Verschil tussen wit en blauw hoofdtandwiel trex?

• Topicstarter Topicstarter Lainke
  • Startdatum Startdatum
L

Lainke

Guest
Hallo,

Aangezien ik mijn hoofdtandwiel gestript heb op men trex 450xl CDE moet ik dus een nieuwe kopen, nu zie ik witte en blauwe exemplaren, de blauwe zijn iets duurder maar niet veel. Zit hier verschil tussen? Ze hebben beide 150 tanden dus daar zit het hem al niet.

Nog even iets anders ook, hoe haal ik die "one way bearing" eruit, die zit hier muurvast.

hi Lainke
Het blauwe tandwiel is van een materiaal soort dat wat taaier is zodoende dus wat sterker
En het lager zal je onder een drukpers er uit moeten drukken of anders er voorzichting uit tikken met een hamer, maar pas op bij het terug plaatsen dat je hem niet om draait anders draait de rotor niet meer
Er zijn ook complete tandwielsets met de "one way bearing" reeds gemonteerd te koop scheeld wel iets maar dan heb je deze problemen niet
succes jan

De blauwe tandwiel is van de T-rex SE en de witte voor T-rex XL. Het blauwe past ook bij het blauwe alu op een SE. Maar verder zijn ze volgens mij gewoon het zelfde

Dus gewoon iets duurder omdat het de blauwe kleur heeft, maar niet beter of slechter, dan neem ik beter de witte.

Ik had al een filmje gezien van de bearing en lijkt me te moeilijk om zelf te doen, koop ik beter 1 met de bearing al in.

Lainke zei:
Ik had al een filmje gezien van de bearing en lijkt me te moeilijk om zelf te doen, koop ik beter 1 met de bearing al in.
Het is niet moeilijk om zelf te doen !
Gewoon ervoor zorgen dat je iets hebt dat mooi op het lagertje druk en iets dat aan de andere kant mooi op het tandwiel pakt en dan recht tussen de bankschroef en voorzicht het lager eruit drukken door de bankschroef dicht te draaien.
Het lijkt mss moeilijk , maar het is eenvoudiger dan je denkt.
Ik heb het reeds 2x zonder problemen voor elkaar gekregen.
Het is toch de moeite waard om met je defect tanwiel eens te proberen.
Je spaart er centjes mee uit ! :)

Luc

duccan schreef
De blauwe tandwiel is van de T-rex SE en de witte voor T-rex XL. Het blauwe past ook bij het blauwe alu op een SE. Maar verder zijn ze volgens mij gewoon het zelfde

Ja kijk je hoef mij niet te geloven hoor maar het is echt sterker materiaal
kijk maar op www.grandrc.com ik verzin het niet
En voor de kleur koop men het echt niet alleen
En voor het uitpersen van het lager moet je alleen het juiste gereerdschap hebben en erg verzichtig zijn ,maar het kan natuurlijk wel zelf gedaan worden.
succes jan

Laatst nog wat reserve hoofd-tandwielen gekocht bij de plaatselijke modelboer.
Ik wou de blauwe exemplaren omdat die sterker zouden zijn dan de witte...
Maar..nu blijkt dus dat er ook witte zijn die net zo sterk zijn als de blauwen.
Je moet er alleen op letten dat je de NIEUWE witte neemt (staat NEW op de verpakking). De oude witte zijn inderdaad zwakker... Aldus mijn modelbouwdealer..

Lager dicht maken (met plakband oid, anders komt er rotzooi in) en de aluminium omhulsel doorzagen met een ijzerzaag. Dan zit het lager zo los.

Voor het er uit halen van de lager is een speciaal tooltje

b_685.jpg

http://www.4rc.nl/N_art_685.html

gr Remco

Ik ben zo'n align toolkit gaan halen, hopelijk lukt het goed met deze tool. Qua tandwielen ben ik toch maar voor de gewone witte gegaan.

Back