch aardig precies.

2***
Met een andere prop kan ook maar is nog minder realistisch denk ik omdat de snelheid dan nog wat veranderd.

3***
Of 52A vs 44A= motor A 1.18x meer verbruik.
Als je bij beide nu wederom met een weegschaalveer meet hoeveel beide trekken.
Dan zal motor A ook 1.18x zoveel moeten trekken.
Is het minder dan is motor A minder efficiënt , meer dan is motor A efficiënter.

Of je denkt anders en je neemt gewoon wat je voorkeur heeft.
Meer trekkracht of minder verbruik.

Laatst bewerkt:
wat ik allereerst ga doen is een grotere prop zetten op motor B, nu is het een 16x8, ik ga naar 16x10

motor A kan ik voorlopig niet meer testen, die is stuk en teruggestuurd voor herstelling.

wat ik allereerst ga doen is een grotere prop zetten op motor B, nu is het een 16x8, ik ga naar 16x10

motor A kan ik voorlopig niet meer testen, die is stuk en teruggestuurd voor herstelling.

Met een 16x10 heb je een prop voor meer snelheid.
Dat is nog minder realistisch.

Dan kun je er beter een 17x8 opzetten om richting een zelfde trekkracht te komen lijkt mij.

tja die 17x8 zou ik ook liever hebben maar ik doe nu af en toe het gras al af met een 16x8, een beetje meer snelheid mag hij wel hebben

om even duidelijk te zijn, motor A is een hacker A50-16, motor B is een Turnigy 5065

toestel is de angel 50

Bij dezelfde accu wordt de vliegduur bepaald door rendement en vliegstijl.

Vlieg je met motor B alleen volgas, dan vlieg je toch korter dan met motor A een goed gas management.

Keuze hangt dus ook erg af van hoe je vliegt. Zelf zou ik gaan voor het grootste vermogen en dan alleen volgas als het echt nodig is.

Nog iets over props:
Een prop die veel spoed heeft ten opzichte van de diameter (bijv 16 x 12) heeft theoretisch (volgens de formules) altijd een hoger toprendement dan een prop met een lage spoed diameter verhouding als bijv een 18 x 6.
Een ¨trekprop¨ met kleine spoed verspild relatief veel energie. Die moet namelijk meer draaien om dezelfde snelheid tekrijgen als een prop met grote spoed.

Nog een andere overweging: met een prop met kleine spoed MOET je meer gas houden. Meer stroom dus.
Met een prop met grote spoed EN een combinatie die volgas behoorlijk veel stroom trekt, kan je voor gemiddeld vliegen met weinig gas toe., terwijl jee nog steeds een hoop topvermogen (trekkracht) hebt.

Samenvattend:
Optimaliseer voor je vliegstijl:
1. Altijd volgas en veel vertikaal: lage topstroom enn kleine spoed.
2. wisselend gas, af en toe vertikaal, hoge topsnelheid: hoge topstroom en grote spoed.

Het handigst is een motor waarbij je veel props kan uitproberen om de beste te vinden.

De trekkracht hoef je helemaal niet te meten. Enkel het toerental, daar de trekkracht afhangt van het toerental. (er vanuit gaande dat je dezelfde prop gebruikt)

Indien ze beide hetzelfde toerental geven is de motor met de minste stroom de beste.

Indien de motor met de hogere stroom (motor A) een hoger toerental geeft, dan moet je met de gas het toerental verlagen tot hetzelfde als motor B en terug de stroom meten.
Indien de stroom nu overeenkomt, is motor A de betere. Je hebt meer vermogen, en als je het vermogen niet nodig hebt kan je gas minderen.

Geeft motor A minder toeren, dan is deze motor zeker slechter.

Koen

Back