verschil types VII

• Topicstarter Topicstarter bochie
  • Startdatum Startdatum
B

bochie

Guest
Hallo,
er zijn verschillende types VII, de toren van de VIIC en de VIID vind ik ook heel mooi,maar zijn er nog verschillen buiten de torens, blijft de romp hetzelfde?

Hallo Bochie,

Tussen het type VII-b en VII-c waren er ook romp verschillen. O.a de vloedsleufpatronen. Deze waren afhankelijk van de werf die ze bouwde. De maat van de romp e.d. was vrijwel hetzelfde en optisch in schaal 1:72 nauwlijks de moeite waard om te gaan verbouwen als dat het plan mocht zijn.
Ik kan je de variaties in de diverse vloedsleuvenpatronen wel toesturen maar deze gelden alleen voor het type VII-c. ( Daar zijn er tenslotte de meeste van gebouwd en is de meeste documentatie beschikbaar)

Laat maar weten of het iets voor je is en geef me dan ook een eventueel postadres door op mijn prive-mailadres.

Groetjes;
U-Kater

hallo

de verschillen tussen de VII boten was er zeker wel

hier enkele gegevens

origineel ontwerp 626 ton lengte 64.51 m breedte 5.85
type VIIB 753 ton lengte 66.5 m breedte 6.2
type VIIC 769 ton lengte 66.5 m breedte 6.2
type VIID 965 ton lengte 76.9 m breedte 6.38
type VIIF 1181 ton lengte 77.63 m breedte 7.3
het tonnage is boven water vol geladen
als je dan het originele type en het type F vergelijkt zit er maar eventjes 13 meter verschil tussen in de lengte en in de breedte 1.40 m

ik heb hier een foto waar je een paar verschillende type's bij elkaar ziet liggen

als je dan kijkt naar het D type in het miden en de originele VII links daarvan dan denk ik toch dat er wel verschil in lengte tezien zal zijn als je een model bouwt

normal_image009.jpg

de boot in het miden was de U218 een type D en de foto was genomen op 5 december 1941 in kiel en ze behoorde tot het
9 de flotille in brest en ze overleefde de oorlog
verder is er U226 en U227 tezien wat beide type VIIC waren
foto komt uit het mooie geilustreerde boek Anatomy of the ship The type VII U-Boat van David Westwood pagina 18

als je een type VII wil bouwen dan kan zo een boek je heel veel nuttige tips geven en het is best een aanrader om in je boeken kast te hebben

groeten raf

ja, er is dus wel degelijk verschil
ik hou het toch maar bij de VII/C
nu heb ik het plan, gekregen van Douglas uitvergroot zodat de boot 1 meter 40 zal zijn
een mastodont van 2 meter en meer is wel gaaf maar er zijn ook de transport en het tewaterlaten waar ik rekening mee hou
en 1 meter 40 lijkt mij toch al de moeite of niet
nu heb ik ook mooi een tekening van de spanten alleen is niet duidelijk waar die spanten moeten komen
kan iemand dit duidelijker maken
alvast bedankt
de spanten zal ik zagen uit wijnkistjes, die heb ik op het werk in overvloed, en daartussen doe ik bouwschuim, daarna snijden en schuren, ik heb al wat geexperimenteerd en denk enkel te schuren daar dit fijner werkt en toch heel vlot
wat denken jullie
groeten alain

hallo alain

normaal zou je op een van de plannen een zijaanzicht moeten hebben
daar staan normaal vertikale genummerde streepjes op
dit zouden de spanten moeten zijn
denk wel de spanten zijn de buitenkant van de boot
als je op de mal die je gaat maken nog polyester gaat zetten wordt de boot dus een paar MM tot 1 cm dikker .
als je in het midden van de spanten (allemaal) een gat voorziet kan je ze op een rondstuk alu schuiven
zo blijft je romp recht en zitten ze meteen allemaal even hoog

want het dek van een VII is niet recht het loopt achter wat naar beneden en vooraan wat omhoog
dus op een plank onderste boven bouwen kan ook maar dan moet je er dus twee hellinkjes op maken om dit verschil op te vangen

groeten raf

bedankt voor de tip raf
maandag begin ik met de spanten
@raf is een lengte van 140 cm voldoende om er alles in te krijgen?
langer kan wel maar ik rij met geen bestelwagen
ik zal regelmatig foto's op het forum zetten
groeten alain

hallo alain

de robbe boot is niet veel groter
als je met een bajonet sluiting werkt dan wordt je totale transportlengte korter
als je de boot verdeelt in 1/4 dan zit je met een transport lengte van 1.05 meter en dat past wel in elke koffer van een auto
maar ik raad de mensen aan van een transport kist te gebruiken
als je dan de kist laag wilt houden dan is het enige probleem de toren
bij mijn XXI kan ik die er door een periscoop vast te draaien er op zetten
hij staat dan stevig genoeg vast om de waterdruk te weerstaan
bij mijn volgende VII ga ik dit ook zo doen daar dan de kist een cm of 20 lager kan worden en dat is best handig om ze alleen in de wagen te gaan zetten

de toren van de XXI zet ik vast op een houdertje naast de voorste romp met een elastiekje
en de twee romp helften liggen in de orinele staander
ik heb voor de VII bij robbe proberen zo een te bestelen maar tot nu toe geen succes
de XXI staander is beter dan die rommel dat ze bij de VII geleverd hebben

groeten raf

Dat is een koopje en perfect boek voor de 7c bouwers.
Ik heb het zelf ook en het staat vol met detailtekeningen. 95 blz zwart/wit
Beslist een aanrader (ik heb er geen aandelen hoor).

mvg rene

Back