Verschil tussen Nitro/benzine

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door aestiva, 1 feb 2012.

  1. aestiva

    aestiva

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Utrecht/Vleuten
    N.a.v. de nieuwe benzine auto van Hpi, vraag ik mij eigenlijk af waar de enthousiasme vandaan komt.

    Wat is het voordeel van benzine ten op zichte van Nitro?
    Nitro is toch veel brandbaarder en daarom sneller?

    Als het gewoon benzine is, kan er dan gewoon euro 95 in?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De prijs en het gemak hoe eraan te komen is denk ik het belangrijkste gezien de discussies over het online bestellen....
     
  3. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Nitro motoren krijgen z'n onbranding door een gloeiplug, benzine door een vonk ( bougie )
    Onderling van brandstof wisselen kan niet.
    Benzine motoren zijn vaak afgeleide van boskantmaaiers e.d. en die zijn vanaf 23cc, dus voor de grotere modellen van 1:5 o.i.d.
    Je kan bij een tankstation gewone benzine 95 kopen en daar wel nog olie voor de smering aan toevoegen.
    Benzine is goedkoper dan nitro ( methanol )

    Hans
     
  4. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    En bij nitro auto's moet je bijna altijd continue blijven afstellen (door weersomstandigheden)
    Hier zijn al heel veel topics over. Probeer eens de zoekfunctie :)
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Waarom zie ik dan continu ook mensen aan hun 23cc blokken schroeven?
    Komop zeg, het is een butt argument want onder de nitro rijders zijn er ook genoeg die ook niet of nauwelijks afstellen.
     
  6. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode

    Het is toch zo dat het met nitro veel meer met weersinvloeden te maken heeft met afstellen. En dan heb je in de zomer weer andere gloeiplug nodig en in de winter weer een warmere etc. En als je hem koud start zet je de sproeier weer wat rijker om die dan daarna weer beetje bij beetje in te draaien. In de praktijk ben je met nitro meer aan het afstellen dan aan een 23 cc. Die lopen altijd wel. Vergelijk het met een kettingzaag of brommer. Daar hoef je ook weinig aan af te stellen.
     
  7. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    in de zomer of in de winter met de zelfde afstelling starten ze opzich gewoon wel. je optimale afstelling verschilt pas met wat het weer doet.in grote lijnen gezien hoef je opzich niet veel af te stellen bij een nitro motor als ze eenmaal goed staan. of ze dan optimaal draaien is een tweede.
     
  8. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, Belgiƫ
    Volgens mij is het gewoon om een nitro motortje een zo kleine motor inhoud heeft dat het zo gevoel is (niet zeker)
    Als je kijkt naar die HPI benzine motor, zie je ook een HSN en LSN zitten. Volgens mij dat je dat ding ook nog moeten afstellen hoor.

    Waarom zet jij jouw auto rijker als het koud is? Een motor loopt sowieso al rijker als hij niet op bedrijfstemperatuur draait :p
     
  9. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    Ik zet mijn auto niet rijker als hij koud is. Sorry dan heb ik dat misschien verkeerd omschreven. Toen ik nitro reed deed ik er volgens mij een `hetere` gloeiplug in.
     
  10. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, Belgiƫ
    Ohja zo, ik snap wat je probeer te zeggen. Aan het begin van een race weekend draai ik m'n hoofdsproeier ook 1 of 2 uurtjes uit om in de veilige zone te zitten. Dan gewoon ff de motor warm rijden en de motor goed afstellen. Daarna kom ik er bijna niet meer aan voor de rest van het weekend. Maar dit komt niet zo vaak voor.
     
  11. aestiva

    aestiva

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Utrecht/Vleuten
    Is er verschil in verbruik?
     
  12. SamP

    SamP

    Lid geworden:
    5 jan 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    De Kempen

    Je kan ook schroeven voor het schroeven. Als je 2takt benzine motor goed staat moet je er gewoon van af blijven. Weersomstandigheden hebben bijna geen invloed op dit type motor. Het is hetzelfde als een klein brommer motortje(die hoef je ook niet voor elk ritje af te stellen)
     
  13. proximus

    proximus

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    112
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Daar gaat dit hele topic toch over?
     

Deel Deze Pagina