N.a.v. de nieuwe benzine auto van Hpi, vraag ik mij eigenlijk af waar de enthousiasme vandaan komt. Wat is het voordeel van benzine ten op zichte van Nitro? Nitro is toch veel brandbaarder en daarom sneller? Als het gewoon benzine is, kan er dan gewoon euro 95 in?
De prijs en het gemak hoe eraan te komen is denk ik het belangrijkste gezien de discussies over het online bestellen....
Nitro motoren krijgen z'n onbranding door een gloeiplug, benzine door een vonk ( bougie ) Onderling van brandstof wisselen kan niet. Benzine motoren zijn vaak afgeleide van boskantmaaiers e.d. en die zijn vanaf 23cc, dus voor de grotere modellen van 1:5 o.i.d. Je kan bij een tankstation gewone benzine 95 kopen en daar wel nog olie voor de smering aan toevoegen. Benzine is goedkoper dan nitro ( methanol ) Hans
En bij nitro auto's moet je bijna altijd continue blijven afstellen (door weersomstandigheden) Hier zijn al heel veel topics over. Probeer eens de zoekfunctie
Waarom zie ik dan continu ook mensen aan hun 23cc blokken schroeven? Komop zeg, het is een butt argument want onder de nitro rijders zijn er ook genoeg die ook niet of nauwelijks afstellen.
Het is toch zo dat het met nitro veel meer met weersinvloeden te maken heeft met afstellen. En dan heb je in de zomer weer andere gloeiplug nodig en in de winter weer een warmere etc. En als je hem koud start zet je de sproeier weer wat rijker om die dan daarna weer beetje bij beetje in te draaien. In de praktijk ben je met nitro meer aan het afstellen dan aan een 23 cc. Die lopen altijd wel. Vergelijk het met een kettingzaag of brommer. Daar hoef je ook weinig aan af te stellen.
in de zomer of in de winter met de zelfde afstelling starten ze opzich gewoon wel. je optimale afstelling verschilt pas met wat het weer doet.in grote lijnen gezien hoef je opzich niet veel af te stellen bij een nitro motor als ze eenmaal goed staan. of ze dan optimaal draaien is een tweede.
Volgens mij is het gewoon om een nitro motortje een zo kleine motor inhoud heeft dat het zo gevoel is (niet zeker) Als je kijkt naar die HPI benzine motor, zie je ook een HSN en LSN zitten. Volgens mij dat je dat ding ook nog moeten afstellen hoor. Waarom zet jij jouw auto rijker als het koud is? Een motor loopt sowieso al rijker als hij niet op bedrijfstemperatuur draait
Ik zet mijn auto niet rijker als hij koud is. Sorry dan heb ik dat misschien verkeerd omschreven. Toen ik nitro reed deed ik er volgens mij een `hetere` gloeiplug in.
Ohja zo, ik snap wat je probeer te zeggen. Aan het begin van een race weekend draai ik m'n hoofdsproeier ook 1 of 2 uurtjes uit om in de veilige zone te zitten. Dan gewoon ff de motor warm rijden en de motor goed afstellen. Daarna kom ik er bijna niet meer aan voor de rest van het weekend. Maar dit komt niet zo vaak voor.
Je kan ook schroeven voor het schroeven. Als je 2takt benzine motor goed staat moet je er gewoon van af blijven. Weersomstandigheden hebben bijna geen invloed op dit type motor. Het is hetzelfde als een klein brommer motortje(die hoef je ook niet voor elk ritje af te stellen)
Hier is ook nog een leuke HPI BENZINE motor voor 1 op 8 modellen | RC-Junkies Nieuws Hoe zou dit dan zijn?