Verschil tussen stickpack en side-by-side ???

Hallo allemaal,

Ik sta voor de keuze een paar accu's aan te schaffen. Nu begint het al bij de keuze of je een stickpack (SP) (2 rijen van 3) of een side-by-side (SBS) neemt of zelf soldeert. Hierover heb ik een paar vragen:

Wat zijn de voordelen van een SBS tov een SP ? (behalve dat je een SBS per stuk kunt ontladen)
Hoe zijn de accu's van een SP gesoldeerd?
Kan ik een SP ombouwen naar een SBS?

Groeten,
Mischa

ey,

Sbs kan je inderdaad in een ontlader doen, die ze ook weer op gelijk niveau brengt, voor de rest zou ik geen voordelen kunnen bedenken.
Stick packs zijn gesoldeerd met een hamerkop soldeerbout. Je legt de cellen dan bijvoorbeeld in een hoekprofiel, verwarmt met de hamerkop soldeerbout beide cellen (uiteraard wat tin toevoegen) en schuift de cellen tegen elkaar.
laatst zag ik nog een filmpje daarover op het forum staan.
Een stickpack weer lossolderen is erg moeilijk, met enige moeite en beschadigde cellen moet het wel lukken.

Tjeerd

Ok, ik zoek nog goede cellen om 2 SBS-packs te maken.

Ik zag bij PK verschillende versies van GP3700 staan.
GP3700 – HMPV – MAX30 Team Spec (6-Cell) € 55,-
GP3700 – MAX30 Competition Spec (6-Cell) € 46,50
GP3700 – MAX30 Race Spec (6-Cell) € 35,-

Waaruit bestaan de verschillen tussen deze accu's. Bij alle 3 staat dat het High Voltage cellen zijn, gemachet en Maxx-Cellerated door Corally.

Ik ga er vanuit dat ik de eerste tijd best uit de voeten zal kunnen met de laatste variant? Ik heb om ze te solderen per pack nog 5 bruggen en 2 busjes nodig he?

Ja, een soldeerbout en tin, da's logisch.

Groeten,
Mischa

mischa72 zei:
Ja, een soldeerbout en tin, da's logisch.

Schuurpapiertje vergeet je :wink:.
Verschillen tussen die cellen zou ik niet zo 123 weten, ik al non-competitie rijd zou gaan voor degene van 35 euro.
Mischien dat iemand anders je er meer over kan vertellen.

Tjeerd

Welk merk cellen is tegenwoordig goed?

GP3700 (Conrad € 6,95 vanaf 6 stuks, € 6,60 via Lindinger)
Intellect???? (2 stickpacks voor 65 euri bij PK)
Sanyo3600 ( Conrad € 4,95 vanaf 6 stuks, € 3,95 via Lindinger, scheelt voor mij 12 euri)
???

Welke capaciteit beter niet nemen (boven 3600 mAh)? Zijn er dus bepaalde capaciteiten die op dit moment nog minder zijn dan andere? Ik meen ergens op dit forum gelezen te hebben dat de GP3700 cellen beter zouden zijn dan de GP4300 ?? Ik weet natuurlijk niet onder welke omstandigheden, maar ik zoek cellen om recreatief mee te rijden. Wellicht ga ik ooit nog wedstrijden rijden, maar dat kan best nog een hele tijd duren. Vandaar dat ik nu cellen zoek die goed betaalbaar zijn en waar ik lekker lol mee kan hebben zonder dat ik er ieder keer aan terug moet denken welk kapitaal ik ervoor uitgegeven heb.

En waar te bestellen?

Hopf heeft een heleboel cellen van zijn webwinkel afgehaald omdat hij ze niet op voorraad heeft, PK heeft een leuke aanbieding, maar is nog een week dicht, Modellbau Lindinger heeft goeie prijzen, maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer. Deze laatste heeft ook zeer lage verzendkosten: € 6,- vanuit Zwitserland naar Nederland !

HELP !! Ik wil toch onderhand gaan rijden, ook al is het zeer slecht weer.

Groeten,
Mischa

Als het alleen maar voor recreatief rijden is, zou ik lekker 3300's aanschaffen. Die zijn hartstikke goedkoop en prima.

Het verschil tussen de cellen die jij noemt zit in het voltage. Hoe duurder de cellen, hoe meer voltage ze geven (eigenlijk is het natuurlijk andersom: hoe meer voltage, hoe duurder)

@ Jaap

Ik heb de tekst aangepast, veranderd dat je opmerking??

En dan? Sticks of side-by-side?

Solderen is geen probleem, dat doe ik al een jaar of 20, maar heb ik er een prijsvoordeel mee om losse cellen te kopen ipv sticks?

Je moet kiezen wat in je auto het beste past. Als er sleuven zijn voor side-by-side zou ik daarvoor kiezen.

In de ene auto (TC3) zitten sleuven voor side-by-side, in de andere (T4) zit een bakje waar een stick beter in past. In de TC3 krijg ik ook een stick goed vastgezet, alleen moet ik dan een andere stekker aan de regelaar zetten. Ik denk dat ik dan toch maar ga voor een SBS, in combinatie met gouden busjes op de accupacks.

In de T4 is het gedeelte voor de accu juist voor side bij side gemaakt met de foam spacers om de balans in de auto te veranderen. Een stickpack past niet super in een T4. In een T4 gaat het net maar in bv de B4 gaat een stickpack minder lekker.

Team%20Ass%20T4%20Factory.jpg

Bedankt voor de tip, maar dat vermoeden had ik al. Ik ben alleen nog een beetje aan het kijken welke busjes en stekkertjes ik nodig heb. Als ik mij niet vergis is dat maatje 3,5mm ??? Dus om tegen mijn accu te solderen en om aan de regelaar te solderen.

Ben bezig met het bestellen, maar zie door de stekkertjes de busjes niet meer. :D

O ja, welke kabeldiameter kan ik het beste nemen voor aan de accu en welke diameter krimpkous?

Groeten,
Mischa

Bij 1/10 wordt juist altijd 4mm gebruikt en niet 3,5mm. 3,5mm heb ik op me 1/18 zitten.

Verder wordt er om een sidebyside pack passend te krijgen met busjes een batterybar gebogen en op de bovenkant van de batterybar de bus gesoldeerd of rechtstreeks de draden. (Zoals in de foto te zien is)

Ok, waar meet ik de diameter van de steker, voorop de kop of op het breedste gedeelte?

Mijn side by side pack past met de busjes rechtstreeks op de cel gewoon in mijn TC3 hoor. Ik zie alleen dat de T4 een iets smallere battery bay heeft en dan zal het wel niet passen. Hoe verwerk je dan vervolgens de stekker of het busje? Ik neem aan dat dit allemaal betere verbindingen zijn dan de Tamiya stekkers toch? Als dit niet zo is, kan ik die ook gewoon aan de packs solderen en aan beide regelaars een Tamiya steker zetten. Ik weet niet wat beter is, maar de busjes zullen niet voor niets verkocht worden denk ik.

Back