Verschil ultramat 30/duo plus 30 + vraagje ultramat 25

Is er een wezenlijk verschil tussen de ultramat30 lader van graupner en de ultra duo plus 30?

Is er een mogelijkheid om de timer uit te schakelen op de Ultramat25?
Loopt maar 300 minuten en zou deze termijn willen verlengen.

MVG

Qali zei:
Is er een wezenlijk verschil tussen de ultramat30 lader van graupner en de ultra duo plus 30?

Is er een mogelijkheid om de timer uit te schakelen op de Ultramat25?
Loopt maar 300 minuten en zou deze termijn willen verlengen.

MVG

Je ZOU de twee laders in je topictitel kunnen noemen...

Anyways, uit de website haal ik voor de DUO:
Two charge outputs for simultaneous charging

Battery 1 charge output: 1 - 30 NiCd or NiMH cells 1 - 10 Li-Io or LiMn cells 2 - 24 V lead-acid batteries Charge current 100 mA - 7 A Discharge current 100 mA - 5 A. Delta-Peak cut-off detector for accurate charge termination when full.

Battery 2 charge output: 4 - 8 NiCd or NiMH cells Charge current 50 mA - 500 mA (50 mA step) Delta-peak cut-off detector blablabla

De DUO heeft dus twee (verschillende) outputs die je tegelijkertijd kunt gebruiken; maar zo te lezen is de 2e output alleen voor Nicad/NiMH.

Waarom zou je langer dan 5 uur willen laden, by the way?

Je bent voornemens om een superzware lader kopen, die met 5 of 7A kan laden... wil je dan enorme accu's opladen van meer dan 25Ah, of wil je ze ondanks die hoge maximum stroom tóch langzaam laden?

Mod, eerst en voorla bedankt om de titel aan te passen...

Qali zei:

Ultramat 30

Caractéristiques techniques:

Tension d'alimention : 12-V

Sortie de charge 1:
- 1 à 30 éléments NiCd-/NiMH
- 1 à 10 éléments LiPo/LiIo/LiMn
- 2 à 24 V Accus au plomb
- Courants de charge 100 mA - 7 A (150 W max.)
- Courants de décharge 100 mA - 5 A (50 W max.)

Sortie de charge 2:
- 4 à 8 éléments NiCd/NiMH
- Courants de charge 50 - 500 mA (par Pas de 50 mA)

Lijken mij vrijwel dezelfde specs.

Bedoeling is om zowel met 5 of 7 of voor mijn part 50 Ampere te kunnen laden, evenals met 250mA of 150mA maar dan gedurende lange tijd.
Kan aan mij liggen maar snap je standpunt ni echt.

Wist trouwens niet dat 5 of 7 ampere enkel en alleen voor zeer grote capaciteiten gebruikt worden.
Beetje rondneuzen op 't net leert mij eerder dat een recente lader toch een 5 a 7 ampere stroom kan leveren.
(Of verkoopt graupner enkel en alleen "state of the art" materiaal voor de die-hard rijder/vlieger/...)

Beetje overdreven reactie maar ja

Er bestaat geen Ultramat 30. Deze benaming wordt nogal eens abusievelijk gebruikt als men de Ultra Duo Plus 30 bedoelt.

Het is overigens geen overdreven reaktie als men zich afvraagt, waarom je langer dan 5 uur zou willen laden. Dus niet meteen zo chagrijnig reageren hoor! De Ultramat is nu eenmaal een snellader. Deze is voor langzaam laden zelfs veel minder geschikt dan een goedkope universeellader. Met name bij NiCd- en NiMH accu's moet je op z'n minst met 0,5 x C laden om de accu een duidelijke delta peak spanning te laten tonen en dat betekent, dat je laadtijd maximaal een goeie 2 uur in beslag neemt. Ga je met een lagere stroom laden, dan geeft de accu een veel minder sterk dalende spanning (de delta peak) te zien als 't ie vol is en loop je dus het risico, dat de lader gewoon door blijft gaan.

Back