Verschil tussen PCM en PPM IPD ontvanger.

• Topicstarter Topicstarter robbedoes
  • Startdatum Startdatum
R

robbedoes

Guest
Hallo,

Ik heb ff een vraagje over de ontvangers. Laatst las ik op het forum dat een PCM ontvanger beter is (of zou zijn?) als een PPM ontvanger. Dit omdat een PCM ontvanger niet zomaar ieder signaaltje klakkeloos doorgeeft aan de servo's. Teminste dat begreep ik uit het verhaal als leek zijnde. Nu las ik in de manual van mijn ontvanger een PPM IPD dat hij ook eerst de ontvangen signalen screent voordat ie ze doorgeeft aan de servo's. Mijn vraag nu; wat is echt het wezenlijke verschil tussen deze 2 type's ontvangers.

Groetjes Rob

PCM = pulse code modulation. De zender verstuurt een (fm-gemoduleerde) digitale code. In de ontvanger zit een microprocessor, die de code vertaalt naar bruikbare pulsen en de geldigheid van het signaal controleert.
PPM = pulse position modulation. De zender verstuurt (fm-gemoduleerde) analoge pulsen (die verpakt zitten in zgn. pulstreinen). In de (IPD)ontvanger zit een microprocessor, die de pulsen op geldigheid beoordeelt.

De digitale overdracht van pcm is betrouwbaarder en wat sneller dan de analoge overdracht van ppm.

Even belangrijk of mogelijk zelfs nog belangrijker is de software, die in de processor van de ontvanger is ingebouwd. Hiermee wordt uiteindelijk bepaald wat onbruikbare signalen zijn, wat daaraan nog opgelapt kan worden en welke maatregelen er uiteindelijk getroffen moeten worden. Deze software is uiteraard merkgebonden.

Bij bijvoorbeeld de IPD-ontvangers van Multiplex zijn er 2 soorten: 1 speciaal voor auto's en 1 voor de overige disciplines. De auto-versie heeft software, die er vooral op gericht is om storingen te onderdrukken. Reikwijdte is daarbij minder belangrijk. De andere versie is er op gericht om zo veel mogelijk bereik te verkrijgen.

Back